kiista verenluovutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylmä nakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei mun tietääkseni ole. En muista että niissä esitteissä olisi. Taas toisaalta huomattava ylipaino lisää sairauksia ja niistä on sitten poissulkevia ettei voi luovuttaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:26 ilveskissanminttu kirjoitti:
Ei hajuakaan.
Tosin ei kannata edes ajatella verenluovutusta niin kauan kun se on homoilta kiellettyä :kieh:

HIV-tartuntojen riski homoseksuaaleilla on edelleen suurempi kuin heteroilla. Vaikka veri tutkitaankin tarkasti, silti turvallisemmalla mielellä joskus (toivottavasti ei tietty tarvitsisi) otan verta/verivalmistetta vastaan kun tiedän että tuokin riski on otettu huomioon ja pyritty minimoimaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:33 HelmenTyttö kirjoitti:
\
Ei hajuakaan.
Tosin ei kannata edes ajatella verenluovutusta niin kauan kun se on homoilta kiellettyä :kieh:

HIV-tartuntojen riski homoseksuaaleilla on edelleen suurempi kuin heteroilla. Vaikka veri tutkitaankin tarkasti, silti turvallisemmalla mielellä joskus (toivottavasti ei tietty tarvitsisi) otan verta/verivalmistetta vastaan kun tiedän että tuokin riski on otettu huomioon ja pyritty minimoimaan.

Tästä aiheesta oli just artikkelia hiljattain lehdessä. Tosi asiassa HIV-tartuntoja on eniten juuri heteroiden keskuudessa. Muistaakseni yleisin tartunta ryhmä Suomessa on heteronaiset. Joten tuo homoseksuaalisuus ei todellakaan ole riittävä syy sulkea pois verenluovutuksesta.

\
Ei hajuakaan.

Mä luin tästä myös että homot ei saa luovuttaa verta. Mä oli ihan että :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:33 HelmenTyttö kirjoitti:
\
Ei hajuakaan.

tuota, tutkimuksen mukaan heteronaisilla on kaksi kertaa isompi riski saada HIV kuin miehillä ylipäätään. hitto vie kun justiinsa luin siitä ja hukkasin linkin :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:31 äitipeikko kirjoitti:
katohan, synnytyksen jälkeen ei saa vuoteen luovuttaa, ja senkään jälkeen ei saa jos imettää. taitaapi siis jäädä väliin.

Imetyksen loppumisen jälkeen saa kyllä heti luovuttaa (muoks. kunhan siis synnytyksestä on kulunut jo se vuosi) eli siitä ei tarvi enää sitä vuotta odottaa, mutta tosiaan imetyksen aikana ei saa luovuttaa<br><br>

Miten muuten on, kysytäänkö se homous suoraan (rasti ruutuun, olen homo/hetero). En yhtään muista. Kun muistan vaan että kysyttiin että oletko viim 12kk aikana harrastanut seksiä siihen ja tähän reikään... mutta jos homo ei ole harrastanut seksiä vuoteen tai useampaan niin sama kai se sitten on?

Mun tuntemat homomiehet elää kyllä terveemmin kuin monet sinkkunaiset nykyään...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:29 huppaloora kirjoitti:
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=16&VID=default&SID=320008679512410&S=0&C=19310

Siis jos mä NYT oikein luin/käsitin mä SAAN NYKYÄÄN luovuttaa verta!!! :o :o :D :D

Astmalääkityksen takia en joskus vuonna 1995 SAANUT! :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:34 millipilli kirjoitti:
\
katohan, synnytyksen jälkeen ei saa vuoteen luovuttaa, ja senkään jälkeen ei saa jos imettää. taitaapi siis jäädä väliin.

Imetyksen loppumisen jälkeen saa kyllä heti luovuttaa (muoks. kunhan siis synnytyksestä on kulunut jo se vuosi) eli siitä ei tarvi enää sitä vuotta odottaa, mutta tosiaan imetyksen aikana ei saa luovuttaa

juu,mä vielä kysyin asiasta kun käytiin miehen mukana siellä. hän kyllä vähän veikkasi että koska taapero ei tarvitse maitoa ihan niin paljon kuin vauva, voisin luovuttaa mutta varmuuden vuoksi jätettiin nyt väliin. ens kerralla sitten =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:48 äitipeikko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:34 millipilli kirjoitti:
\

Imetyksen loppumisen jälkeen saa kyllä heti luovuttaa (muoks. kunhan siis synnytyksestä on kulunut jo se vuosi) eli siitä ei tarvi enää sitä vuotta odottaa, mutta tosiaan imetyksen aikana ei saa luovuttaa

juu,mä vielä kysyin asiasta kun käytiin miehen mukana siellä. hän kyllä vähän veikkasi että koska taapero ei tarvitse maitoa ihan niin paljon kuin vauva, voisin luovuttaa mutta varmuuden vuoksi jätettiin nyt väliin. ens kerralla sitten =)

Mä oon menossa ens viikolla ekaa kertaa raskauden jälkeen kun liikun sillä suunnalla muutenkin =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:38 JabbaTheHut kirjoitti:
Miten muuten on, kysytäänkö se homous suoraan (rasti ruutuun, olen homo/hetero). En yhtään muista. Kun muistan vaan että kysyttiin että oletko viim 12kk aikana harrastanut seksiä siihen ja tähän reikään... mutta jos homo ei ole harrastanut seksiä vuoteen tai useampaan niin sama kai se sitten on?

Mun tuntemat homomiehet elää kyllä terveemmin kuin monet sinkkunaiset nykyään...

Homous on riittävä peruste evätä se verenluovutus (näin luin). Riippumatta siitä onko harrastanut seksiä vai ei viime aikoina. Tietenkin JOS valehtelee että on hetero niin silloin toki homokin pääsee luovuttamaan. Tuskin ne ketään hihasta pois vetää homomaisen käytöksen perusteella ;)

Kysehän on silkasta syrjinnästä.

Mä en voi luovuttaa verta. Näin sanotaan veripalvelun sivuilla:
Syöpä, jonka hoito tai seuranta on kesken, on este verenluovutukselle.

Sairastettu syöpä, myös parantunut, on este verenluovutukselle. Myös tämän säännöksen suhteen noudatamme yleiseurooppalaista käytäntöä. Syövän hoidot ovat elimistölle rasitus, eikä ole järkevää aiheuttaa lisärasitusta luovuttamalla verta.

Poikkeus tästä säännöstä on paikallisesti hoidettu kohdunkaulan syöpä sekä basaliooma eli tyvisolusyöpä, kun hoitojen loppumisesta on kulunut vähintään kaksi vuotta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 16:16 ilveskissanminttu kirjoitti:
Homous on riittävä peruste evätä se verenluovutus (näin luin). Riippumatta siitä onko harrastanut seksiä vai ei viime aikoina. Tietenkin JOS valehtelee että on hetero niin silloin toki homokin pääsee luovuttamaan. Tuskin ne ketään hihasta pois vetää homomaisen käytöksen perusteella ;)

Ja lesbotko sitten saa luovuttaa verta? :o
Tosi rankkaa syrjintää mun mielestä! \|O :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 16:27 vieraana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 16:16 ilveskissanminttu kirjoitti:

Ja lesbotko sitten saa luovuttaa verta? :o
Tosi rankkaa syrjintää mun mielestä! \|O :headwall:

SPRn sivujen mukaan lesbot saavat luovuttaa verta.

Entä onko kenelläkään tietoa raskauden aikaisesta luovutuksesta? Kävin luovuttamassa verta jokin aika sitten, ja nyt kuukautiset ovat myöhässä. Mietin vain että jos sellainen onni olisi että vauva kasvaisi mahassa, niin onko luovutuksesta miten paljon haittaa?? Hemo oli kyllä hyvä eikä olo ole ollut sen erilaisempi kuin muina luovutuskertoina..

Ei tarvitse olla edes homo, ettei saisi luovuttaa verta. Riittää, että yhden kerran elämässään mies on harrastanut seksiä toisen miehen kanssa. Vaikka siitä olisi 30 vuotta, niin sama juttu. Ja sama juttu muuten tämän puolisolla. Jos mies on harrastanut seksiä kerrankin elämässään miehen kanssa, myös tämän naispuoleisella seksikumppanilla on vuoden luovutuskielto. Eli biseksuaalien tai muuten vain joskus kokeilunhaluisten miesten vaimotkin ovat luovutuskiellossa ainakin niin kauan kuin puolison kanssa seksielämää riittää.

Yhteistyössä