Kiinteiden aloitus. Miten se menikään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eilen aloiteltiin lapsella kiinteät ja velli.

Maisteltiin eilen porkkanaperuna sosetta. 2 teelusikallista. Eikä tullut mitään. Tänään sama juttu.

Eilen illalla aloin antaa mysö iltavelliä. Siitäkään ei tullut mitään. Annoin mysö aamulla. Molemmilla kerroilla oli sellainen sekoitus että puolet ja puolet. Illalla annan sitten ihan pelkkää velliä.

Elikkäs koskas mä rupeen lisää tota kiinteän määrää? Ja mä muistan että esikolle annoin aina puolet jotai tollasta lämmintä esim. perunaa ja puolet jotain marja/hedelmä sosetta. Ja koskas siis näin?

Ja kahdesti päivään neuvoi neuvolantäti nostamaan niin pian kuin mahdollista niin jaksaa lapsi nukkua yöt.

meillä roosa ei sietänyt porkkanaa yhtään, ja usein bataatti on enemmän mieleen kuin peruna, velliä voi ensin laittaa maidon joukkoon. ja mä aloin aika pian antamaan mm. parsasosetta koska se maistui huomattavasti paremmin, kannattaa silti antaa lapselle aikaa, meillä neiti alkoi syömään kunnolla vasta 8 kk iässä, ja nyt 9 kk nukkuu jo selvästi paremmin, eli meil kesti kiinteisiin tottuminen tosi kauan.

Jostain luin että lapsi tarvitsee vähintään kymmenen maistelukertaa, että tottuu makuun. Ilmeisesti viikko aina samaa. Näin olen itse suunnitellut. Vielä reilu kuukausi siihen että päästään maistelemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
meillä roosa ei sietänyt porkkanaa yhtään, ja usein bataatti on enemmän mieleen kuin peruna, velliä voi ensin laittaa maidon joukkoon. ja mä aloin aika pian antamaan mm. parsasosetta koska se maistui huomattavasti paremmin, kannattaa silti antaa lapselle aikaa, meillä neiti alkoi syömään kunnolla vasta 8 kk iässä, ja nyt 9 kk nukkuu jo selvästi paremmin, eli meil kesti kiinteisiin tottuminen tosi kauan.

esikoisen kanssa meillä sujui hyvin. ja suurin piirtein saman ikäisenä aloitti. en vaan muista kuinka alettiin lisäilee määriä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Saara09:
Jostain luin että lapsi tarvitsee vähintään kymmenen maistelukertaa, että tottuu makuun. Ilmeisesti viikko aina samaa. Näin olen itse suunnitellut. Vielä reilu kuukausi siihen että päästään maistelemaan...

joku tällänen muistikuva mullakin olis.

ja meil kävi myös niin et kun aloitin marja/hedelmäsoseet niin ne ruokasoseet ei maistuneet sitä vähääkään, periaatteessa kai suositellaan et 1 uusi maku per viikko, mutta kun syöminen alkaa sujua, voi niitä tarjota nopeamminkin. ja tosiaan riippuu onko kyseessä 4 kk vai 6 kk jne. tuo varovasti aloittaminen liittyy myös siihen et mahdolliset allergiat huomaa paremmin.

Meidän vauva aloitti kiinteät noin 2 vkoa sitten. Yllättäen peruna ja parsakaali ovat menneet hyvin alas, mutta esim. porkkanalle irvisti ja samoin hedelmäsoseita on mennyt paljon huonommin. Annokset ovat edelleen noin 2-3tl kerran päivässä. Nyt neuvolasta neuvoivat aloittamaan iltapuuron (vellin sijasta, kun velli ei kuulemma pidä pitkään nälkää), jotta vauva nukkuisi pidempiä öitä. Ajattelin ihan rauhassa lisäillä muuten noita kiinteiden kertoja, kun ei ne kiinteät taida välttämättä tuoda niitä rauhallisia unia. Vauva nyt 5kk.

Kummasti nämä asiat unohtuu ja opettelu tuntuu hankalalta niin itselle kuin vauvalle, vaikka mullakin on jo kolmas lapsi -tosin edellisen lapsen syömisharjoitteluista on jo pidempi tovi.

ja meil kävi myös niin et kun aloitin marja/hedelmäsoseet niin ne ruokasoseet ei maistuneet sitä vähääkään, periaatteessa kai suositellaan et 1 uusi maku per viikko, mutta kun syöminen alkaa sujua, voi niitä tarjota nopeamminkin. ja tosiaan riippuu onko kyseessä 4 kk vai 6 kk jne. tuo varovasti aloittaminen liittyy myös siihen et mahdolliset allergiat huomaa paremmin.

Ton allergiajutun takii kyllä kannattaa tehdä niin et maistelee yhtä enintään kahta sosetta aina kerrallaan.
Serkkuni sai aloittaa vauvansa kanssa alusta koko rulianssin,kun ottivat niin montaa sosetta vähän ajan sisällä,et allergian aiheuttajaa ei tiedetty.

Alkuperäinen kirjoittaja kova homma:

Ton allergiajutun takii kyllä kannattaa tehdä niin et maistelee yhtä enintään kahta sosetta aina kerrallaan.
Serkkuni sai aloittaa vauvansa kanssa alusta koko rulianssin,kun ottivat niin montaa sosetta vähän ajan sisällä,et allergian aiheuttajaa ei tiedetty.

niin se on kyllä, kurjia nuo allergiat

Vellistä meillä oli pari vuotta sitten ohjeena, että joka ilta korvaa yhdestä korvikeannoksesta 10ml vellillä, niin maha tottuu ja lapsi myös. Eli 1. ilta 10ml, 2.ilta 20ml jne.

Meillä ei kyllä tälläkään oppinut koskaan syömään velliä. Tavispuuroa söi 5kk iästä, ei mitään vauvapuuroja.

Toi on kuitenkin ihan huuhaata että kiinteiden aloituksen myötä tai vellillä lapsi nukkuis läpi yön. Taas yksi SURKEA neuvolantäti jonka tiedot on vuodelta 1 ja 2.
Ton ikäinen lapsi saa riittävän ravinnon maidosta, vaikka kuinka paljon sitä menis. Tollaisissa kiinteissä ja velleissä ei todellakaan ole samaa ravintosisältöä mitä maidossa!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi on kuitenkin ihan huuhaata että kiinteiden aloituksen myötä tai vellillä lapsi nukkuis läpi yön. Taas yksi SURKEA neuvolantäti jonka tiedot on vuodelta 1 ja 2.
Ton ikäinen lapsi saa riittävän ravinnon maidosta, vaikka kuinka paljon sitä menis. Tollaisissa kiinteissä ja velleissä ei todellakaan ole samaa ravintosisältöä mitä maidossa!!

Riippuu lapsesta. Joillain nukkumattomuus johtuu nälästä ja kiinteät sulavat hitaammin, mikä pitää vatsan täytenä pidempään. Toiset heräävät muista syistä kuin syömään, mutta heitä ei välttämättä tulkita oikein. Lapsen ikä ei aina kerro siitä, saako siitä riittävän ravinnon, erityisesti jos on kyseessä korvikkeella ruokittu lapsi.

Aloittajalle, toivottavasti yöt vähitellen paranevat ja lapsesi kasvaa hienosti edelleen! Lapset ovat erilaisia ja ole ylpeä hyvin kasvavasta lapsestasi.

t. Ison pojan äiti ja muutaman muunkin lapsen :)

Yhteistyössä