kiinteiden syöminen vauva 6 kk

  • Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti
äitee
Onko muita, joiden 6 kk vauva ei syö kunnolla kiinteitä? Meillä maistelut aloitettiin jo 4 kk:n iässä ja vieläkään ei mene kuin vaivoin pari lusikkaa. Olen kokeillut bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, porsaanlihaa. Mikään ei tunnu maistuvan. Sen sijaan välipalat esim. päärynä, persikka ja mango maistuvat tosi hyvin, eli osaamisesta ei ole kyse.

Joudun imettää tosi usein, varmaankin jotain 8 imetyskertaa tulee päivän mittaan ja öisinkin vähintään 4. Neuvolassa oli puhetta, että vähitellen imetyskerrat pitäisi vähentyä ja kiinteä ruoka alkaa korvata rintamaitoa. Meillä se vaan ei tunnu menevän siihen suuntaan. Olen yrittänyt löytää sopivaa kohtaa kiinteälle ruoalle, esim. ennen tai jälkeen imetyksen. Jos vauva on nälkäinen, niin sitten soseiden syömisestä ei ainakaan tule yhtään mitään kun hän kitisee vain rintaa ja jos sitä ei saa niin alkaa huuto. Olen aikalailla mennyt sitten vieläkin lapsentahtisesti tuossa imetysasiassa, mutta pitäisikö sitä rintaa sitten alkaa pihdata, jotta kiinteät alkaisivat maistua?
 
Mulla 4 lasta ja kukaan ei ole tykänny vihannessoseista,eli oli kokeiltava enste lihasoseita, jotka maistu hyvin ja sitten vasta kasviksia... Tietenki varovasti alkuunsa... Nuorimmainen täyttää ens vkolla vuoden,ja vieläkin "tarvii" yöllä tissiä kerran, ja päivällä ottais vaikka kuinka useesti,mutta koitan vähentää :ashamed: Jotenki tuntuu pahalta, kun esim neuvolassa ja sukulaisissa herättää pahennusta imettää "noin isoa"!? Musta on parasta toimia lapsen tahtiin,ja itellä viimenen lapsi,niin mihin on kiire? Ei se varmaan enään rippikoulussa tarvii tissiä ja äitiä niin paljon :saint:
 
Ehdottomasti ainakin suosittelen kiinteiden antamista ENNEN kuin imetät! ..meillä esikolla samaa ongelmaa aikoinaan, mutta sitten tajusin antaa sitä ruokaa ennen maitoa niin jo alkoi pikkuhiljaa maistumaan :) ..kannattaa aloittaa ne suolaisetkin ruoat niillä "makeilla" eli meillä ainakin rosvopaisti on maistunut ja siihen vaikka vielä vähän maissia sekaan! ..kyllä se siitä lähtee kun itsellä vain pinna kestää ja ottaa sen jokapäiväiseksi tavaksi niin hyvin nopeaa lapsi oppii sille.
Vaikka joidenkin päikkärien jälk. antaa ensin maitoa ja sitten kun ois uudestaan tissin aika niin antaakin sitä ruokaa (tässä kannattaa vähä ennakoida ettei ole liian nälkä, koska silloin syömisestä ei tule mitään..) :)

..toivottavasti sait jotain vinkkejä, enkä liikaa tyrkyttänyt omia hyväksi havaitsemiani konsteja :)
 
hei
meillä 6kk joka kyllä syö hyvin, mutta näin meillä tehtiin suht alussa kun kiinteitä piti aloitella ja vielä 5+ kk neuvolassa meni niin paljon maitoa että kerrottiin myöskin sen maidon tarpeen kuuluvan vähentyä..ruokaa maisteltiin ennen kuin lapsi itse ilmoitti nälästään, ja maitokertoja vähennettiin pikkuhiljaa...
Eri makuja olettekin kokeilleet, mutta kokeilehan totuttaa pikkuhiljaa niin, että laitat esimerkiks peruna-kukkakaalin sekaan tuttua lempparia hedelmäsosetta.
jos on päässy hedelmien makuun, ei kaikki välttämättä heti hyväksy ruokasoseita :)
koostumuskin voi olla se avain. :)
Meillä autto myös, kun kiinteitä alotettiin, että samaan aikaan otettiin käyttöön nokkamuki josta hörpätään ruoan kanssa vettä, ja maitoa sitten ruoan päälle.
aamulla ja illalla menee vielä maito ihan maitona vaan :)
 

Yhteistyössä