Kiinteiden aloitus: Maistelua vai kunnon ateria?

  • Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti
imettäjä
Auttakaahan, kertokaa miten te olette aloittaneet kiinteät vauvalle.

Meillä oli 4 kk neuvola ja painokäyrä miinuksella. 4 päivää sitten aloitettiin kiinteät. En tee itse kuin porkkana- ja bataattisoseet, mutta ostin kaapit täyteen piltti-purkkeja (tietenkin suositusruokaa eli tuota 4kk).

Ajattelin antaa vain pari teelusikallista kerralla maistaa, mutta tuohan syö kaiken mitä sille antaa. Imetän aina ensin niin pitkään ettei rinta enää kelpaa, ja sitten syötän. Kuinka paljon uskallan antaa kerralla? Eikö rintamaito ole se ykkösjuttu kuitenkin, ja tämän pitäisi olla vasta MAISTELUA? Tähän mennessä kaikki maut ovat kelvanneet hienosti; tyyppi aukoo suuta kuin linnunpoika ja käsillä vetää lusikkaa suuhun. Perunaa, porkkanaa, maissia, mangoa, päärynää, banaania on jo syönyt. Tiedän että ehkä pitäisi hitaampaan tahtiin, mutta kun kelpaa... Olen joka kerta antanut ensin "pääruokaa" ja sitten hedelmää jälkkäriksi. Ja 2 kertaa päivässä ollaan "maisteltu", vaikka kunnon ateriat nuo ovat olleet. Vähennänkö määriä?

Teenkö oikein?
 
niin ja meillä aloteltiin hedelmäsoseilla, eikä ole missään vaiheessa tullut kasvissoseiden ja nyttemin kasvislihasoseiden kanssa mitään maistuvuus ongelmia. Kaikki uppoaa. Mut ymmärrän kyllä pointin kasvissoseiden syöttämisen tärkeydestä. :)
 
vieras
itse tekisin ja oon tehny niin et yks maku viikossa ja n 3 tl kerralla kerran päivässä. eihän se maha/suolisto ole tottunut kiinteisiin... ennemmin rauhalliseen tahtiin teisin, ei kuitenkaan kiire ole. Sulle vaan lisää työtä...
 
imettäjä
Kiitos vastauksista! Olen tosiaan lukenut että esim allergioiden takia olisi fiksua antaa uutta makua vain maistiainen ja kun näkee, ettei vaivoja tule, seuraavana päivänä voisi jo antaa enemmän. Neuvolalääkäri (vanha ihminen) sanoi, että maalaisjärjellä vaan, eli että kyllä vauva ilmoittaa kun ei halua enempää. Mutta en ihan maalaisjärkeen luota näissä asioissa.

Olen ymmärtänyt, että korvikevauvoille on tärkeämpää aloittaa ei-makeilla mauilla, koska korvike on aina saman makuista ja totuttelu uusiin makuihin voi siksi olla hankalampaa. Rintamaidon kautta kun lapsi on maistellut monia makuja. Näin on käynyt monelle tutulle (eli että imetetty vauva tykkää nopeammin eri mauista).

Mutta miten sitten kun maistelut on maisteltu? Eikö rintamaidon pitäisi olla se pääruoka? Eli esim. 6 kk vauvalle, kuinka paljon annatte kiinteää ruokaa päiväss?
 
imettäjä
Juu, olin ihan varma että mahakivut alkaa ja yöhuuto. Vauva ei ole saanut edes korviketta vaan aina pelkkää rintaa. Siksi olin vähän pettynyt ja kauhuissani kun tajusin että lapsiraukka on varmasti nälässä ollut ja hänelle kelpaa siis ihan kaikki syötävä ja maut. Luulin että haluaa vain rintaa. Eka äitiyskriisi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä:
Auttakaahan, kertokaa miten te olette aloittaneet kiinteät vauvalle.

Meillä oli 4 kk neuvola ja painokäyrä miinuksella. 4 päivää sitten aloitettiin kiinteät. En tee itse kuin porkkana- ja bataattisoseet, mutta ostin kaapit täyteen piltti-purkkeja (tietenkin suositusruokaa eli tuota 4kk).

Ajattelin antaa vain pari teelusikallista kerralla maistaa, mutta tuohan syö kaiken mitä sille antaa. Imetän aina ensin niin pitkään ettei rinta enää kelpaa, ja sitten syötän. Kuinka paljon uskallan antaa kerralla? Eikö rintamaito ole se ykkösjuttu kuitenkin, ja tämän pitäisi olla vasta MAISTELUA? Tähän mennessä kaikki maut ovat kelvanneet hienosti; tyyppi aukoo suuta kuin linnunpoika ja käsillä vetää lusikkaa suuhun. Perunaa, porkkanaa, maissia, mangoa, päärynää, banaania on jo syönyt. Tiedän että ehkä pitäisi hitaampaan tahtiin, mutta kun kelpaa... Olen joka kerta antanut ensin "pääruokaa" ja sitten hedelmää jälkkäriksi. Ja 2 kertaa päivässä ollaan "maisteltu", vaikka kunnon ateriat nuo ovat olleet. Vähennänkö määriä?

Teenkö oikein?
Kuinka pahasti painokäyrä oli miinuksella? Siis oliko tullut joku ihan kamala notkahdus viime mittauksessa?
Molemmat mun lapset on ollut hoikkia vauvoina, mutta ihan hyvin ja tasasesti kuitenkin kasvoivat.
Imetetyillä vauvoilla muuten yleensä tulee notkahdus käyriin 3-6kk iässä, kai tiesit?

Mulla ei oikeastaan ole kokemusta noin pienelle kiinteiden antamisesta, kun molemmat lapset ovat olleet täysimetyksellä 6kk. Mut silloin kun aloitettiin soseet, niin aika nopeaan tahtiin maisteltiin uusia makuja. Ihan ekalla kerralla annoin pari teelusikallista ja sit seuraavana päivänä jo ihan kunnon aterian. Annoin sekä vihannes- että hedelmäsoseita.
Vauvat ei ollut ikinä kärsinyt masuvaivoista ja kummallakaan meistä vanhemmista ei ole allergioita, niin melko rohkeasti edettiin noissa kiinteissä. :)
 

Yhteistyössä