Kiinteiden aloittamisen syyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksi ja milloin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miksi ja milloin

Vieras
Miksi ja milloin olette aloittaneet kiinteiden maistelun/syömisen? Mistä syistä juuri siinä iässä?

Tajusin nyt vasta, että vauvan olisi hyvä allergioiden välttämiseksi saada pieniä annoksia jo nelikuisena, vaikka imetys jatkuisikin täysaikaisena. Näin olen siis ymmärtänyt.

Mistä syistä te olette aloittaneet kiinteiden syönnin?

Vauva 5kk, ollaan annettu kaks kertaa 1/2tl makuannosta ja tarkotus jatkaa. Syy on se et oppii rauhassa nyt ennenkuin on pakko syödä ravinnon vuoksi, ts pehmeää kiireetöntä ja stressitöntä siirtymää siihen 6kk aikaan. Täysimetyksellä mennään siihen asti.

Esikoinen oli 4kk, syyt:
- senaikaiset suositukset (2005)
- korviketta meni yli litra vuorokaudessa (jolloin suositellaan kiinteiden antamista)
- esikoinen, olin yli-innostunut ja seurasin suosituksia tarkkaan
- korvikkeen hinta ja sen raahaaminen kotiin taisi myös vaikuttaa hieman, samoin pullorumba

Toinen lapsi oli n. 4,5 kk:
- suositukset (2006)
- lapsen isokokoisuus (tiiviit syöttövälit, suuri määrä korviketta, tiiviit syöttövälit)
- haave siitä, että koko perhe söisi samaa ruokaa vaikutti hieman

Kolmas lapsi on 1,5 kk ja täysimetän vielä, joten aika näyttää miten tehdään. Jos kuvio on taas samanlainen, annan varmaankin kiinteitä aiemmin kuin nykysuositusten mukaisesti puolen vuoden iässä (ainakin jos korvikemäärä ylittää litran).

Viikkoa vaille 6kk iässä, syynä suositus (nykyiset suositukset). Oli aina tissitellyt tiuhaan (1,5-3h välein) ja oli isokokoinen, kiinteät eivät kuitenkaan vaikuttaneet uniin tms. ja jatkoin imetystä vielä pitkään kiinteiden ohella, lähes parivuotiaaksi imetin jonkin verran. Ei mitään allergioita ja uskon että isokokoinenkin lapsi pärjää mainiosti 6kk täysimetyksellä. Kyseessä siis ainoa lapsi, jos lisää lapsia tulee, niin ehkä haluavatkin jo aikaisemmin maistella kun näkevät muidenkin syövän lusikalla yms. eli jatkossa aloittelisin ehkä siinä 5-5,5kk iässä, en missään nimessä 3-4kk iässä.

Aloitin 3,5 kuukautta vanhalle vellit ja kuukautta myöhemmin kiinteiden maistelun. Korviketta meni paljon ja yöt oli levottomia. Mulla on niin vanha terkkari, että hän on nähnyt uransa aikana todella monet suositukset eikä niistä hätkähdä. Sanoi vaan, että minullahan se vastuu on lapsen ruokkimisesta, ja jos vellit auttaa nukkumaan, niin siitä vaan. Kuten auttoikin.

Velleillä mentiin kuukausi, sitten a

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi ja milloin:
Tajusin nyt vasta, että vauvan olisi hyvä allergioiden välttämiseksi saada pieniä annoksia jo nelikuisena, vaikka imetys jatkuisikin täysaikaisena. Näin olen siis ymmärtänyt.

Olen ymmärtänyt, että oleellisinta on, että imetys jatkuisi riittävän kauan samalla kun kiinteitä annetaan. Imetys auttaa vauvan elimistöä sopeutumaan kiinteisiin ruokiin, mikä vähentää allergiariskiä. Voi hyvin aloittaa kiinteät 6 kk iässä ja jatkaa imetystä kiinteiden ohella sinne noin 1-vuotiaaksi tai pitempään.

Suomessa keskimääräinen imetysaika on noin 7 kk. Jos ajattelee lopetella imetystä noihin aikoihin, saattaisi olla hyvä aloitella kiinteitäkin jo 4 kk jälkeen, jotta vauva saisi molempia jonkin aikaa. Monella kiinteiden aloitus tarkoittaa sitä, että niitä annetaan niin paljon kuin menee ja korviketta ruualla juomaksi, puurot korvikkeeseen jne., jolloin osalla vauvoista voi nopeastikin tulla imetysongelmia, rinta ei kelpaa tms. kun maito saadaan muualta ja maha on täynnä sosetta. Rauhallisemmalla tahdilla, imetystä ja kiinteitä sopivasti tasapainottamalla imetys saattaisi jatkua pidempään.

Osa äideistä myös kokee, että 1 - 2 imetyskertaa vuorokaudessa ei ole jatkamisen arvoista, että imetys on "loppu". Kyllä niin voisi ja olisi tärkeääkin jatkaa ainakin vauva ollessa alle vuotias.

Minusta "makuannos" on purkkiruokafirmojen keksimä mainoslause, jolla on tarkoitus lisätä omien tuotteiden menekkiä epämääräisen määritelmän välityksellä. Joko syödään kiinteitä tai ei syödä, makuannos tarkoittaa, että kiinteät on aloitettu. Osa lapsista syö pitkäänkin pieniä annoksia, osa syö mielellään enemmän jo pian.

Kun lapsi syö kiinteitä, vaikka söisi yleensä kotitekoista, niin on suurempi mahdollisuus, että myös purkkeja käytetään. Ja mitä pienempi vauva, sen helpompaa on turvautua takuusileisiin purkkimuoniin. Hyviä ruokia ne ovat, ravitsemussuositusten mukaan käytettynä.

Aloitettiin 5,5 kk iässä. Vauva oli (ja on) isokokoinen, painoa tuli puolivuotiaaksi asti kilo kuukaudessa, syntymäpainokin yli 4 kg. Rintamaito riitti kuitenkin erinomaisesti, syöttövälit olivat päivällä 4 h, öisin ei syöty enää 4 kk jälkeen. Taisi maito olla melkein kermaa, sillä itse laihduin samaa tahtia kuin poika lihoi. =) Vaikka itse söin kuin hevonen.

Aloitettiin siksi, että (silloisten) suositusten mukainen aloitusikä alkoi lähestyä. Alussa homma takkuili aika lailla, ja luulin ettei poika ikinä opi kiinteisiin. Mutta nykyään syö hyvällä ruokahalulla kaikkea mitä vaan annetaan. Imetin kiinteiden ohella 9 kk ikäiseksi.

Kokeiltiin 4 kk ikäisenä, mutta heti tuli mahavaivaa, joten jätettiin kokeilut kuukaudeksi. 5 kk ikäiselle aloitettiin sitten maistelut "tosissaan", eikä vatsavaivaakaan enää tullut. Se oli mielestäni ihan hyvä ikä aloitella, vauvakin oli kiinnostunut maistelemaan ja söi mukisematta kaikkea mitä suuhun laitettiin. ;)
Mun täytyy sanoa, että yritettiin aloittaa 4 kk ikäiselle lähinnä siksi, että olin itse asiasta niin innoissani... Hmm. Huono syy, tiedän. Kun lykättiin maisteluja kuukausi, huomasin että imetys itse asiassa on paljon helpompaa kuin kiinteiden antaminen. Meillä imetettiin tuolloin 2-3 tunnin välein vuorokauden ympäri. Kiinteisiin siirtyminen auttoi yöheräilyihin vasta n. 7 kk iässä kun illalla meni kunnon satsi puuroa. Imetystä jatkoin 1 v. ikään asti, lopussa tosin imetin enää kerran vuorokaudessa.

Taysimetin 6kk ja sitten alettiin suositusten mukaan maistelemaan (muutama maku viikossa, muutama ateria paivassa) ohessa jatkoin imetysta. Nain mennaan edelleen (vauva nyt 7 kk). Kun muut syo poydan aaressa, vauva on mieluusti mukana ja haluaa osallistua myos maistamiseen (on vahan ateriohin tietenkin vaikuttanut). Illalla ja aamulla ja kompastelujen jalkeen rintamaito tuntuu taasen parhaalta. Vauva oli kiinnostunut syomisesta jo hiukan aiemmin, mutta noudatin WHO 6 kk taysimetysohjetta. Maistelu on ollut helppoa: vauva on innoissaan ja ruuassa saa olla jo hiukan kokkareitakin. Ja toisaalta imetyskontaksi sailyy edelleen :) Imetys on muuten muuttunut aina vaan helommaksi, nyt vauva osaa jo ilmaista, kun haluaa rintaa ja ymmartaa kysymyksenkin ja saattaa ryomia luo. Hampaita meilla ei viela ole. Olen kuullut etta se saattaa muuttaa tilannetta.

Meillä aloitettiin 4 kk 1 viikkoisena koska lapsi oli todella kiinnostunut syömisestä (istui äidin sylissä ruokapöydässä, aukoi suuta ja tavoitteli lusikkaa) ja tavoitteena on että lapsi syö 3 ateriaa päivässä 6 kk ikäisenä. Silloin aion nimittäin lopettaa yöimetyksen.
t.väsynyt äiti

Olen lukenut monista eri lähteistä, että silloin kun vauva itse osoittaa kiinnostusta toisten syömiä ruokia kohtaan, olisi hyvä antaa jotain pientä, edes sitten kurkunpala tai edes lusikka jota imeskellä. Vauvoille tulee ihan yhtäkkiä kiinnostus ruokaa kohtaan. Monille jo 4 kk, joillekin vasta 7 kk ikäisinä. Tietenkin kannattaa suosituksia lukea, mutta moni joka täysimettää koko vuoden, voi olla vaikea saada lasta myöhemmin kiinnostumaan ruuasta, jos ei silloin ole antanut mitään kun vauva on itse osoittanut kiinnostusta.

Alkuperäinen kirjoittaja evästä:
Aloitin 3,5 kuukautta vanhalle vellit ja kuukautta myöhemmin kiinteiden maistelun. Korviketta meni paljon ja yöt oli levottomia. Mulla on niin vanha terkkari, että hän on nähnyt uransa aikana todella monet suositukset eikä niistä hätkähdä. Sanoi vaan, että minullahan se vastuu on lapsen ruokkimisesta, ja jos vellit auttaa nukkumaan, niin siitä vaan. Kuten auttoikin.

Velleillä mentiin kuukausi, sitten a

Onpa sulla käynyt tuuri, kun on noin kiva terkkari. :)

Alkuperäinen kirjoittaja yksi näkökulma:
Olen lukenut monista eri lähteistä, että silloin kun vauva itse osoittaa kiinnostusta toisten syömiä ruokia kohtaan, olisi hyvä antaa jotain pientä, edes sitten kurkunpala tai edes lusikka jota imeskellä. Vauvoille tulee ihan yhtäkkiä kiinnostus ruokaa kohtaan. Monille jo 4 kk, joillekin vasta 7 kk ikäisinä. Tietenkin kannattaa suosituksia lukea, mutta moni joka täysimettää koko vuoden, voi olla vaikea saada lasta myöhemmin kiinnostumaan ruuasta, jos ei silloin ole antanut mitään kun vauva on itse osoittanut kiinnostusta.

Siis... ei kai kukaan täysimetä koko vuotta? Kyllä kai 6kk ikäisenä viimeistään pitää aloittaa kiinteät, muuten tulee raudanpuutosta ym. Mutta ennen 6kk ei ole kiirettä.

Tällä hetkellä neuvolasta suositellaan aloittamaan kiinteät neljän kuukauden iässä. Suositusta on siis muutettu (aikaisemmin täysimetys/korvike 6 kk:n ikään saakka). Syynä tähän on viime aikoina saadut tutkimustulokset, joiden mukaan myöhäinen kiinteiden aloittamisikä ja pitkä täysimetys altistavat allergioille. Näin neuvolasta kerrottiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Silvi:
Tällä hetkellä neuvolasta suositellaan aloittamaan kiinteät neljän kuukauden iässä. Suositusta on siis muutettu (aikaisemmin täysimetys/korvike 6 kk:n ikään saakka). Syynä tähän on viime aikoina saadut tutkimustulokset, joiden mukaan myöhäinen kiinteiden aloittamisikä ja pitkä täysimetys altistavat allergioille. Näin neuvolasta kerrottiin..

Neuvolasta pitäisi kyllä kertoa stm:n suosituksia, jotka eivät ole muuttuneet. 6 kk täysimetystä suositellaan edelleen, tarpeen niin vaatiessa yksilöllisesti kiinteitä 4 kk alkaen. Opas löytyy täältä:
http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf

Ongelmana Suomessa on, että monet kunnat täydennyskouluttavat väkeään liian vähän ja neuvolat noudattavat ohjeita vähän miten sattuu. Ihmiset saavat eriarvoista, eritasoista opastusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:

Neuvolasta pitäisi kyllä kertoa stm:n suosituksia, jotka eivät ole muuttuneet. 6 kk täysimetystä suositellaan edelleen, tarpeen niin vaatiessa yksilöllisesti kiinteitä 4 kk alkaen. Opas löytyy täältä:
http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf

Ongelmana Suomessa on, että monet kunnat täydennyskouluttavat väkeään liian vähän ja neuvolat noudattavat ohjeita vähän miten sattuu. Ihmiset saavat eriarvoista, eritasoista opastusta.

Niin, ne suosistukset eivät ole voimassa VIELÄ mutta kuulemma syksyn tai viimeistään ensi vuoden alussa tulevat voimaan. Sekö se tärkeintä on, että kirjaimellisesti mennään juuri sillä hetkellä olevien suositusten mukaan jos on jo olemassa uutta tutkimustietoa asiasta, ja jotka ovat voimaan tulossa kuitenkin. Maalaisjärjen käyttö sallittu...

Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu hei nelikuisena ihan siitä syystä, että tytön paino on aina noussut huononlaisesti. Hän on ollut yksinkertaisesti huono syömään sekä rintaa ekat 3 kuukautta, sen jälkeen korviketta kun päätti, että tissi ei enää kelpaa. Tyttö on alusta asti ollut erittäin innokas kiinteiden syöjä. Tähän asti ei vielä mikään ruoka-aine ole tuottanut ongelmia. Aukoo suutaan innokkaana kuin linnunpoikanen tarjosi mitä tahansa. Enemmänkin ongelmia on tuottanut se, että maito ei meinaa kelvata sitäkään vähää mitä ennen. Ikää vauvalla nyt 6 kuukautta ja tällä hetkellä mennään kolmella kiinteällä aterialla päivässä. Kehissä on jo puurot ja lihat ja muut.

Meillä aloitettiin kiinteiden syönty 2 kk ikäisenä, tuntui ettei maito pidä nälkää ja turhaan söi liian usein. Neuvolassa oikein suositeltiin. Nyt poika 5kk ja syönyt myös lihaa jo kuukauden verran. Hyvin jaksaa pitää aterioiden väliä 4-5h yöt jaksaa nukkua kun päivällä syö kunnolla ja illalla vielä puuroa.

korvikevauvojen varmaan kannattaakin ruveta syömään kiinteitä aiemmin, mutta rintamaidolla ruokitut saavat allergeenejä rintamaidosta, eli riittää ihan hyvin kun puolivuotiaana aloittaa maistelun, näin olen itse tehnyt molempien kohdalla ja allergioita ei ole.

Höpöhöpö. Niissä tutkimuksissahan selvisi vain se, jos täysimettää yli 6 kk:n ikäistä lasta, niin silloin allergiaherkkyys lisääntyy. Alle 6 kk ikäisillä tällaista yhteyttä ei ollut. Tuskinpa löytyy kovin montaa äitiä, jotka eivät anna lainkaan kiinteitä vauvalleen vielä puolen vuoden jälkeenkään. Nämäkin harvat poikkeukset ovat jatkaneet täysimetystä todennäköisesti siitä syystä, että vauvalla on ollut syntymästään asti pahoja allergioita.

Alkuperäinen kirjoittaja t2709:
Meillä aloitettiin kiinteiden syönty 2 kk ikäisenä, tuntui ettei maito pidä nälkää ja turhaan söi liian usein. Neuvolassa oikein suositeltiin. Nyt poika 5kk ja syönyt myös lihaa jo kuukauden verran. Hyvin jaksaa pitää aterioiden väliä 4-5h yöt jaksaa nukkua kun päivällä syö kunnolla ja illalla vielä puuroa.

Kyllä meidän vauvatkin hyvin nukkuivat ja olivat aurinkoisia ilopillereitä, vaikka täysimetin 6 kk ikään asti. Luonnon tarkoittamat vasta-aineet saivat minulta ja sen ansiosta eivät ole sairastelleet.

Sukulaisvauvalta juuri kiellettiin kiinteiden antaminen neuvolan taholta ja vauvalla oli ikää vajaat 4 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja voihan suositus!:
Niin, ne suosistukset eivät ole voimassa VIELÄ mutta kuulemma syksyn tai viimeistään ensi vuoden alussa tulevat voimaan. Sekö se tärkeintä on, että kirjaimellisesti mennään juuri sillä hetkellä olevien suositusten mukaan jos on jo olemassa uutta tutkimustietoa asiasta, ja jotka ovat voimaan tulossa kuitenkin.
Tutkimustuloksia tulee koko ajan, jokainen yhteen suuntaan viittaava tulos ei ole aihe muuttaa yleisiä suosituksia. Tarvitaan pitävämpi, laajempi tieteellinen näyttö. Ja enemmän kuin yhden tai kahden kansallisen liiton näkemys (esim. Allergialiitto ja lastenlääkärit). Järjestöillä on omat intressinsä.

Jos viitataan viime vuonna kohua herättäneeseen suomalaistutkimukseen, niin kuten Eikäs sanoi, tulokset uutisoitiin päin honkia. Niissä ei mikään viitannut siihen, että 6 kk täysimetyssuosituksesta pitäisi luopua. Päinvastoin tutkimuksen tekijöiden raporttiin kirjoittama loppupäätelmä oli, että tulos tukee WHO:n suositusta 6 kk täysimetyksestä.

Th:n tulee kyllä työssään noudattaa voimassa olevia suosituksia, ei mahdollisesti joskus ehkä vielä voimaan tulevia suunnitelmia. Vanhemmat voivat sitten tehdä omat päätöksensä miltä pohjalta parhaaksi katsovat.

Nyt olen kuullut useammalta taholta, että neuvolassa olisi kerrottu suositusten muuttuneen ja että pitäisi kiinteät aloittaa aikaisemmin. Ihmettelen tätä, onko tosiaan näin, kun ei mitään sellaista tutkimusta kai ole viime aikoina tullut, joka puoltaisi kiinteiden aloittamista aiemmin. Täältä linkistä löytyy tiivistelmä kohua aiheuttaneesta Maria Pesosen väitöskirjasta, jossa ei todellakaan suositella kiinteiden aloittamista 4kkk iässä vaan sanotaan mm. näin: "Tulokset viittaavat siihen, että yksinomaisen rintaruokinnan pitkittäminen yli nykyisten suositusten mukaisen kuuden kuukauden iän ei tehosta yksinomaisen rintaruokinnan allergiaoireilta suojaavaa vaikutusta. Yhdeksän kuukauden ikään jatkettuun yksinomaiseen rintaruokintaan saattaa jopa liittyä lapsuusiän atooppisen ihottuman ja ruokayliherkkyysoireiden lisääntymisen riski."
https://oa.doria.fi/handle/10024/36395

Minusta "makuannos" on purkkiruokafirmojen keksimä mainoslause, jolla on tarkoitus lisätä omien tuotteiden menekkiä epämääräisen määritelmän välityksellä. Joko syödään kiinteitä tai ei syödä, makuannos tarkoittaa, että kiinteät on aloitettu. Osa lapsista syö pitkäänkin pieniä annoksia, osa syö mielellään enemmän jo pian.

Mistäs olet keksinyt tämän asian, että nämä maistelut olisi purkkiruokafirmojen keksimiä? Minä ainakin ihan itse ajattelin, että aletaanpas maistelemaan ruokia. Jos MAISTAA pari lusikallista soseitä päivässä, niin se ei tosiaankaan tarkoita, että niitä jo söisi. Kyllä sen vauvan päätoiminen ravinto on yhä se rinta tai pullo. Jos lapsi on tosiaan vasta maistellu pari lusikallista päivässä ja viet hänet hoitoon, niin ethän voi hoitajalle sanoa, että kyllä meillä syödään jo kiinteitä. Hoitaja tietenkin tässä tapauksessa SYÖTTÄÄ lapselle ruokaa niinkuin muillekin, vaikka pieni onkin altistettu vasta aivan naurettavan pienelle määrälle kiinteitä tähän mennessä. Ei se lapsi siis kiinteitä maistellessa ole siirtynyt kiinteiden syömiseen, vaan sitä tosiaankin vasta maistellaan ja yhä mennään muutoin TÄYSIMETYKSELLÄ taikka PULLOMAIDOLLA.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisteltu on:
Mistäs olet keksinyt tämän asian, että nämä maistelut olisi purkkiruokafirmojen keksimiä? Minä ainakin ihan itse ajattelin, että aletaanpas maistelemaan ruokia. Ei se lapsi siis kiinteitä maistellessa ole siirtynyt kiinteiden syömiseen, vaan sitä tosiaankin vasta maistellaan ja yhä mennään muutoin TÄYSIMETYKSELLÄ taikka PULLOMAIDOLLA.

Eikö se ole sitä parasta vaikuttamista, kun saadaan ihmiset kokemaan, että he ovat keksineet asian itse? Ja tottakai varsinkin esikoisen kanssa vanhemmilla on yleensä kova kiire uusiin ja uusin vaiheisiin ja kokeiluihin, sitä on helppokin käyttää hyväksi.

Lastenruokafirmojen sivuilla puhutaan 4 - 6 kk ikäisten tutustumisruoista, vaikka tuossa välissä kiinteään suositellaan vain lisäruuan *tarpeeseen*, ei tutustumisen vuoksi. Makuannokset vilahtelevat myös alle 6 kk ikäisiä käsittelevissä teksteissä. Esim.
http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/ruokamatka/fi_FI/alk_4_6kk_ensilusikallisia/

Täysimetyksen määritelmä on, että vauva ei saa muuta kuin äidinmaitoa ja D-vitamiineja. Kun aletaan antaa muuta ruokaa eli kiinteää, korviketta, velliä tms. vähän tai enemmän, kuten kaikkien vauvojen kohdalla jossain vaiheessa käy, muuttuu imetys imetykseksi muun ruuan ohella.

Sille ei ole omaa yksiselitteistä termiä, että vauva saa maitotuotteista vain äidinmaitoa, ja lisäksi kiinteää ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisteltu on:
Mistäs olet keksinyt tämän asian, että nämä maistelut olisi purkkiruokafirmojen keksimiä? Minä ainakin ihan itse ajattelin, että aletaanpas maistelemaan ruokia. Ei se lapsi siis kiinteitä maistellessa ole siirtynyt kiinteiden syömiseen, vaan sitä tosiaankin vasta maistellaan ja yhä mennään muutoin TÄYSIMETYKSELLÄ taikka PULLOMAIDOLLA.

Eikö se ole sitä parasta vaikuttamista, kun saadaan ihmiset kokemaan, että he ovat keksineet asian itse? Ja tottakai varsinkin esikoisen kanssa vanhemmilla on yleensä kova kiire uusiin ja uusin vaiheisiin ja kokeiluihin, sitä on helppokin käyttää hyväksi.

Kun aletaan antaa muuta ruokaa eli kiinteää, korviketta, velliä tms. vähän tai enemmän, kuten kaikkien vauvojen kohdalla jossain vaiheessa käy, muuttuu imetys imetykseksi muun ruuan ohella.

Nyt olet kyllä hakusessa. Ei niitä ruokia voi saman tien purkkitolkulla antaa, kun ei tiedä esim. miten vauva reagoi, joten niitä maistellaan ja testaillaan. Ei sitä voi miksikään muuksi kutsua.

Jos imetys on vauvan täysivaltainen ravinto ja vielä täysimetyksen määrässä, niin kyllä se kuule on täysimetystä. Ei se vauva saa ravinnollista hyötyä yhdestä lusikallisesta sosetta. Aivan naurettavaa. Kyllähän tämän jo hölmömpikin pitäisi tajuta.

Yhteistyössä