Kiinteiden aloitus ja syöttövälien piteneminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä nyt?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä nyt?

Vieras
Tyttö nyt 4,5kk ja meillä aloiteltiin viikko sitten soseita. Neuvolasta sain ohjeeksi antaa ensin maisteluannoksia, sitten nostetaan määrää ruokalusikalliseen ja sitten voikin jo antaa niin paljon kuin vauva ottaa vastaan. Tyttö nyt sitten syönyt bataattia ainakin 1/2 purkkia ellei jopa kokonaista kaksi kertaa päivässä. Ennen syötiin päivisin rintaa kahden tunnin välein. Nyt yhtäkkiä riittäisi neljän tunnin välein! Syö kyllä tissiä ennen tai jälkeen soseannoksen, mutta sitten saattaa mennä tunteja ennen kuin ruoka taas maistuu. Onko ihan normaalia, että rinnan syönti näin radikaalisti vähenee heti kun soseet tulee kehiin? Onko huono juttu, että vauvan saama rintamaidon määrä yhtäkkiä puolittuu? Pitääkö minun jotenkin alkaa rajoittaa soseiden määrää?
Olen ulalla, avittakaa :)

Kyllähän se nälkä pysyy kauemmin poissa, kun ruoka on tuhdimpaa.
Meillä 8kk tyttö syö jo koko päivän kiinteitä 3-4 tunnin välein.

Meidän neiti neuvolan mukaan tarvitsee n. 4-5dl maitoa/vrk, niin muistelisin, että teillä suositus voisi olla ehkä 7-8dl/vrk. (Korjatkaa, jos olen väärässä.)
Mutta tietysti tissistä on vaikea mitata paljonko sitä maitoa menee. Imetys minun kohdallani loppui lapsen ollessa 3kk : ( joten pystyin helposti tarkkailemaan, että saa tarpeeksi nestettä.
Uskon, että vauva kyllä vaatii juomista, jos on jano ja syömistä kun on nälkä...

juuri näin niinkuin edellinen sanoi, nälkä pysyy loitolla kauemmin ja nälkäänhän sitä maitoakin juodaan!!! Itelläkin otti hetken päästä mielessää uuteen "tissirytmiin" tuli kaupattua yhtä tiheään kuin aikasemmin ja hermostutti kun ei kelvannut. Mä en oo tuohon määräasiaan saanu apuja mistään, neuvolasta vaan ympäripyöreästi sanottiin että jos kerran on täysin rintamaidolla ja antaa maitoa sit sillon kun sitä menee niin se riittää. Kuulemma olis niin että vauva osaa vaatia osansa sit vaikka yöllä jos on jääny maidot liian vähälle??? mutta näin menin esikoisenkin aikana ja ihan normaali lapsi tuli :). Se on ihan vaan arvailua näiden rintalasten kanssa ja vierotusvaihe sit onkin ihan harmaata aluetta miten paljon pieni saa maitoa....

Hedelmä- ja kasvismössöt eivät ole "tuhdimpaa" kuin äidinmaito, verratkaapa ravintosisältöjä, soseessa on vähemmän energiaa. www.fineli.fi (äidinmaito) ja kaupan mössöpurkin kylki. Mössöt vain sulavat huonommin kuin äidimaito ja siksi vauva ei jaksa syödä niin usein.

Yli 6 kk ikäinen tarvitsee 5-6 dl maitoa vuorokaudessa. Tämän tuon ikäinen saa jo 4 - 5 imetyskerrasta, toki voi imettää niin monta kertaa kuin vauva haluaa. Äidinmaito (muu maito) on kuitenkin pääruokaa 1 v. saakka. Vauvan syömää sosemäärää voi alussa ihan hyvin säännöstellä, jos maitoa ei tunnu menevän tai jos tulee ummetusta nestevajeen takia. Toki imetysvälit luonnollisesti jonkin verran pitenee kiinteiden myötä.

Mä tekisin ap:n tilanteessa ehkä niin, että siirtäisin toisen bataattiannoksen illaksi, jolloin se voisi tuoda lisää yöunta?
Vaikka niin, että aamulla vähän ja illalla paljon ja päivällä tissiä.

Meillä ei kyllä kiinteät vaikuta öihin mitenkään...

Meillä 5,5 kk syö seuraavasti: Klo 6.30 rintaa (nukutaan tämän jälkeen vielä tunti), klo 8 jälkeen aamupuuro. Klo 10.30 vihannessose ja klo 11 rintaa. Klo 13 hedelmä/marjasose ja rintaa. Klo 15.30 rintaa. Klo 17.30 iltapuuro ja 18.15 rintaa. Nukkuu 18.30 lähtien rauhallisesti sinne aamuun asti. Meillä ainakin kiinteät jätti yösyötön kokonaan pois. Päivällä syödään noin "usein", koska nukkuu päiväunia kerrallaan vain puoli tuntia. Klo 15.30 aikaan alan antaa jatkossa rinnan lisäksi päivälliseksi lihaa ja kalaa kunhan tulee 6 kk täyteen. Jos imettää, tuo 4-5 kertaa pitäisi olla riittävä määrä vrk:n aikana kiinteiden lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja annemarianne:
Meillä 5,5 kk syö seuraavasti:
Klo 6.30 rintaa (nukutaan tämän jälkeen vielä tunti),
Nukkuu 18.30 lähtien rauhallisesti sinne aamuun asti.

Kevyet yöunet!! Ole onnellinen ja iloinen siitä. Nauti ja toivo, että eroahdistusvaihe ja liikkumaan oppiminen ei romuta tuota. Tai jos romuttaa (vauvasi alkaa heräilemään yöllä) niin muistele tätä aikaa. 13 tuntia, uskomatonta!
Mun kohta 9kk ikäinen pikkuvesseli ei ole kertaakaan elämänsä aikana nukkunut neljää tuntia putkeen. Joskus voi syömättä sen verran nukkua, mutta siinä välissä pitää kerta-pari vispata uneen sylissä... En mä katkera ole :)

Uusimmat

Yhteistyössä