kiinteät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lihavuus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lihavuus?

Vieras
Eli eli.

Soseista ja kiinteiden aloittamisesta on ollut niin paljon keskustelua, että hävettää alottaa taas samankaltainen ketju. Mutta minulla on kuitenkin jäänyt epäselväksi, mikä on pääasiallinen syy yleensä kiinteiden aloittamiselle?
a) kasvun hidastuminen b) vauva on niin iso että kaipaa jo tuhdimpaa ravintoa c) vauva osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan...??

Etupäässä puhun nyt rintaruokituista vauvoista, joilla maidonmäärää on vaikeampaa mitata.

Oma poikani on nyt reilu 3kk ikäinen. Hän on isokokoinen, jo 7,4kg. Pari kertaa olen antanut maistaa päärynäsosetta, ja on innostunut siitä kyllä silminnähtävästi. syöttövälit meillä on n.2h eli aika tiheitä.
Toisaalta olisi mukava maistattaa hänellä soseita. Mutta mietin, olisko se vaan turhaa lisäravintoa, joka kenties altistaisi lihavuudelle?

ja syynä siis tähän lähinnä se, että vauva näyttää ruuasta kiinnostuneelta ja nauttii siitä. kyllä myös lyhyet syöttövälit tuntuvat väliiin rasittavilta, ei kuitenkaan mitenkään erityisesti. voiko esim. väliin antaa vähän, ei siis mitenkään säännöllisesti esim. joka päivä?

en näe mitään mieltä ajatuksessa, että kiinteiden syöminen altistaisi lihavuudelle.
kiinteiden aloitus on luonnollinen ja väistämätön osa vauvan elämää. mielestäni on lähes sairasta ajatella siinä kohtaa vauvan mahdollista lihomista! toivottavasti ymmärsin pohdintasi siinä asiassa väärin.

esikoiseni on saanut 3 kk iästä kiinteitä. jos sitä nyt niin voi ensimmäisinä viikkoina kutsua. eli muutama hassu lusikallinen sosetta päivässä. eikä ole lihava lapsi ollut... päin vastoin. kävimme jatkuvissa kontrollipunnituksissa liian alhaisen painon (siis terkan mielestä - ei minun) vuoksi. enemmänkin olisi saanut syödä, vaan ei syönyt. mutta ei myöskään nälkään itseään tappanut.

kuopukseni alkoi totutella samoihin aikoihin kiinteään ruokaan. syynä luultavasti oli tiheät syöttövälit (2h) ja äidin halu totuttaa kiinteään ruokaan siinä iässä. ajattelin, että jos se on sopinut esikoiselle - se sopii myös kuopukselle. en ole koskaan ajatellut miettiväni mitään ""puolustusta"" aikaiselle kiinteiden aloitukselle. halusin tehdä niin ja tein.

tällä hetkellä 11 kk ikäinen kuopukseni syö samaa ruokaa toisten kanssa. ""ruokavammoja"" ei ole. kököt menee kahdella hampaallakin hienosti alas ja kaikki ruoka maistuu. olen erittäin tyytyväinen ollut tutustuttaessani molemmat lapseni aikaisin kiinteisiin ja edennyt hyvin aikaisessa tahdissa monessa muussakin ruoka-asiassa.

olen tällä palstalla saanut monta ryöpytystä aikaisesta aloituksesta samoin kuin aikaisista seuraavistakin syömisen vaiheista. mutta ei se mitään.. tämä tapa on sopinut meille.

ai niin... esikoinen (8v) ei ole myöskään ollut koskaan allerginen millekään. en oman kokemukseni perusteella näe syy-seuraus-suhdetta myöskään näiden asioiden välillä.

kiitos vastauksesta.
kyllä ymmärsit siis väärin siinä suhteessa, että pelkäisin lihavuutta sinänsä; kuitenkin olen lapsen terveydestä kiinnostunut. lapseni on siis söpö pullukka, joka on ihan rintamaidolla kasvanut, enemmänkin mietin ""ylisyöttämisen"" vaaraa.

jotenkin omakin intuitioni sanoo, että miksi en voisi antaa lapsen kokea nyt uusia makuja, kun selvästi on asiasta kiinnostunut. sitä on vaan niin epävarma kaikessa, jos ei men ihan suositusten mukaan. ja kun olen alunperin ajatellut täysimettäväni toooosi pitkään. :)

Me aloitimme makuannoksilla 3, 5 kk iässä ja aika pian 4 kk iässä saattoi puhua jo jonkinasteisesta syömisestä. Meillä syynä oli isokoinen poika (4 kk neuvolassa 8,6 kg). Lastenlääkri suositteli kiinteiden aloittamista jo tuossa 3,5 kk iässä, koska pojalla oli paha ummetus. Syynä maidon ""liian"" hyvä imeytyminen eli suoleen piti saada kuitua (ruokaa), että toimisi. T

Tässä hän oli oikeassa eli vatsa alkoi toimia kiinteiden määrän noustua noin 1 dl päivässä. Tämä taas vaikutti suoraan pojan kitinän ja itkuisuuden vähenemiseen ja yleiseen hyvin vointiin. Meidän tapauksessa korvikkeen lisäjuottaminen ei olisi siis ollut ratkaisu (pääsääntöisesti sai rintamaitoa, mutta myös korviketta)

Sanottakoon vielä, että poika oli kyllä itse täysin valmis kiinteille. Mitään vatsanväänteitä ei tullut (päinvastoin meillähän mahavaivat loppu). Samoin oli ensilusikasta alkaen kiinnostunut syömisestä ja kaikki maistuu laidasta laitaan. Oikeastaan on ollut ilo katsoa toisen syömiseniloa.

mekin aloittelemme 3kk iässä kiinteitä..Kysyn vaan sellasta että onko hyvä antaa ensimmäisenä esim.hedelmää/marjoja soseena kun oon kuullut sellasta ettei sitten enää maistu perunat ym ""tylsät"" maut ja altistaa kuulemma lapsuusiän diabetekselle? Onko perää?
Ajattelin kyllä aloittaa peruna/porkkanalla,kasviksilla yms pikku hiljaa, mutta koska voisin makeampaa antaa maistaa?

Meilläkin poika toooosi pyöreä (2kk 7,5kg) eli maito ei enää riitä (menee 1,2-1,5l/vrk)..Muuten en vielä kiirehtisikään kiinteillä..

Aloita vaikka bataatilla, kun se on hiukka makeaa, ja perunaa vatsaystävällisempää, sitten voit kokeilla noita perinteisiä peruna-porkkanoita. Ja päärynää tai luumua voi antaa pikku maistiaisia masun vuoksi, muttei pääateriana.

Täälläkin on nyt muutamana päivänä maisteltu perunaa, ikää vauvalla 3,5 kk. En itse myöskään halua puolustella ""aikaista"" aloitusikää - minusta vain tuntui hyvältä tehdä näin.

Meillä on maistunut kaikki mitä oon tarjonnu. Ekana aloitimme luumulla vatsan toiminnan takia ja seuraavana maissi, myöskin samasta syystä (kuitupitoinen). Poika pitää kovasti maissisoseesta (kaupan) ja itse tehdystä parsakaalisoseesta (höyrytetty ylikypsäksi, tehosekoittimeen ja tilkka korviketta notkistamaan). En tiedä onko perää, mutta äidinmaitoa syöneet oppivat kuulemma paremmin kiinteille, koska äidinmaitohan ei ole samalla lailla tasalaatuista kuin korvike (maistuu sille mitä äiti milloinkin syö). Mun ystävän 100% korvikelapsi oli kovasti makean perään: olis syöny vaan pelkkää mangoa ja päärynää.

En oikein ymmärrä miksi ei voi uskoa suosituksia ja aloittaa kiinteät vasta AIKAISINTAAN 4kk:n iässä, etenkin kun vauvasi selvästi kasvaa hienosti rintamaidolla. Mielestäni on hassua ajatella että iso vauva tarvitsee aikaisemmin kiinteitä, eikö päinvastoin iso koko ole osoitus siitä että rintamaito riittää evääksi vallan hyvin..

Joidenkin ravitsemusterapeuttien mukaan varhainen lisäruokinnan aloittaminen altistaa ylipainolle myöhemmin elämässä, eli et nyt ihan hakoteillä ole ajatuksissasi. Esim. täällä oli jotain (poista osoitteesta %20 jos ei aukea):

http://www.keskipohjanmaa.net/gen/375681.asp

maxin viestissä oli mielestäni olennaista ""JOIDENKIN ravitsemusterapeuttien"" = ei siis kaikkien.
tästäkin voisin kertoa, että hoikka tyttö tuo minun esikoinen on edelleen.. ja on jo 8v. en tiedä missä vaiheessa ne kiinteiden aloitukset voi vielä vaikuttaa... mutta minusta jo tuosta 8v eteenpäin enemmän vaikuttaa se mitä syö nyt (ja miten liikkuu) kuin että mitä on syönyt vauvana ja minkä ikäisenä.

esikoiseni aloitti kiinteiden maistelun päärynällä ja banaanilla. kuopus perunaporkkana-soseella. en ole huomannut eroa sen suhteen, miten muut ruoat on myöhemmin maistuneet. paitsi, että kuopus 11kk syö vieläkin kaikkein mieluiten sitä perunaporkkanaa... (tietää ainakin mitä tarjota jos ei oikein ruoka meinaa maistua :)

anna ap vain vaavisi maistella niitä soseita kun se selkeästi teidän kummankin mielestä on hyvä juttu!!

en tiedä oliko tuo mulle missä kysyttiin että miks soseita kun kasvaa hienosti. Ihan vaan siks, ettei maitoa saa juoda niin paljon kuin poika tahtois, 1000ml on se raja ja se on se vastike mikä tekee ylipainoseks jos sitä saa liikaa..

Yhteistyössä