Kiinteiden aloitus... apuja pliis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satumetsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satumetsä

Vieras
Oon nyt aivan hukassa näiden kiinteiden aloituksen kanssa. Haluan tehdä nyt näin alkuunsa mössöt itse. Perunaa olen antanut jo viikon maistella. Jostain luin että lisäksi voisi seuraavaksi ottaa jonkun vihanneksen. Eli laitetaanko se sinne perunan joukkoon vai ihan pelkästään maistelaan vihanneksia? Entä koska ns. maistelu tulisi lopettaa ja alkaa ihan oikeasti syömään niitä mössöjä? vauvalla ikää nyt 4,5kk ja on pelkällä korvikkeella+ perunaa maistelee kerran päivässä

Niitä aletaan sitten syömään, kun niitä menee.
Sekoita sinne perunan joukkoon vaan, ja esimerkiksi bataatti käy perunan sijaan. Meillä aikanaan oli suosikki bataatti-palsternakka, sehän on sellainen makeampi yhdistelmä.

mä alkaisin viikon päästä antamaan niin paljon kuin vain laps suosiolla syö (tai lisäisin lusikallisen kerrallaan määrää). Porkkanan kans käy hyvin esim. pataatti, pinaatti, kukkakaali, porkkana, maissi

"Ruoka-aineet kustakin ruoka-aineryhmästä
voit valita saatavuuden mukaan.
Ainoastaan maksaa, hunajaa, runsaasti nitraattia
sisältäviä kasviksia (lanttu, nauris,
punajuuri, kiinankaali ja pinaatti), juuresmehuja
sekä suolaa sisältäviä elintarvikkeita
ei suositella alle vuoden ikäiselle lapselle."
http://pre20090115.stm.fi/pr1115975364476/passthru.pdf sivu 11

ei pinaattia missään nimessä!
voit seuraavaksi koittaa vaikka porkkanaa..sitten maissia, bataattia jne. katsele vähän kaupassa mitä lastenruokapurkit sisältävät, niistä saat ideoita :) Sekoita sinne perunan sekaan vaan tuo porkkana jne. perunaanhan on jo tottunut, joten jos reagoi jotenkin niin se on sitten se uusi ainesosa syyllinen. Muistathan lisätä vain yhden uuden ruoka-aineen kerrallaan ja sitä sitten antaa muutaman päivän ennenkuin lisäät seuraavaa. Annosta voit kasvattaa ihan sitä mukaa kuin lapsi suostuu syömään :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
entä hedelmäsoseet.... pitääkö ne jotenkin keittää tai höyryttää? esim. omena, päärynä jne vai "raakoinako" ne muussataan?

oho, no ei oo tullu mieleen, että pitäis. Ihan raakana niitä meillä on syöty. Mitäs siitä sitten voipi olla seuraamuksena? Onko tää nyt ollu vakavakin erhe? En oo mistään kuullukaan tuosta höyrytyksestä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
entä hedelmäsoseet.... pitääkö ne jotenkin keittää tai höyryttää? esim. omena, päärynä jne vai "raakoinako" ne muussataan?

oho, no ei oo tullu mieleen, että pitäis. Ihan raakana niitä meillä on syöty. Mitäs siitä sitten voipi olla seuraamuksena? Onko tää nyt ollu vakavakin erhe? En oo mistään kuullukaan tuosta höyrytyksestä...

eikös ne vaan oo tuolloin helpompi muussata. ei siitä varmaan kummempia, terveitä lapsethan on isompinakin kun raakaa omppua vetää naamaan =)

raaka omena saattaa aiheuttaa vatsavaivoja helpommin kuin kypsennetty omena, ei kait siinä muuta ole. itse olen kyllä sortunut hedelmäsoseissa kaupan antimiin, ne on niin työläitä itse tehdä..

Yhteistyössä