Kiinteiden aloitus maissisoseella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NAA

Uusi jäsen
30.06.2007
5
0
1
elikkäs onko kukaan aloittanu? vai pitäiskö aloittaa perunalla tai porkkanalla?Maistuuko peruna enää niin hyvin jos ensiksi syönyt porkkanaa?Voiko valmissoseita pakastaa esim jääpalarasiassa

Maissisose on tosi hyvä aloitussose, mieto ja vatsaystävällinen. Itse aloitin perunalla, sitten porkkanaa ja sen jälkeen muistaakseni maissia. Se on ihan makuasia, millä soseella haluaa aloittaa. Porkkana on vauvan suussa makeampi kuin peruna, mutta en tiiä vaikeuttaako se perunan syöntiä, en usko. Itsetehdyt soseet voi pakastaa jääpalarasiassa tai esim. muffinssivuoissa (muovinen tai paperinen).

Me aloitime maissisoseella. Sitten tuli maissi-peruna ja sen jälkeen porkkana ja kukkakaali. Valitsin tuon maissin ihan "laiskuuttani" kun ajattelin, että kaupan maissisoseesta on helppo ottaa parina päivänä makuannoksia. Tiesin myös, että maissi on mietoa ja vatsalle ystävällistä.

Minä en muuten ymmärrä miksi perunalla pitää aloittaa. Se maistuu ihan hirveen pahalle kun eihän siihen mitään mausteita tms saa laittaa. Maistoin meidän tytön luomupottusosetta, yäk. Samaa näyttää tuumaavan tyttö. Miksi edes pottua tarvii noin pienelle antaa? Pelkkää tärkkelystä eli melkein sokeria.

Mä alotin esikoisen kanssa itsetehdyllä maissisoseella ja masuvaivat tuli. Lopulta tajusin että soseessa tökkii maissinkuoret, joita meidän vanha sauvasekoitin ei suostunu heinontamaan. Aloin sitten sihdata soseen sauvasekoitin käsittelyn jälkeen jolloin sain kuoret pois ja johan autto. Nyt on onneksi uusi sekoitin käytössä ja maissilla taas varmaan alotellaan, kun sinne asti päästään vauvelin kanssa.

Meillä on kokeiltu maissivelliä, sekä ihan maissisosetta. Kummastakin pojalle vatsavaivaa. Eikä nukkunut niiden jälkeen öitä. Jännä juttu, että sanotaan olevan hyvä ensisoseeksi/velliksi. Ja ettei aiheuttaisi niin kovasti vatsavaivaa. Mutta yksilöitähän kaikki vauvat on.

Meillä ei porkkana, peruna tai mikään muu ole aiheuttanut ongelmia. Ainoastaan tuo maissi. :(

Teen kaikki soseet itse. Maissivelliä yritimme silloin alkuun, mutta siirryttiinkin sitten kiinteiden aloituksen jälkeen suoraan itse tehtyyn kaurapuuroon. Vellit sai jäädä.

Yhteistyössä