kiittämättömän vuodatus mummista ja ukista.....

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Olen melkoisen joustava ja kunnioitan heidän tapojaan ja olen oppinut, että isovanhemmilla vaan nyt on erityisvapauksia hellimisen ja lellimisen suhteen. Mutta kaikkea ei mielestäni tarvitse sulatta ja tänään taas epäilin, onko heillä talonpoikaisjärkeä ja tilanneälyä olleskaan??

Ihanaa, että tulivat hoitamaan lapsia 7v ja pian 5v illalla, kun mies töissä ja minä kokouksessa. Palasin 20.30 ja olohuoneessa telkkari päällä, josta ukki katsoo uutisia ja mummi lukee satua. Miksei satua voitu lukea rauhassa toisessa huoneessa? päätin olla sanomatta mitään, koska lapset näyttivät jotenkuten satua seuraavan. Sitten sanottiin tästä vauvasieppauksesta, jolloin mummi lapset vierellään kailottaa ja päivittelee" kuulitteko, voi kauheea, vauva siepattu vaunuista!". Yritin hienovaraisesti sanoa shhh ja näyttää sormelle et ollaan hissukseen sekä sanoin ettemme ole uutisia katsoneet, kun lapset vieressä. Lopetti puhumisen, mutta mitä sanoo ukki minuutin jälkeen? Pyytää poikaa laittamaan telkkarin kovemmalle että uutiset kuuluvat !!?? Ja mummi alkaa lukemaan loppusatua lujemmin..

Ukki tykkää kattoa uutisia monesti päivässä, se ok ilman muuta. Mutta eikö mummi olisi voinut lukea sadun muualla ja antaa ukin katosa? Totta, että elämän reaalitetit on lapsenkin joskus kohdattava, mutta ei näin pienen ole vielä tarpeellista tietää kaikkea sodista ja pahasta maailmasta...

meillä mummo on juuri samanmoinen. Hirveetä päivittelyä milloin mistäkin kauheudesta ja ekaluokkalainen tinkaa vieressä että miksi, missä, miten, miksi, kuka, mitä, mitä, mitä !?!

mä oon sit vaihvihkaa myöhemmin sanonut, ettei lasten kuullen. ja mummo kyllä ymmärtää, muttei taas kohta muistakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestäni sä teet ongelman tyhjästä, anteeksi rehellinen mielipide.

samaa mieltä.
eikä lapset voi olla kuulematta ja näkemättä mitä maailmalla tapahtuu, joten turhaa hysytellä.
Meillä kyllä olis jo tuon ikäiset olleet nukumassa klo 20.30.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:

Katsotteko te lasten kanssa uutiset yhdessä?

Ei meillä ainakaan. Mutta ei mitenkään voi välttyä siltä, että lapset ei kuule tai näe joskus sellaista mikä ei ole tarpeellista.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:

Katsotteko te lasten kanssa uutiset yhdessä?

kyllä ollaan lähes kokoajan yhdessä olohuoneessa koko porukka ja siinä katsellaan vähän kenenkin mieluista ohjelmaa tietysti lapset huomioon ottaen. Uutiset lapset saa nähdä, tosin he eivät niihin tunnu kiinnittävän huomiota. Ja välillä pyörii pikkukakkonen tai mikä nyt milloinkin. Lelut ja kirjatkin on tässä, ollaan totuttu niitä lukemaan myös aina olohuoneen sohvalla tai leikkimään samalla jotain legopalikoilla ja niin edelleen.

Ootteko puhuneet tästä asiasta aikaisemmin? Siis että mitä lapset saavat telkkarista nähdä ja mitä ei? Jos ootte puhuneet, niin onhan toi tylsä juttu. Muuten taas on varmaan paikallaan, että käytte sen keskustelun, ei asia muuten oo ns. itsestään selvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

samaa mieltä.
eikä lapset voi olla kuulematta ja näkemättä mitä maailmalla tapahtuu, joten turhaa hysytellä.
Meillä kyllä olis jo tuon ikäiset olleet nukumassa klo 20.30.

Kuulee ja näkee, totta. Mutta en haluaisi niitä heille itse näyttää. Jos kuulevat ja asioista kysyvät, tottakai niistä keskustellaan eikä hyssytellä.. Enkä ainakaan asiaa kauhistella ja päivitellä heidän kuullen..

Niin meilläkin normisti nukutaan, mutta tää oli poikkeusilta ja mummille tuo hiljaisuuden aikaansaanti hippasen vaikiaa välillä...

Alkuperäinen kirjoittaja tee:
Ootteko puhuneet tästä asiasta aikaisemmin? Siis että mitä lapset saavat telkkarista nähdä ja mitä ei? Jos ootte puhuneet, niin onhan toi tylsä juttu. Muuten taas on varmaan paikallaan, että käytte sen keskustelun, ei asia muuten oo ns. itsestään selvyys.

Ei olla puhuttu sen tarkemmin. Katsovat kyllä telkkaria eri tavalla kuin me ja ok, että lapset yökylässä ollessaan valvovat myöhempään ja katsovat yhdessä esim. lauluohjelmia yms.. Mutta ei ole tullut mieleenkään, että uutisia ketsovat. mikä sen parempi iltaohjelma hyvien unien aikaansaamiseksi..

Meillä katsotaan uutiset ja muut niin että lapsetkin ovat läsnä, autossa radiota jne. mutta eivätpä nuo paljoo kiinnitä huomiota siihen mitä sieltä kuuluu.

Mä en ehkä hirveetä pulttia vetäis asiasta. Nää nyt on vaan niitä asioita mitä maailmalla tapahtuu eikä niitä lapsia voi ikuisesti asioilta suojella. Jos lapset ihmettelevät jotain, me keskustellaan siitä.

Ymmärrän sua oikein hyvin ap. Olisi muakin harmittanut. Samanlaisten asioiden kanssa painin. On ihanaa kun lapsilla on välittävät isovanhemmat, jotka oikein pyytävät yökylään, mutta kertyy monia ns.pieniä asioita, joissa laiminlyövät lasten turvallisuutta yms. Eikä oikein haluaisi isovanhemmille valittaakaan. Jos jostain ihan ystävällisestikin sanoo niin loukkaantuvat heti.

Mulla on pipo ihan yhtä kireellä. Meillä ei lapset saa kattoo uutisia vielä moneen vuoteen, ja olemme tästä puhuneet myös isovanhemmille, joilla ei ole minkäänlaista suodantinta sen suhteen mitä lapset saisivat nähdä ja mitä ei. Ainoastaan jos minä olen paikalla telkkari sammutetaan silloin kun on tarpeellista (minä sen siis teen). Kotona meillä ei ole koskaan telkku auki muutakuin lastenohjemien aikaan jos lapset on hereillä.

Meillä on esikoinenkin todennut että hän pyytää aina isoisää laittamaan telkkarin kiinni kun sieltä tulee pelottavia ohjelmia, mutta isoisä ei suostu...Ainut ratkaisi tähän tilanteeseen on ollut se että lapset menee entistä harvemmin isovanhempien luokse kylään.

No ei meillä ainakaan hyssytellä näkemisiä ja kuulemisia, jos oikein pahoja kuvia jostain sodasta tms. käännän kanavan jos huomaan että lapsi on kiinnittänyt huomiota telkkariin.

Tosin meillä on elämä muutenkin vaarallista, juodaan punasta maitoa ja käytetään voita ja käydään elokuvissa 2 v mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mulla on pipo ihan yhtä kireellä. Meillä ei lapset saa kattoo uutisia vielä moneen vuoteen, ja olemme tästä puhuneet myös isovanhemmille, joilla ei ole minkäänlaista suodantinta sen suhteen mitä lapset saisivat nähdä ja mitä ei. Ainoastaan jos minä olen paikalla telkkari sammutetaan silloin kun on tarpeellista (minä sen siis teen). Kotona meillä ei ole koskaan telkku auki muutakuin lastenohjemien aikaan jos lapset on hereillä.

Meillä on esikoinenkin todennut että hän pyytää aina isoisää laittamaan telkkarin kiinni kun sieltä tulee pelottavia ohjelmia, mutta isoisä ei suostu...Ainut ratkaisi tähän tilanteeseen on ollut se että lapset menee entistä harvemmin isovanhempien luokse kylään.

Surkea juttu, että välit viilenee tuollaisen takia... Harvinaista herkkua nuo isovanhemmat jotka ottaa lapsia kylään lämmöllä, tämän kuvan sain neuvolasta kun täti kehui meidän hyvää suhdetta isovanhempiin ja muistutti miten huonosti tukiverkkoja muilla on.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Meillä katsotaan uutiset ja muut niin että lapsetkin ovat läsnä, autossa radiota jne. mutta eivätpä nuo paljoo kiinnitä huomiota siihen mitä sieltä kuuluu.

Mä en ehkä hirveetä pulttia vetäis asiasta. Nää nyt on vaan niitä asioita mitä maailmalla tapahtuu eikä niitä lapsia voi ikuisesti asioilta suojella. Jos lapset ihmettelevät jotain, me keskustellaan siitä.

Kyllä ne kuule kuuntelee ne asiat.

Ei ihme että lapset on niin perusturvattomia, kun aikuiset ei tajua mediakasvatuksesta HÖLKÄSEN PÖLÄHTÄVÄÄ.

Mediasaastetta lasten korville, kuolemaa, sotaa, lastenkaappauksia. Hyvä äidit.

no minusta 5 ja 7 vee ovat jo siinä iässä että he eivät traumatisoidu siitä jos kuulevatkin ikävistäkin uutisista tai isovanhempien satunnaisia päivittelyjä jostakin uutisesta.
tuonikäisten kanssahan voi jo asioista keskustella ja jutella.

Alkuperäinen kirjoittaja -ttu:

Ei ihme että lapset on niin perusturvattomia, kun aikuiset ei tajua mediakasvatuksesta HÖLKÄSEN PÖLÄHTÄVÄÄ.

Mutta se on tämä maailma ja totuus siellä telkkarissa. Aikuisen tehtävä on selittää kun lapsi kysyy ja epäröi. Itse seurasin jo 6 vuotiaasta kaiken mitä maailmalla tapahtui ja tykkäsin keskustella niistä asioista äidin ja isän kanssa. Ei minusta tosiaan tämän pahempaa ihmistä kasvanut. Tietysti ymmärrän myös jos joku ei halua näyttää, vaanodottaa johonkin tiettyyn ikään. Ehkä tunnette lapsenne sen verran paremmin, että tiedätte mikä on heille hyvästä.

Surkea juttu, että välit viilenee tuollaisen takia... Harvinaista herkkua nuo isovanhemmat jotka ottaa lapsia kylään lämmöllä, tämän kuvan sain neuvolasta kun täti kehui meidän hyvää suhdetta isovanhempiin ja muistutti miten huonosti tukiverkkoja muilla on.

Ei meillä ole erityisesti välit viilenneet, isovanhempia lapset näkee edelleenkin muutaman kerran viikossa. Olemme vaan "ohjanneet" heidän tapaamisiaan enemmän puuhakkaiksi ja vähentäneet yövierailuita. Heillä kun on kanssa iso tukku satelliittikanavia ja emme pidä sopivana lapsille nähdä raakaa väkivaltaa ja seksiä telkkarista (emme asu Suomessa ja telkku on "vähän" villimpi sisällöltään).

Ei meillä ole erityisesti välit viilenneet, isovanhempia lapset näkee edelleenkin muutaman kerran viikossa. Olemme vaan "ohjanneet" heidän tapaamisiaan enemmän puuhakkaiksi ja vähentäneet yövierailuita. Heillä kun on kanssa iso tukku satelliittikanavia ja emme pidä sopivana lapsille nähdä raakaa väkivaltaa ja seksiä telkkarista (emme asu Suomessa ja telkku on "vähän" villimpi sisällöltään).

ok :)

Mutta se on tämä maailma ja totuus siellä telkkarissa. Aikuisen tehtävä on selittää kun lapsi kysyy ja epäröi. Itse seurasin jo 6 vuotiaasta kaiken mitä maailmalla tapahtui ja tykkäsin keskustella niistä asioista äidin ja isän kanssa. Ei minusta tosiaan tämän pahempaa ihmistä kasvanut. Tietysti ymmärrän myös jos joku ei halua näyttää, vaanodottaa johonkin tiettyyn ikään. Ehkä tunnette lapsenne sen verran paremmin, että tiedätte mikä on heille hyvästä.

Totuus telkkarissa? Niin, kaikkihan on siellä totta :laugh: ja lapset osaa erottaa mikä on ja mikä ei. Ainiin, äidit jaksaa joka asian selittää erikseen -NOT!

Toi Subin vampyyrileffakin olis hyvää katseltavaa, herättäkää lapset!

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt tiedän miksi tää maa on niin kipee:

Totuus telkkarissa? Niin, kaikkihan on siellä totta :laugh: ja lapset osaa erottaa mikä on ja mikä ei. Ainiin, äidit jaksaa joka asian selittää erikseen -NOT!

Toi Subin vampyyrileffakin olis hyvää katseltavaa, herättäkää lapset!

nteeksi vain mutta nyt puhuttiin tv-uutisista eikä vamppyyrileffoista.