Kilpirauhasarvot eli TSH oli 2.7, kaikki kunnossa sanoi terveyskeskuksen täti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja himmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

himmeli

Vieras
voimakkaat oireet löytyy lähes kaikki, joita kilpirauhasen vajaatoimintaan kuuluu, tarvii kai sitten etsiä selitystä jostain muualta.
Minkälaisia arvoja olette saaneet te joilla lääkitys?
4 taitaa olla se jonka yli menevät arvot lasketaan vajaatoiminnaksi, eli mulla pitäisi olla kaikki tosiaan ok, mutta ei vain tunnu siltä :-/

Alkuperäinen kirjoittaja himmeli:
voimakkaat oireet löytyy lähes kaikki, joita kilpirauhasen vajaatoimintaan kuuluu, tarvii kai sitten etsiä selitystä jostain muualta.
4 taitaa olla se jonka yli menevät arvot lasketaan vajaatoiminnaksi, eli mulla pitäisi olla kaikki tosiaan ok, mutta ei vain tunnu siltä :-/

Meidän labras TSH yläarvo on 5.2

Alkuperäinen kirjoittaja himmeli:

TSH ei sais mennä yli 2.5 eli toiselle lääkärille ja vaadi lääkitys!!

TSH saa mennä yli 2.5 mikäli potilas tuntee olonsa hyväksi. Elämänkestävää lääkitystä ei aloiteta ihan kevein perustein. Multa ainakin otettiin kaikki kolme arvoa ja tutkittiin tulehduksen mahdollisuus ennen kuin lääkitys aloitettiin. Labrakohtaiset erot johtuu laskenta tavasta sekä labraolosuhteista.

Mun labran mukaan TSH viitearvo on 0.3 - 4.2 ja T4-V viitearvo 9 - 20. Joten TSH näyttäisi sulla olevan ihan ok. Mites tuo toinen?

Mitä ne sun voimakkaat oireet on? Itse en osannut edes epäillä itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa ennenkuin se todettiin.

mä en saanut muuta arvoa kuin tuon 2.7, terveyskeskuksen luukulta kysyin.
Mulla on turvotusta, paljon hiustenlähtöä, kuiva iho, väsymys, hitaus, silmänympärykset aina turvonneet, hidastunut aineenvaihdunta yms
Hiustenlähtö on se josta tuli tämä kilpirauhasen vajaatoiminta mieleen, suvussa on äidillä ja isoäidillä myös kilpirauhasen vajaatoiminta.

Mene kilpirauhasfoorumin sivuille ja etsi sieltä esim. hyvä endokrinologian lääkäri.
Mulla oli TSH 0.45 ja T4v 11.
Oman lääkärin mukaan täysin normaalit.
Menin sitten erikoislääkärille ja sain diagnoosin "aivolisäkeperäinen eli sentraalinen vajaatoiminta".
Siinä molemmat arvot on matalia.
Sain tyroksiinin ja ikuinen väsymys on tiessään,aivot toimii ja on kuin sumuverho olisi vedetty silmien edestä pois.
Vielä kun tää auttais tähän lapsettomuuteen.

Ei ne siel tk:ssa mitään tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja woodoo child:
Oireet kuulostaa kyllä tutulle. En ole tosin kuullut että tämä olisi mitenkään perinnöllinen sairaus. Sinuna kysyisin vielä tuon T4-V arvon. Molempia seurataan, ei pelkkää TSH:ta.

On perinnöllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja woodoo child:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
On perinnöllinen.

Kerro tarkemmin. Oma tilani ei ole periytynyt, joten en tiedä aiheesta enempää.

Tuolta lainattu:

Tulehdus yleisin syy

- Kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole elämäntapasairaus, vaan se johtuu kilpirauhasesta itsestään ja on vahvasti perinnöllinen, Pekkarinen sanoo.

Krooninen kilpirauhastulehdus eli autoimmuunityreoidiitti on sen tavallisin syy. Tätä tulehdusta ei aiheuta bakteeri eikä virus, vaan siinä elimistö tekee vasta-aineita, jotka tuhoavat kilpirauhasta. Loppujen lopuksi se pienenee melkein olemattomiin ja menettää kykynsä tuottaa hormonia. Harvinainen hypotyreoosin syy on kilpirauhasen toimintaa säätelevän aivolisäkehormonin TSH:n puute. Vajaatoiminta voi seurata myös kilpirauhasen liikatoiminnan leikkaus- tai radiojodihoidosta.

Yhteistyössä