Kiisselineuvoa! Miksi se menee harmaaksi klimpiksi jääkaapissa?

Säilyy huoneenlämmössä jonkin aikaa.Kannattaa tehdä vaan sen verran kun ajattelee syövänsä kun se on tosiaan ikävän näköistä jääkaapissa säilytyksen jälkeen.
Ja valmiin kiisselin päälle ripottele sokeria niin ei tule ikävää kalvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja työmyyrä:
minä säilytän aina huoneenlämmössä. Säilyy hyvänä vuorokauden-pari...

Säilyy ehkä hyvän näköisenä, mutta haitalliset bakteerit lisäätyy huippuvauhtia huoneenlämmössä!!! Eli ruokamyrkytysriski suuri.

Alkuperäinen kirjoittaja pesä:
Alkuperäinen kirjoittaja työmyyrä:
minä säilytän aina huoneenlämmössä. Säilyy hyvänä vuorokauden-pari...

Säilyy ehkä hyvän näköisenä, mutta haitalliset bakteerit lisäätyy huippuvauhtia huoneenlämmössä!!! Eli ruokamyrkytysriski suuri.

Samaa mieltä, itse en söisi yön yli huoneenlämmössä ollutta kiisseliä.
Kiisseli tulee niin helposti että voi sitten tehdä toisen kiisselin jos haluaa seuraavanakin päivänä.

Kiisselin säilyvyys ja pakastus (11.02.2008 klo 22:42)

Moni säilyttää perunajauhoilla suurustettua marja- tai hedelmäkiisseliä parikin päivää pöydällä huoneen lämmössä. Onko tämä oikea säilytystapa? Eikös siinä bakteerimäärät kasva hirmuisiksi? Itse olen säilyttänyt kiisselin jääkaapissa, mutta kiisseli menee pian (1-2 vrk) kokkareiseksi ja nestettä erottuu.
Kuinka kauan kiisseli säilyy pöydällä ja jääkapissa? Voiko mitään kiisseliä pakastaa? Kerran kokeilin luumukiisselin pakastamista, ja sen rakenne oli sulatettuna aivan pilalla. Teinkö jotain väärin?
T: ice1
Vastaus

Ongelmana on tärkkelyksen, käytännössä esim. perunajauhojen ns. liisteröityminen. Kuumennettaessa tärkkelysjyväset turpoavat vedessä, tarttuvat toisiinsa ja hajoavat, ja muodostavat verkoston kiisselin saostaen. Jos kiisseli nostetaan kylmään, reaktio on päinvastainen ja tärkkelys kiteytyy. Tämä näkyy kiisselissä samenemisena ja veden erottumisena. Pakastaminen tuhoaa kiisselin täysin. Näistä syistä kiisselin säilytys huoneenlämmössä on perusteltua. Toki kiisseli kannattaa nauttia mahdollisimman pian.
T: Ruokala

Jaa.Ei mulla vaan ikään oo klimppei kiisseliin tullu,vaik jääkaapis oon pitäny.
Teen kiisselin sillä ohjeel mikä on perunajauhopöntön kyljes.Tosin en laita perunajauhoo niin paljoo ku siin sanotaan.ihan kiisseliä siit silti tulee

Mä säilytän aina jääkaapissa, eikä se mun mielestä mitenkään harmaaksi mene? Paksuuntuu tietysti, mutta tee mehukeitompaa ni ei mee niin klöntiksi.

Sit toinen tapa on just tuo, kuten mun äiti tekee maalla. Säilyttää kiisselit yleensä vanhaan tapaan eteisen pöydällä, kun jääkaappiin ei mahdu. Niitäkin syödään ainakin pari päivää, jopa kesällä! Ite en siitä oikein tykkää, enkä lapselle mielellään syötä enää vanhasta satsista. Mutta toisaalta itse en ole sen vakavammin sairastunut, vaikka aina on noin ruukattu tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja pess:
Alkuperäinen kirjoittaja kokki:
Alkuperäinen kirjoittaja pesä:
Eli ruokamyrkytysriski suuri.

Höpönlöpön!
Ihan huoletta voi seuraavana päivänä syödä. Kiisseliä ei missään nimessä kannata laittaa jääkaappiin.

Enpä tahtoisi sun ravintolaan tulla syömään :)

No ihan normaali käytäntö on, että kiisseli säilytettään huoneenlämmössä!
Oletko muuten käynyt monenkaan ravintolan keittiössä? Hysteerikkona tuskin monessakaan söisit, kun tietäisit mitä siellä tapahtuu... :whistle:

Hei, mie en muistanu tätä avaustani, kun jouduin pois koneelta heti tän tehtyäni :) Kiitos vastauksista kuitenkin. Eli...eli...pieniä satseja, jotta menee kerralla, tai saman päivän aikana...niin kai sitten.

Maissijauhoja en ole kokeillut..

Yhteistyössä