Kiinteiden aloittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enjummarra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enjummarra

Vieras
Siis en tajua miksi ihmeessä joillain on niin kamala kiirus aloittaa kiinteiden ja vellien yms. antaminen vauvoilleen...?

Siis imetyshän on maailman helpoin tapa ruokkia lastaan.
Onko se sitten sitä että vauva alkaisi nukkua paremmin ym? Tarkoitan tässä nyt siis sellaisia äitejä joiden lapset kasvavat normaalisti rintamaidolla..

Oma esikoiseni on siis vasta alle 3kk, ja ihmettelin vain kun lueskelin juttuja missä jotkut ovat aloittaneet kiinteiden maistelun jo 3kk iässä tai jopa aiemminkin..

Itse oikein toivon että maitoni riittäisi ainakin siihen 4kk asti, ellei jopa 6kk asti, ja siksi ehkä ihmettelinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja enjummarra:
Siis en tajua miksi ihmeessä joillain on niin kamala kiirus aloittaa kiinteiden ja vellien yms. antaminen vauvoilleen...?

Siis imetyshän on maailman helpoin tapa ruokkia lastaan.
Onko se sitten sitä että vauva alkaisi nukkua paremmin ym? Tarkoitan tässä nyt siis sellaisia äitejä joiden lapset kasvavat normaalisti rintamaidolla..

Oma esikoiseni on siis vasta alle 3kk, ja ihmettelin vain kun lueskelin juttuja missä jotkut ovat aloittaneet kiinteiden maistelun jo 3kk iässä tai jopa aiemminkin..

Itse oikein toivon että maitoni riittäisi ainakin siihen 4kk asti, ellei jopa 6kk asti, ja siksi ehkä ihmettelinkin.

TOisilla vain on ihme hätä antaa kiinteitä ja kuvitellaan, että se peruna on jotenkin täyttävämpää.

Minä täysimetin kakkosta 7kk, ei saanut edes vettä. Hienosti kasvoi ja nukkui yöt syömättä 7 viikkoisesta. Kolmas edeleen täysimetyksellä ja ikä nyt 4,5kk. Sinne reilu 6kk mennään tämänkin kanssa ennen kiinteiden aloitusta. Myös ihan pelkällä rintamaidolla ollut tämä kolmas, en ole antanut vettäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kaikilla ei sitä maitoo tuu ja sillon alotetaan kiinteiden syöminen aikasemmin...

Niin niin, minähän mainitsinkin että tarkoitin niitä joiden lapset kuitenkin kasvavat normaalisti rintamaidolla ja voisin tähän vielä lisätä /tai korvikkeella.

Ja olen huuli pyöreänä vain sen takia, että eikös siitä koidu kauheasti lisähommaa kun kiirehtii niiden kiinteiden kanssa? Tiskaamiset, ruoan teko/osto, lasipurkkien hävitys jne jne.

Itselläni ei ainakaan ole mitään kiirettä saada lisää tekemistä, sitä kyllä tuntuu riittävän :D

Niin ja siis kun sanoit ettei kaikilla tule sitä maitoa, niin eikö silloin voi antaa korviketta? vai onko pakko heti syöttää perunaa ym?

Neuvolas suositeltiin et kun kokonaa korvikkeisiin siirryttiin, niin 4 kk:n iässä aloittaa kiinteet. Onhan korvike kuitenkin eri kuin äidin oma maito...kaippa se siinä si onki se juttu...

Ei tarvii kiirehtiä.mutta ei siitä täysimetyksestä yli puolivuotiaalle nykytutkimuksen mukaan mitään hyötyä ole,päinvastoin!Siis viimeistään kuuden kuukauden iässä kannattaa aloittaa MYÖS kiinteiden antaminen.Äidinmaitokin alkaa jo tämän jälkeen olla aika laihaa tavaraa noin ravitsemuksen kannalta...Ja vauvalla alkaa olla 4-6 kk;n iässä herkkyyskausi,jolloin kiinteiden antaminen on helpompaa kuin jos se paljon tästä pitkittyy.Nykytutkimusten mukaanhan ei allergioitakaan täysimetyksellä voi ehkäistä.terkkari

Niin siis kyllähän siittä lisähommaa pikkusen tulee...mut rahallisesti ehkä merkittävin juttu. Vaik eihän ne alkuun paljoa syökkään, mut ei ne ilmasia kuitenkaan noi ruoat tuol kaupas oo;)

Yhteistyössä