Kiinteiden aloittamisesta!

Vauva 5,5kk täysimetyksellä ja pikkuhiljaa ajattelin aloittaa kiinteät. Kuitenkin muutama kysymys askarruttaa:
- Kuinka pian ateriakertoja lisätään?
- Teettekö kasvissoseet keitinveteen/rintamaitoon?
- Kuinka kauan annetaan yhtä sosetta ja millon lisätään määriä?

Simppeleitä kysymyksiä, mutta kiva tietää miten muilla edetty!
 
- Lisäsin ateriakertoja jo 2 viikon päästä koska typylle näytti maistuvan eli etenin ihan lapsen oman halun mukaisesti
- Kasvissoseet olen tehnyt aina pelkkään keitinveteen, koska halusin totuttaa jo hänet alusta asti pelkästään siihen
-Perunalla alotettiin ja sitä syötiin 5 päivää sit lisäsin joukkoon porkkanan ja sitä meni 3 päivää ja taas uus kasvis mukaan. parin viikon päästä siitä kokeiltiin jo hedelmää. Viikossa "saisi" lisätä noin 2 uutta kasvista/hedelmää. Mut parhaiten kyl huomaa omasta lapsestaan et miten menee mitäkin ja tuleeko mitään allergioita. Eli ihan lapsentahtisesti pikku hiljaa edetty =)
 
Meidän molemmat lapset on täysimetetty noin puoleen vuoteen ja molempien kiinteiden anto on sujunut hyvin. Varsinkin tämä toinen syö niin luontevasti, että söi heti puolen desin annoksia ja nopeasti täysiä annoksia. Muutamassa viikossa annoin kiinteitä jo luonaalla, välipalalla ja illallisella, ja uusia makuja parin päivän välein. Siitä muutaman viikon päästä aloitin puurot. Olen tehnyt kaikki ruuat veteen ja imettänyt aterioiden jälkeen ja lapsen tarpeen mukaan. Korvikejauhetta lisään toisinaan puuroon. Minulle sanottiin neuvolassa, että jos aloittaa kiinteät vasta puolen vuoden iässä voi tahti olla hyvinkin reipas uusien makujen mukaanotossa, ja meillä se on ainakin pitänyt paikkansa. Ainoa "ongelma" tuntui olevan se, että imetys väheni kertarysäyksellä hurjasti ja muutama viikko menikin tasoitellesa. Tuntui, että maitoa oli välillä aivan liikaa ja välillä liian vähän, mutta kyllä se on sittemmin tasoittunut. Minulle tuli myös hurja väsymys kun täysimetys loppui, sitä ennen energiaa olikin ihmeen paljon. Hormoneilla kun tuntuu pääsevän todella pitkälle... Onnea soseiden ihmeelliseen maailmaan ;)
 
Molempien lasten kohdalla olen aloittanut kiinteät 5½-kuisena. Aloitin bataatilla, sitten kesäkurpitsalla, sitten kukkakaalilla... Koskaan en ole lisännyt mitään maitoja enkä keitinvesiä.

Esikoisen kanssa etenin hitaammin, yksi maku ja noin 4-5 päivän välein, mutta kuopuksen kanssa olen tarjonnut uutta makua parin päivän välein.
Sosetta olen tarjonnut alusta lähtien niin paljon kun vauva on ollut valmis ottamaan. Esikoisen suu meni kiinni muutaman lusikallisen jälkeen, kuopukselle kelpasi kymmenisen lusikallista.
Reilu parin viikon harjoittelun jälkeen sosetta menee noin 1/3 tai 1/2 pikkupilttipurkillinen. Näihin aikoihin aloitin myös antamaan sosetta kaksi kertaa päivässä.

Kannattaa muistaa se, että valmissoseissa on paljon lisättyä vettä, joten sitä vauva jaksaa todennäköisesti syödä enemmän kuin itsetehtyä sosetta, joka on ns. "täyttä tavaraa".
 

Yhteistyössä