Kilpirauhasarvoista asiaa

Hei!

Sellaista tuli vain mieleeni, että onko täällä palstaileville tuttua se, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla lapsettomuuden syy? Luulisin, että on.

Mutta onko sekin tuttua, että ihmisellä voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, vaikka labra-arvot olis kunnossa ja lääkäri vakuuttaa, että syy ei voi olla kilpirauhanen?

Varsinkin jos muita oireita löytyy, kuten hiustenlähtöä, palelua, ihon kuivumista? Ikään kuin anoreksiaan liittyviä oireita, vaikkei mitään anoreksiaa olekaan, vaan paino saattaa noustakin. Myös masennus on tavallista.

On tuttua mutta kukaan ei ole "diagnosoinut" asiaa. Kysynyt olen moneltakin lääkäriltä mutta saanut kaikenlaista mutinaa vastauksena. Hienoin esimerkki työterveyslääkäriltä: kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole edes periytyvää. :LOL: Joka iikka tietää että onhan se.

Viitearvot tuntee jokainen omalla tavallaan esim. minä jouduin odottamaan melkein vuoden ennenkuin kilpirauhasen tulehdus teki tehtävänsä ja tultiin viitearvoista pois ja sain lääkityksen. Ja olo oli ihan paska sen ajan. Juuri ja juuri pystyin käymään töissä. Ihan järkyttävää miksi lääkärit tuijottavat vain viitearvoja! :stick: Miten paljon Halikatti arvosi heittää viitearvoista? Ja nuo mainitsemasi oireet ovat tosiaan tässä taudissa totista totta. Minulla myös lääkityksen jälkeen. :(

Tuttuja nuo oireet täälläkin. Noiden oireiden takia multa on otettu kokeet muutamaan kertaan, parilla kertaa arvot oli viitearvojen rajoilla ja nyt viimeks olivat siellä keskivaiheella viitearvoja... ei siis mitään, kaikki kunnossa. Mulla on nyt metut, koska vahva epäily siitä, että vastaavat oireet aiheuttaakin pahentunut pco/pcos. Lääkitys auttanut jonkin verran, mut mä olenkin niiden kans vasta aika alussa. Tosin välillä edelleen mietityttää tuo, kun itsekkin niin paljon lukenut/kuullu juttua, miten kilppariarvot on normaalit mut vika silti siellä.. pakko kai se on silti yrittää luottaa tuloksiin (siis mun tapauksessa), sitä paitsi kyllä tossa pcossa on ihan tarpeeks yhdelle ihmiselle.

Tsemppiä teille Halikatti ja minimaikki, sekä muillekkin asian kans painiville :hug:

Täällä kans oireet on tuttuja. Kaks kertaa olen käynyt kilppari testeissä mutta kun kaikki arvot on nippanappa rajojen sisällä ei mitään vikaa ole : / Suomessahan on pienoisena ongelmana se ettei kyseistä sairautta tunneta kunnolla ja siks tuijotellaan vaan raja-arvoja niin paljon. Toisekseen suomessa labraan laitetaan yleensä lähete josta puuttuu just se tärkein testattava, en nyt vaan muista mikä arvo se oli :( se täytyy vaan ite osata vaatia testattavaks. Minä tein niin ja pitkn taistelun jälkeen lääkräi suostu sen lähetteeseen laittamaan.
Oon kuullu että seinäjoella olis yks lääkäri joka on tosi näppärä näissä kilppari asioissa ja tietääkin niistä vähän enemmän ja ottaa huomioon olotilan ja oireet eikä vaan tuijottele rajoja. Lienekö tästä tarvii itekin sinne lähtee.

Mielenkiintosta.. Mullekki aina sanottu, että kilpparit kunnosa, mutta kun luen tätä niin huomaan kaikkien oireitten osuvan ja uppoavan! En nyt siis mene sanomaan, että mulla arvot välttämättä valehtelis, mutta ajattelin ainaki ottaa asian puhheeksi lääkärin kans kun häntä seuraavan kerran näen. Tätä lapsettomuutta on kuitenkin takana jo se 8 vuotta eikä varsinaista syytä ole löytynyt..

On tuttua, lääkityskin on ollu nyt 3 vuotta, silti kaikki hoidot tuloksettomia.
Mulla oli ennen lääkityksen alotusta korkein tsh 2,9 jollonka oireitakin oli, kuumotuskohtauksia, hiusten lähtöö, jatkuvaa uupumusta, ei saa mitään tehtyä jne.
Annostus on ollu jo pitkän aikaa joka toinen päivä 75mkg ja joka toinen 0,1mg. Nyt arvot on taas huonontumaan päin, tsh 2,1 (parhaimmillaan siis ollu 1) ja t4v 20,9 (viiteyläraja 22). Mitä voidaan tehdä kun tsh vaatis annoksen nostoo ja t4v:n nousu taas kuulema johtuu liika lääkityksestä??!! Onko kellään ollu vastaavasti, ja mitä on tehty?

Siis mitä! Anteeksi, en ollut käynyt aikoihin kurkkaamassa, mitä tässä ketjussa tapahtuu, kun se oli alkuun niin hiljainen. Siis nyt rupeaa taas savu nousemaan mulla korvista, teillähän voi TODELLAKIN olla kilpirauhasen vajaatoiminta ja se voi olla lapsettomuuden syy! Siis itselleni sain lääkityksen arvoilla: pidättäkää henkeänne: TSH 2,35 ja T4V 9,7 (7,0-16.0)!
Eli siis noinkin hyvillä arvoilla!! Ja koko ajan olen siunannut sitä, että sain. Nimittäin olin ollut lähes koko elämäni masentunut eli 20v. alkaen 18-19- vuotiaana ja se oli suurin kärsimys minulla (mulla asia ei aiheuttanut raskausongelmia, mutta siinä on niin YKSILÖLLISTÄ se oireilu, eikä sitä pitäisi enää tänä päivänä sulkea poiis pelkkien arvojen takia!!!!!!!1)

Menkääpäs lukemaan tätä sivustoa Kilpirauhasen vajaatoiminta | Tietoa ja kokemuksia kilpirauhasen vajaatoiminnasta Siellä on eräs nuori ihminen, jolla on asiasta vähän minua enemmän kokemusta (siis raskaus, keskenmeno, kilpirauhanen, diagnosoinnin vaikeus)

Teidän ihan oikeasti pitää saada lääkekokeilu ja sitten vielä tarpeeksi suurilla annoksilla, jotta nähdään, auttaako se oikeasti. Eli tarpeeksi suuri annos on 2 100ug:n tablettia päivässä oli ne ARVOT mitkä hyvänsä, jos liikatoiminnan oireita ei tule. Piste.

Aika kiihtyneenä kirjoitin tämän (ensireaktio :) ), voi olla että muokkailen vielä kirjoitusvirheet pois ja laitan jatkokommentteja :)

Joo, ja tähän pitääkin kommentoida sitten heti että:
"Mitä voidaan tehdä kun tsh vaatis annoksen nostoo ja t4v:n nousu taas kuulema johtuu liika lääkityksestä??!! Onko kellään ollu vastaavasti, ja mitä on tehty"

Mitenköhän sulla on sellainen kilpirauhashormoni kuin T3? Onko sitä mitattu ja katsottu? Nimittäin joillain ihmisillä Thyroxin ei auta sen takia, että heillä sen hormoni, T4 ei muunnu elimistössä T3 -hormoniksi, joka taas vastaa kuitenkin suurimmaksi osaksi kilpirauhasen vaikutuksista kehossa. Sellaiset ihmiset tarvitsevat joko synteettistä T3 -hormonia tyroksiinin ohelle tai eläinperäistä armour thyroid -lääkettä, jossa on sian kilpirauhasesta saatu kaikkia 8-9 kilpirauhashormonia, joita kilppari tuottaa, myös T3 ja T4.

Pyydäpä itsellesi T3V -koe ja sen tulos kirjallisena, jotta saat viiterajat tietoosi, ja kysy asiaa sitten vaikka täällä: Kilpirauhasfoorumi : : www.kilpirauhas.info että onko arvo hyvä.

Viimeksi muokattu:
"Oon kuullu että seinäjoella olis yks lääkäri joka on tosi näppärä näissä kilppari asioissa ja tietääkin niistä vähän enemmän ja ottaa huomioon olotilan ja oireet eikä vaan tuijottele rajoja. Lienekö tästä tarvii itekin sinne lähtee."

Oliskohan Ulla Slama? Ehdottomasti kannattaa mennä. Hän taitaa toimia myös Närpiössä ja Vaasan Mehiläisessä. Muita hyviä kilpirauhaslääkäreitä Suomessa on ainakin Helsingissä Antti Virkamäki Töölön Mehiläisessä (välillä ei pysty ottamaan uusia potilaita, mutta kannattaa sitten koittaa vähän myöhemmin tarvittaessa uudelleen), Timo Sane (Diacor Itäkeskus?) Timo Helin (Sama paikka?) Lena Furubacka MedWind Ala-Vetelissä, Tampere Terveystalolla(?) Ilkka Vauhkonen, Pertti Juhani Kuusela Iisalmen Terveystalolla ja Oulussa Terveydex (?), Jyväskylässä Harri Selänne (paikkaa en tiedä)

Näitä lääkäreitä on eniten kehuttu kilpirauhas.infossa niin, että haukkuja ei ole juuri tullut. Eli aika luotettavasti monen kokemus, että ovat sellaisia lääkäreitä, jotka kuuntelevat oireistoa ja paneutuvat potilaan kertomukseen ja tilanteeseen. Ja tuntevat kilpirauhasasiat HYVIN.

Viimeksi muokattu:
Itsekin sain tyroksiinilääkityksen vaikka arvoni eivät olleet hälyttävän korkeat (tosin vasta-aineita ilmeni), eikä oireita ollut esittää juuri muutakuin lapsettomuus. Tyroksiinin aloittamisen jälkeen kuukautiskierto säännöllistyi ja lyheni ja vuosiakausien ajan silloin tällöin kiusanneet välivuodot loppuivat kuin seinään.

Kyllähän kilpirauhanen vaikuttaa kehossamme niin moneen asiaan. Näissä asioissa se vaikuttaa kuukautiskiertoon, ovulaatioon, kiinnittymiseen, varhaiseen keskenmenoon... Jos on ongelmia jossakin näistä asioista, kannattaa ehdottomasti pyytää jos saisi edes testattavaksi tyroksiinin. aika nihkeitä tuossa tunnutaan olevan, mutta jos löytää osaavan endokrinologin, voi onnistaa. Tsemppiä kaikille asian kanssa kamppaileville!

Yhteistyössä