Kiinteiden aloitus vauvalle..apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pupu

Vieras
Perunaa pitäisi huomisesta alkaen antaa meidän esikoiselle. Muussaanko perunan äidinmaidon korvikkeen kanssa vaqi kuinka? Terkka neuvoi antamaan perunaa viikoan ajan kerran päivässä ja sitten lisätä jonkun kasviksen sekaan. Kuinka muut ovat aloittaneet kiinteät?

Ei se oikeesti oo niin tarkkaa :D Ne määrät on aluksi niin pieniä, että ihan sama mihin muussaat, veteen vai maitoon.

Ainoa mitä kantsii miettiä on maisteluaika - itse annoin esikoiselle aina uudet maut aamulla, ettei mahd. vatsanväänteet ois pilanneet yöunia.

Outoa, että perunalla suosittelevat aloittamaan.. Meillä aloiteltiin kaupan valmiilla maissisoseella.. mutta joo, kannattaa muussata peruna ja sotkea siihen sopivasti äidinmaitoa, että on aika "juoksevaa muusia", et pienen helppo maistella suussaan. :) Alussa riittää se 1-2 teelusikallista, makusteluahan tuo alkuvaiheessa on. :)

Pumppasin maitoani perunan sekaan ja annoin silleen. Sitten lisäsin porkkanan ja jätin samassa äidinmaidon pois. Ja sen jälkeen pari uutta vihannesta viikossa lisää, kun mistään ei mitään allergioita ruvennu tulemaan.

Sen jälkeen mukaan hedelmäsoseet =)

Kukin tekee kyllä tyylillään. Mutta tää oli meijän tyyli =)

Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Outoa, että perunalla suosittelevat aloittamaan.. Meillä aloiteltiin kaupan valmiilla maissisoseella.. mutta joo, kannattaa muussata peruna ja sotkea siihen sopivasti äidinmaitoa, että on aika "juoksevaa muusia", et pienen helppo maistella suussaan. :) Alussa riittää se 1-2 teelusikallista, makusteluahan tuo alkuvaiheessa on. :)

Onneks me alotettiin perunalla eikä maissilla... On maissille allerginen tytsy =)

Meillä neuvola käski aloittamaan perunalla, mutta se ei maistunut lapselle lainkaan.
Keitin sitten bataattia, joka maistui hyvin, koska on makeaa kuten äidinmaitokin. Jatkoin sitten muutaman päivän päästä maissilla ja sitten perunaporkkanalla. Vieläkään ei pelkkä peruna oikein uppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
Olen jokaisen kohdalla antanut kaupan valmiita soseita niin paljon kuin ovat jaksaneet syödä ja joka päivä vaihdellut makuja. Ja enimmäkseen 2kk iästä alkaen kuten myös vellejä.

No sun nimimerkki kuvastaa sua kyllä hyvin...

Meille sanottiin neuvolassa, että perunalla kannattaa aloittaa. Itse olen muussannut sen veteen, koska vauva saa vielä rintaa ruoan jälkeen. Perunan jälkeen otettiin kokeiluun peruna-porkkana, sitten muutaman kokeilukerran jälkeen laitoin joukkoon parsakaalia, maissia, kesäkurpitsaa, bataattia jne. Vauvan soseita on kiva tehdä, kun saa tehdä erilaisia sekoituksia :) Kannattaa soseuttaa kunnolla, että ei jää kokkareita. Sauvasekoittimella saa parhaiten.

Meki aloitettiin maissilla.. hedelmä soseet on tytön mielestä YÄK.. tai en mä kyl ole ku kerran antanu maistiaisiksi päärynää ja toisella kerralla persikkaa.
Maissi näkkyy uppoavan kaikkein parhaiten. Porkkanasta menee posket ihan punaisiks. Seuraavaks aattelin kokeilla pataattia. Meil on nyt parisen viikkoa maisteltu ja oikeastaan koko aika on menty maissilla, ku oon tehny niin et ku esim. tuosta porkkanasta tuli tuota poskien punoitusta palattiin maissiin, kunnes punoitus hävisi ja kokeilin uudestaan porkkanaa.. nyt on taas maissi menossa kunnes punoitus helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sere:
Olen jokaisen kohdalla antanut kaupan valmiita soseita niin paljon kuin ovat jaksaneet syödä ja joka päivä vaihdellut makuja. Ja enimmäkseen 2kk iästä alkaen kuten myös vellejä.

So what? Lapset kasvaneet tällä systeemillä kuule hyvin,ei allergioita yhdelläkään ja todella terveitä olleet. Joten pidäpä suusi supussa :saint:

Vauvan ikää kyselin kun se vaikuttaa aika paljon. Meillä ollaan kiinteät aloitettu sormiruoalla, samaa ruokaa ku muukin perhe. Molemmat olleet n 7kk ikäisiä. Paras neuvoni ap:lle on ettei ota ressiä. Ei se niin tarkkaa ole. Perunalla en aloittaisi. Kaikki jotka ovat maistaneet pelkkää muussattua perunaa ymmärtävät miksi. Lapsellakin on oikeus hyvään ruokaan.

Jos vauva on vielä niin pieni, että ruoan on oltava sileäksi soseutettua (ja jostain syystä kiinteät aloitettava niin aikaisin) niin suosittelisin mieluummin esim bataattia tai porkkanaa. Veteen. Maustettuna jollakin sellaisella mausteella jota äitikin käyttää, esim hitunen sipulia, persiljaa, pippuria...

So what? Lapset kasvaneet tällä systeemillä kuule hyvin,ei allergioita yhdelläkään ja todella terveitä olleet. Joten pidäpä suusi supussa :saint:

Mä arvasin et sanot noin...Mitä jos niille olisi tullut allergiaa tai muuten vaan hirveät vatsavaivat? Onko kivaa kokeilla vauvalla mitä se kestää? Olet todella typerä ihminen, ei voi muuta sanoa...

Mä arvasin et sanot noin...Mitä jos niille olisi tullut allergiaa tai muuten vaan hirveät vatsavaivat? Onko kivaa kokeilla vauvalla mitä se kestää? Olet todella typerä ihminen, ei voi muuta sanoa...

Ajattele hysteerikko mitä haluat,eipä juuri kiinnosta.

Ajattele hysteerikko mitä haluat,eipä juuri kiinnosta.

Mielummin hysteerikko kuin välinpitämätön

Yhteistyössä