Kiisseli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9kk:lle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tehnyt 8 kk 2 vko pojalle itse kiisseliä, lähinnä mustikoista. Ripauksen hedelmäsokeria laitoin, koska oli ilman hapanta. Siis todella vähän. Vispipuuroa en ole vielä kokeillut. Kiisseli meni hyvin alas, edes kokonaiset marjat eivät haitanneet, en siis siivilöinyt sitä.

Kaikista helpoin kiisseli tulee kun laittaa 2 di kuumaa vettä ja siihen 2 rkl maizenaa, pulpauttaa sen mikrossa ja sitten lisää purkin hedelmäsosetta. Kiisseli on velmis ja saa helposti eri makuja.

Kyllä voi kiisseliä tehdä jo pienemmällekkin. Jotkut käyttää ihan tavallista sokeria. Kaupan hedelmä-ja marjasoseissa on aikas paljon hedelmäsokeria, että ei sitä nyt ihan ripausta tarvi käyttää. Kaupan metsämarjasose, jossa on mustikkaa ja puolukkaa on tosi hyvää ja makoista vaikka sisältääkin hapanta puolukkaa.

Olen tehnyt aika vähän kiisseliä, mutta niitähän voi tarjota jo 6kk ikäisestä alkaen.
Vispipuuroa olen tehnyt oma tekemästä omenasoseesta, jossa on vähän sokeria. samoin puolukkasurvoksesta sekä omena-marja-aroniamehusta. Maistuu hyvin pojalle!!!

Neuvolassa suositeltiin jo 5kk neuvolassa tekemään kiisseliä vauvalle, siis kun meillä aloitettiin soseet jo 3,5 kk iässä.
Ihan perinteisellä tavalla olen tehnyt kiisselit, mehupohjaan ja perunajauhosuurustuksella.
Ja vispipuuroa myös, on yksi pojan suosikeista.

Ei mullakaan mitään valmiita mehuja oo, mutta niistä pakastemarjoista juuri olen sen kiisselimehun ensin keittänyt. En tiedä onko tämä helppo vai vaikea tapa tehdä kiisseliä, mutta...
Tällaisella koulukirjan ohjeella olen itse tehnyt:
Keitetty mehu:
1kg marjoja
6dl vettä
Kiehuvaan veteen marjat, keitä kannella peitettynä 20 min.
Siivilöi mehu, lisää sokeria maun mukaan.

Mehun ollessa kuumaa tehdään kiisseli osanestesuurustuksella, eli:
Sekoita perunajauhot pieneen määrään kylmää vettä. (Määrää en muista, taitaa lukea perunajauhoboxin kyljessä...)
Suurus lisätään kuumaan mehuun puuhaarukalla sekoittaen. Kiisseli kiehautetaan ja tässä vaiheessa mukaan lisätään marjoja ( olen laittanut vadelmia ja mansikoita).
Sokeria maun mukaan.

Tälleen... Mutta tosiaan en tiedä, onko joku helpompikin tapa olemassa. Mulla vaan sattuu olemaan noita marjoja niin hemskutisti, niin joutaa niistä mehuja keitelläkin...

Kauoan hedelmäsoseethan ON kiisseliä: vettä, hedelmää/marjoja, tärkkelystä ja sokeria. Tottakai niitä voi tehdä itsekin saman ikäiselle jolle antaisi kaupan kiisseleitä.

Mä teen esim. mustikoista näin: 4 dl pakastemustikoita ja 2 dl vettä, keitetään kunnes mustikat juuri sulaa ja suurustetaan perunajauhoilla aika tönköksi. Sokeria maun mukaan.

Tuoremarja kiisseli tehdään niin, että mehupohja ensin suurustetaan ja laitetaan valmiiseen kiisseliin pakastemarjat eli marjoja ei keitetä. Vitamiinit säilyy paremmin ja on uusi maku muksulle kun ei ole keitettyjä marjoja vaan tuoreita. tietty noi marjat vielä pienelle survoa soseeksi ensin.

Tuota kyllä tarkoitinkin, ehkä epäselvästi kirjoitin. Siis että marjojen sekaan lisäämisen jälkeen ei enää keitetä. Mutta suurustamisen jälkeen pitää kiehauttaa, että perunajauhot kypsyy. Tai mitä suurustetta sitten käyttääkin.

Yhteistyössä