Kiinteät ruoat ja aloitusajat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Goldy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Goldy

Jäsen
04.06.2007
81
0
6
Hei!

Löytyisiköhän mistään "yleispätevää ohjetta" missä iässä makukokokeilun voi aloittaa millekin?

Siis, aiemmin kysyin tällä palstalla riisin aloitusikää, sitä kun ei löydy mistään. Nyt tuli mieleen, että missä vaiheessa ruokavalioon voi vauvalle lisätä pasta (=makaronin)?

Joka paikassa toitotetaan 4kk = vihannekset, hedelmät, marjat
5 kk= liha ja vilja ym...

Mutta miten on näiden ns. väliinputoajaruokalajien, jotka ei kuulu suoraan näihin ryhmiin?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan!

Minusta pasta kuuluu sarjaan "viljat", koska sehän on vehnäjauhosta tehty.
Samaan "viljoihin" laittaisin myös marjapuurot, jotka tehdään joko ruisjauhoon tai vatkattuna mannaryyniin, joka on vehnää.
Riisiä olen antanut jo 4 kk ikäiselle, koskapa valmissoseissakin käytetään riisitärkkelystä. Yleinen suositus kait riisillekin on 5-6 kk.
Itse tehden kiisseleitä, perunajauhoon suurustettuna, olen antanut jo 4 kk lähtien. vaikka siinä onkin ns. oikea sokeri, mikä kait ei sitten niin hyväksi ole, mutta eipä niitä usein tullut tehtyäkään, joten ei kait haittaakaan ollut??

hei.eikö teidän neuvolasta saa ohjeita siihen? pasta ja riisi on viljatuotteita myös.. ja esim pasta on niin isoa että pitää osata jo pureskellen syödä kohtuullisen hyvin että voi sitä antaa.. vakoileppas minkä ikäisten ruoka purkeissa on pastaa tai riisiä piltillä jne..

niin täytyy jatkaa vielä tuota että ei mun korviin ainakaan tuo toitotus vuosi sitten kuulunut että ruokia pitää alkaa antamaan heti 4kk iässä.jos täysimettää niin silloin 5-6kk iässä riittää kiinteiden aloittaminen..

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10211;10142

mut kysy ihmeessä sun omasta neuvolasta ohjetta

"niin täytyy jatkaa vielä tuota että ei mun korviin ainakaan tuo toitotus vuosi sitten kuulunut että ruokia pitää alkaa antamaan heti 4kk iässä.jos täysimettää niin silloin 5-6kk iässä riittää kiinteiden aloittaminen.. "

Tässä ei nyt haluttu millään tavalla ottaa kantaa siihen, että missä vaiheessa ne kiinteät aloitetaan, ja kuka imettää ja ei... Meillä kun on nuo kiinteät aloitettu jo KAUAN ENNEN tuota 4 kk, ja siihen on omat syynsä....

Nimimerkillä Imetystä vain ensimmäisellä viikolla...

Vaikka riisi kuuluukin viljaryhmään (riisitärkkelys on vähän eri asia), joskus riisiä ja maissia suositellaan jo 2 kk iästä esim. maidon saostamiseen refluksivauvoilla. Mutta mikään kaikille yleispätevä ohje tämä ei ole. Näin siis meitä lastenlääkäri opasti.

Nimimerkillä vellejä ja luumusosetta jo 2 kk iästä....