kiinteiden aloittaminen 2kk iässä..apuja tarvitsisin?

elikkäs sain lääkäriltä ohjeen aloittaa kiinteät tuolle tytölle 2kuukauden iässä. nyt se sitten alkaa olla jo sen ikäinen...
vaikka mulla onkin kaksi isompaa lasta jo niin pakko myöntää että mä en muista yhtään että millä kannattaa aloittaa,miten ne aloitetaan yms:whistle:

entäs vellit?mikä velli olis aloitukseen kaikista maha ystävällisin?=)
 
"tuulevi"
Omalle esikoiselleni aloitin myös 2 kk:n ikäisenä kiinteät. Perunalla silloin aloitin ja sose oli tosi löysää velliä. Kyllä sillä perunallakin voi aloittaa tosi tosi pienellä määrällä just sen takia, että masu tottuu.
 
Aika erikoinen ohje, jos ei siis ole mitään erityistä syytä tiedossa (keskonen, korvikkeella oleva vauva jolla maitoa menee yli sallitun määrän...). Itse kyllä neuvolasta varmistaisin vielä uudestaan tuon ohjeistuksen.

Mitä kiinteisiin muuten tulee, meillä aloitettiin muistaakseni kummankin isomman kanssa bataatilla ja porkkana taisi olla seuraava.
 
Me aloiteltiin kiinteät perunalla ja porkkanalla. Musta tuntuu tosi pelottavalta ajatus että aloittaisi kiinteät noin pienellä.. Eikös tuolloin tule yleensä tiheän imun kausi minkä monet sekoittavat kiinteiden tarpeeseen?
 
Koska lääkäri on tällaisen suosituksen antanut?
Kun kirjoitit että "sain lääkäriltä ohjeen aloittaa kiinteät 2 kk iässä ja nyt alkaa olla jo sen ikäinen?"
Eli miksi ja kuinka paljkon etukäteen on tällaista suositellut?
Ja luulisi että neuvolasta annettaisiin ohjeita aloitukseen, mikäli siihen on jokin syy?
 
sama vieras
Onko lapsi eri kokoinen kuin kaksi vanhempaa lastasi samassa iässä? Anteeksi, mutta en ymmärrä jos aloitat kiinteät edes ymmärtämättä syytä siihen. Kysy tosiaan neuvolasta syytä.
Onko tälläisiävanhempia vielä? Et ole edes kysynyt, että miksi ja olet vain antamassa ilman mitään selkeää syytä? Itse kyseenalaistaisin hyvinkin vahvasti tuollaisen ohjeen, jos eikerran ole edes keskonen eikä asialle mitään selkeää syytä. Luultavasti lääkäri siispuhunut ihan läpiä päähänsä.

Mutta toiset hyppää, kun käsketään.
 
siis luulen että lievien refluksi oireiden takia.en ole varma suositteliko siksi,vai siksi että vauvalla on halkio ja nielee ilmaa siis paljon tuttipullosta syödessä.. tiedän siis syyt mutta en siis sitä että kumman asian takia,vaiko kummankin :D
 
siis luulen että lievien refluksi oireiden takia.en ole varma suositteliko siksi,vai siksi että vauvalla on halkio ja nielee ilmaa siis paljon tuttipullosta syödessä.. tiedän siis syyt mutta en siis sitä että kumman asian takia,vaiko kummankin :D
Meillä refluksi ei ainakaan vaikuttanut kiinteidenaloitusikään, halkiosta en tiedä. Varmuudeksi kuitenkin kysäisisin vielä ne perusteet uudestaan.
 
siis luulen että lievien refluksi oireiden takia.en ole varma suositteliko siksi,vai siksi että vauvalla on halkio ja nielee ilmaa siis paljon tuttipullosta syödessä.. tiedän siis syyt mutta en siis sitä että kumman asian takia,vaiko kummankin :D
No sitten en osaa sanoa. Mä olisin ehdottanu maissivelliä pullosta.
Meillä aloitettiin maissivelli 2 kk:n iässä, mutta syynä ei ollut tarve siirtyä kiinteisiin, vaan tarve tuhdimpaan ruokaan. Tässä taas ilmeisesti on kyse nimenomaan siitä, että pitäisi siirtyä kiinteään ruokaan.
 
"sondersson"
siis luulen että lievien refluksi oireiden takia.en ole varma suositteliko siksi,vai siksi että vauvalla on halkio ja nielee ilmaa siis paljon tuttipullosta syödessä.. tiedän siis syyt mutta en siis sitä että kumman asian takia,vaiko kummankin :D
eikai tuo nyt ole mikään syy aloittaa kiinteitä liian aikaisin. Erilainen syöttötapa pikemminkin pitäisi löytää. Miksi tuon refluksin takia pitäisi syödä muuta kuin maitoa?

Ihmettelen suuresti, varsinkin kun itse olen sillä kannalla että kiinteät pitäisi aloittaa vasta puolivuotiaana.
 
Kyllä mäkin kysyisin vielä neuvolasta tai toiselta lääkäriltä...On meinaa tosi pieni.

Mutta bataatti ja porkkana oli meillä hyviä,ensimmäisiä soseita.Ja poika joi kaupan vellejä,niistä ensimmäisenä..öö olikohan maissivelli,on ihan sellasta lirua.
 
eli siis refluksin takia siksi että ruoka on sakeampaa ja silloin ei nouse niin helposti ylöspäin. tuossa lääkärin konsultoimassa paperissa siis lukee että ohjeistettu aloittamaan kiinteät 2kk iässä,hedelmä-ja vihannes soseilla jolloin pulauttelu vähenee.
itse mietin että parempi varmaan aloittaa ihan vellillä kun tuo halkio ja sose ei mun mielestä oo mikään yksinkertainen juttu. mutta oliko se maissivelli siis se maha ystävällisin?
 
humpss
Kannattaa varmaan vielä varmistaa tuo neuvo.

Meillä on pikkukeskonen eli kun kalenteri-ikää oli 4kk oli kehitysikää vasta 3viikkoa. Ollaan siis aloiettu kiinteät 'kolmiviikkoiselle'. Luumu on hyvä aloitus. Koska maha menee helposti kovaksi noin pienellä. Sitten tuli bataatti, porkkana, parsakaali. Ja muutama hedelmäsose. Meillä oli tarkka ohje sairaalalta miten ja missä järjestyksessä tuli aloittaa.
Ihan hyvin noinkin pieni jo ruokaa käsittelee. Muutama päivä menee ennen kuin lapsi hoksaa, miten ruokaa siirretään suussa eteenpäin. Ihan pikkupikku lusikallisilla kannattaa aloittaa ja lisätä hiukan maitoa joukkoon, jotta olisi hiukan juoksevampaa.

Meillä tytöllä on ruuan takaisinvirtausta ja sen vuoksi hän juo vellejä. Maito on liian litkua ja nousee ylös.
 
"sondersson"
eli siis refluksin takia siksi että ruoka on sakeampaa ja silloin ei nouse niin helposti ylöspäin. tuossa lääkärin konsultoimassa paperissa siis lukee että ohjeistettu aloittamaan kiinteät 2kk iässä,hedelmä-ja vihannes soseilla jolloin pulauttelu vähenee.
itse mietin että parempi varmaan aloittaa ihan vellillä kun tuo halkio ja sose ei mun mielestä oo mikään yksinkertainen juttu. mutta oliko se maissivelli siis se maha ystävällisin?
samapa se sinänsä on mitä tuon ikäisen vatsaan pistää, se on siellä kumminkin väärää kamaa. Itse en antaisi maissia, perunaa enkä mitään viljaa, ne aiheuttaa monille närästystä. Kukkakaali ja päärynä oli meillä muistaakseni ekat. Nekin ihan oikeana tavarana, ei valmissoseina, joissa on tärkkelystä. Sekin voi närästää.
 
kolmelta eri lääkäriltä olen saanut tuon ohjeen.neuvolaan en etes soita kun tuntuu ettei tuo neuvolantäti ole koskaan etes nähnyt tälläistä lasta. ja enivei, ei kai idea ollu nyt tässä ketjussa spekuloida tuota syytä vaan pyysin neuvoja. millä vellillä te humpss aloitittte ja millaisilla määrillä yms? itse siis ajattelin aloittaa nyt vellillä koska en ole itse vielä valmis ajatukseen että halkio ja soseet, varmaan nimittäin itku pääsee tältä äidiltä monet kerrat kun soseita alotetaan...
 
humpss
Meillä maissivelli kovetti mahan.
Ollaan käytetty riisi- ja myslivelliä.
Tosin noin pienellä ei varmaan vielä kannata aloittaa myslivellillä. Ravintoterapeutti meille ainakin ohjeisti, ettei sitä ole hyvä alle puolivuotiaalle antaa kovin isoja määriä, koska voi altistaa vilja-allergialle.
 
"sondersson"
mites kun on sellanen halkio niin vaikuttaako se kaikkeen syömiseen vai ainoastaan imemiseen ja lusikalla syömiseen ja sellaiseen? Meinaan että olisiko sormiruokailu varteenotettava vaihtoehto? Ei vielä tietenkään.
 

Yhteistyössä