Kiire! Sisarusrattaista tarvitsee saada mielipiteitä & tietoa!

Eli tilanne on että minulla on nyt 1v poikalapsi ja toisen lapsen LA olisi 2.11(lapsille siis tulee n. 1v2kk ikäeroa). Tarvitsen sisarusrattaat näille mutta en yhtään tiedä millaiset.

Hinta on rajoittava tekijä mutta käytännön asiat sanelevat toki lopullisen päätöksen.

Tarvitsen siis vaunut jotka sopivat suomen talveenkin. Minun tarvitsee matkustaa Helsingissä ratikoilla ja bussilla koska omaa autoa ei ole(joskus tuttujen auto kuitenkin käytössä). Lasten isä on toki auttamassa usein, mutta tietenkin pitää kyetä pärjäämään liikenteessä lasten kanssa myös ilman hänen apuaan.

Peräkkäin istuttavia rattaita ajattelin ensin mutta suurin osa on matkarattaita jotka kuulemma eivät ole kovin käytännölliset talvikeleissä(i'coo platon duo oli harkinnassa mutta ovat käytettynäkin aivan liian kalliit).

Olisi myös iso plussa jos vaunut saisi mahdutettua taloyhtiön hissiin ja mahtuisivat menemään myös rullaportaista mutta näistä voi tinkiä - tärkeintä olisi että mahtuu esim ratikkaan ilman purkamista.

Mielipiteitä suuntaan jos toiseen otetaan vastaan koska olen ihan pulassa tämän asian kanssa. LA alkaa uhkaavasti lähstyä ja omista pohdinnoista huolimatta vieläkään ei ole tullut mitään selvyyttä siihen, millaisiin vaunuihin tulisi päätyä. :(

Olen kiitollinen kaikista neuvoista.
 
Eri ikäisille tarvitsee olla erikseen laskettavat selkänojat. Kunnon renkaat on toinen ja rattaiden työnnettävyys (sitä pitänee testailla varmaan itse, että saa tuntumaa).

Oma kokemukseni on, että tuplat on aina isot ja raskaat kaikesta huolimatta. Kapeita on vaikea löytää, vissiinkin Oran tuplat olivat sieltä kapeimmasta päästä eikä ne ole ihan pahan hintaisetkaan uutena. Malli taitaa olla nykyään Ora Land.

Meillä oli vanhat Emmaljungan grizzlyt. Vähän pienirenkaiset (tosin niihin pystyi vähän isommat laittamaan), hiukan raskaat työntää, mutta menivät salkkumallisesti kasaan (tämä ehdottomasti rattaiden paras puoli, sillä menivät oikeasti todella pieneen kasaan), mahtui busseihin ja kaupan kassoista.

Nykyään Emmaljungan jotenkin grizzlyja vastaava on Emmaljunga twin city cross. Briolla vastaava Brio double wawe. Molemmilla on tietysti vanhempia malleja eri nimillä.

Kaikenmaailman kääntyvillä pyörillä löytyy, mutta Suomen oloissa ei kovin hyvä, jollei vain auratuilla asfalttiteillä kulje. Yleensä näiden kääntyvien pyörien mekanismit ovat minusta myös paljon vähemmän kestävän oloisia kuin tavalliset pyörät. Liikaa liikkuvia osia, jotka voi mennä rikki.

Jos hinta tökkii, niin käytettyjä kannattaa myös katsella.

Meillä myös oli kova sana Emmaljungan yhdistelmät Emmaljungan sisaristuimella, jossa sisaristuimen selkänoja oli säädettävä -> sisarus pystyi myös nukkumaan niissä. (1,7v ikäero, pienikokoinen isompi sisarus). Tällä yhdistelmällä mahtui parhaiten busseihin sun muihin.

Myöhemmin emmaljungan yksös-grizzlyt sisaristuimella (matalammat, vielä pienemmät). Vastaavaa myyty myös Emmaljungalla esim. cannon one nimisenä.
 
Meillä on Babyweltin Montreal Twin kaksostenvaunut, ja on tosi hyvät. Ovat tosin korkeat, eikä työntökorkeutta voi säätää. Mutta ite oon 175cm pitkä, ja mun on ainakin niitä tosi hyvä työntää. Ovat näppärät ja kevyet, kääntyvien etupyörien ansiosta niillä menee ahtaissakin paikoissa ketterästi (just laivalla oltiin eikä ees kapeilla hyttikäytävillä ollut vaikeuksia liikkua). Selkänojat voi säätää erikseen, samoin jalkatuet. Oikein mahtavat kärryt, suosittelen! Hinta uutena noin 350e.

Meillä lapset tasan vuoden ikäerolla, nyt 3kk ja 1v3kk.
 
Käytössä ollut teutonian phonix-mallin tuplat. Näitä ei tosin käsittääkseni ole koskaan myyty suomessa, mutta huutiksessa silloin tällöin näkyy. Peräkkäin istuttavat "kunnon" rattaat hyvillä pyörillä. Rattaat kovin muuntelukykyiset, lapset voivat istua kasvot vastakkain, selät vastakkain, molemmat kasvot menosuuntaan tai selät menosuuntaan. Rattaat saa muunnettua myös yhden lapsen rattaiksi. Itse tykkäsin, kulki niin hiekkateillä kuin lumella. Mahtui kauppojen ovista ongelmitta jne. Toki aika massiiviset, mutta niinkai kaikki "kunnon" tuplat onkin. Niitä käytetty tähän saakka kun pienin 1,5v. Nyt jääneet tarpeettomiksi kun isompi reilu 3v ei halua enää istua rattaissa. Edelleen molemmat kyllä mahtuisivat kyytiin ihan hyvin...ja työntääkin jaksaisi ;)

Meillä peräkkäin istuttavat oli ihan ehdottomat koska isompi niin vilkas. Tuskin olisi antanut vauvan nukkua rauhassa jos olisivat vierekkäin istuneet.

Miettisin sitä millaiseen käyttöön rattaat tulee. Jos tarkoitus työnnellä enemmänkin kelissä kuin kelissä, niin hankkisin kunnon tuplarattaat isoilla pyörillä. Jos taas tarve lähinnä kaupunkikäyttöön niin sit jotkut sirommat ja kevyemmät matkaratas-tyyppiset voisi tulla kyseeseen.

Peräkkäisistuttavilla en kyllä menisi liukuportaisiin, en tiedä miten vierekkäin istuttavilla.
Harkitsisin myös käytettyjä laadukkaita rattaita jos hinta olennainen tekijä valinnassa.
Onnea loppuodotukseen :)
 

Yhteistyössä