Kiinteätä ruokaa 2kk ikäisenä?

Jos imetät, vauva imee välillä jopa tunnin- kahden välein, tulee myös tiheän imun jaksoja kun tasaa syömistään ja pullomaitoakin pitää välillä antaa tiuhaan, on niin yksilöllistä. Kiinteitä ei ennen 4 kk ikää. Vauvan suolisto vasta totuttelee maitoonkin jonkin aikaa.
 
Peesaan edellisiä ja lisään sen, että luultavasti kiinteiden syönti ei vielä edes onnistu, koska vauvan suunmotoriikka ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt viedäkseen kiinteää ruokaa oikeaan suuntaan.
 
Minä olen antanut pojalle (2,5kk) jo soseita kun maitoa alkoi mennä jo suuria määriä.. Ihan vaan mahalle lempeitä soseita (mustikkaa,perunaporkkanaa,luumua..) hyvin on maistuneet eikä ole tullut mitään mahavaivoja. Kokeile. Jos tulee masuvaivoja niin siirrä myöhemmäksi.
 
Aloin antamaan vähän maissivelliä kun poika täytti 2½kk. Yöt meni tunnin välein syödessä. Tuttu lääkäri sanoi, että maalaisjärjen käyttö sallittu. En nyt menis mitääs soseita tai pottua antamaan ihan noin pienelle vielä.
 
Ihanan nopeesti vastaatte... Meillä menee maitoa litra päivässä jo ja en imetä enään koska en voi,mulla on vähän kuin eka lapsi koska viimeiseen on ikäeroa jo 9v niin olen täysin ummikko vauvan hoidossa :saint:
 
Meillä alko mennä korviketta 1.5 l/päivä alle 2kk ikäsenä, niin aloin antamaan kiinteitä. Peruna-porkkanaa, mangoa ym. vatsalle lempeitä. Nyt 6kk ja menee jo lähes kaikki, lihat, puurot, kasvikset, joskus jopa ihan kotiruokaa ilman suolaa. Tyytyväinen ja hyvin kasvava tyttö, ei mitään oireita tullut mistään. Esikoinen aikoinaan samalla kaavalla ruokittu ja ei mitään allergioita, eikä muutakaan, koskaan ole ollut oikeestaan edes kipeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne74:
Ihanan nopeesti vastaatte... Meillä menee maitoa litra päivässä jo ja en imetä enään koska en voi,mulla on vähän kuin eka lapsi koska viimeiseen on ikäeroa jo 9v niin olen täysin ummikko vauvan hoidossa :saint:
meillä meni reilu litra mutta ainakaan neuvolasta ei neuvottu että ois pitäny alottaa kiinteitä/vellejä,ihan maidolla sitte jatkettiin...
 
Maissivelliä tyttö sai samana päivänä kun täytti 2kk. Myöhemmin porkkana-perunaa ja riisi-ruusunmarjaa. Syy oli se kun tyttö söi lähemmäs 2,5 litraa korviketta per vrk. Neuvolassa eivät todellakaan suositelleet, mutta oma järki siinä sanoi ettei näin halua kukaan meidän perheessä elää. Pulloa sai antaa joka tunti. Ei ne meitä sitten neukkarissa ristiinnaulinneet kun kerroin että maisseria on tyttö jo saanut. Sillä talttui pahin nälkä, sitten 2,5kk iässä meni velliä ja maitoa yhteensä 1,5-2 litraa per vrk.

Mutta tosissaan, jos aloitat niin ihan hitaasti. Suositus on kai että ensin maidon/korvikkeen joukkoon about 20% uutta velliä ja sitten päivittäin lisää annosta. Siis että ekana päivänä antaa KERRAN velliä ja seur. pvä enemmän velliä korvikkeen joukkoon mutta vain kerran. Ihan sen takia että jos menee huudoksi tai tulee oireita niin on hyvä tarkkailla tuolla pienellä määrällä. Jos mitään kummia ei tapahdu muutaman päivän kuluttua aloituksesta, niin sitten voi antaa jo ihan reippaasti. Näin ainakin mentiin meillä.
 
Vellissä on 2% sitä kiinteää ainetta, eli todella vähän, ei siis eroa juurikaan korvikkeesta. Kiinreän ruuan antamista tuon ikäiselle pidän melkein pahoinpitelynä, jos voisi dramaattisesti sanoa. Alle 3kk kanssa ei imetyskertoja pidä laskea lainkaan.

Nämä yli 2 litran korviketta juoneet on ihan eri asia, kun oman äidin rintaa imeneet! Rintalapsi säätelee itse maidon määrää, ja syö tarpeeseen. Rintamaito sulaa ja ravitsee vauvaa parhaiten. Korvike täyttää mahaa, sulaa huonosti, siinä on vähänlaisesti ravintoa rintamaitoon verrattuna, ja lapsi ei pysty säätelemään määrää, eli syö noita hirmuannoksia. Niiden jälkeen itku onkin jo mahanvääntöä, eikä nälkää. Eli en tajua, miten se imetys nyt tehdään niin vaikeksi asiaksi. Jos lapsi kasvaa hyvin, ei ole mitään järkeä lähteä antamaan suolistolle pommia, eli kiintää ruokaa. Soseiden ravintoarvo tissimaitoon verrattuna on vielä huonompi, kuin korvikkeen!

Ja nää pienethän imee sitä tissiä ihan tolkuttomiakin aikoja välillä. Se on vähän, mihin sitä energiansa laittaa, istuuko sohvalla tissittelemässä vai peseekö pulloja. Lue lisää imetystuen listalta.

http://www.imetys.fi/itu/tietoa.php
 
KolmeKertaa: Kaikki EI VOI imettää, siinä on joskus eroa siihen että on kokenut imettämsen liian vaikeaksi. Mutta kyllä yhdyn siihen että en ikinä laskisi 2kk vauvan syöntitiheyttä, lähes vastasyntynythän hän vielä on ja mielestäni kiinteät ovat liikaa. Vaikka muut sukupolvet ovat antaneetkin tuossa iässä kiinteitä niin minä en ikinä antaisi.

Marianne74: anna vauvalle todella pienireikäisestä pullosta korviketta, se säätelee hyvin. Minä jouduin joskus antamaan korviketta vauvalleni ja päivässä meni joskus yli litra. Siiitä ei ollut tietty haittaa mutta 2l on todella paljon. Ymmärrän että hankaloittaa elämääsi tuo vauvasi jatkuva ''nälkä''... ja kestääköhän vauvan kehokaan tuota määrää maitoa? Ihmettelee ei-asiantuntija!
 
Aloin antamaan reilun 2 ½ kk ikäiselle maissivelliä. Ensin ihan minimaalisen määrän ja sitten pikkuhiljaa lisäsin annosta. Tätä annoin VAIN iltaisin, sillä vauva joi parhaimmillaan yli 2 dl korviketta yhteen menoon ja puklaili aivan valtavasti sen jälkeen. Ja kyllä yritin olla antamatta noin paljoa maitoa, mutta huuto oli aivan mieletöntä. Velli on sen verran paksumpaa, että hillitsi hyvin tuota puklaamista. Eipä sille vellin antamiselle muuta syytä ollut. Yöuniin ei meillä vaikuttanut oikeastaan yhtään. Nyt vauva 3 kk ja juo edelleen maissivelliä iltaisin ja maitoa muulloin.

kolmekertaa, kiva että sulla ilmetys onnistuu. Jospa kuitenkin olisit arvostelematta sen enempää korvikelapsia, kiitos! Tästä aiheesta ei jaksa täällä ruveta sen enempää jauhamaan... Olen jo kymmeniä kertoja lukenut kuinka oma päivänsäteeni on heikompivastustuskykyisempi, kiukkuisempi, huonon kiintymyssuhteen omaava kuin rintamaitoa saavat kanssasisaruksensa. Puhumattakaan omasta itsekkyydestäni ja kykenemättömyydestä äidiksi.
 
kiitos kirjoituksestasi, olen niin samaa mieltä kanssasi. tuntuu aivan siltä kun tämä äitiys olisi yhtä suorittamista, imettävät äidit vastaan korvikeäidit, kumpi on pahempi parempi. olen yrittänyt pitää näppini poissa tästä aheesta, mutta nyt halusin sanoa sinulle Snoopy kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Aloin antamaan reilun 2 ½ kk ikäiselle maissivelliä. Ensin ihan minimaalisen määrän ja sitten pikkuhiljaa lisäsin annosta. Tätä annoin VAIN iltaisin, sillä vauva joi parhaimmillaan yli 2 dl korviketta yhteen menoon ja puklaili aivan valtavasti sen jälkeen. Ja kyllä yritin olla antamatta noin paljoa maitoa, mutta huuto oli aivan mieletöntä. Velli on sen verran paksumpaa, että hillitsi hyvin tuota puklaamista. Eipä sille vellin antamiselle muuta syytä ollut. Yöuniin ei meillä vaikuttanut oikeastaan yhtään. Nyt vauva 3 kk ja juo edelleen maissivelliä iltaisin ja maitoa muulloin.

kolmekertaa, kiva että sulla ilmetys onnistuu. Jospa kuitenkin olisit arvostelematta sen enempää korvikelapsia, kiitos! Tästä aiheesta ei jaksa täällä ruveta sen enempää jauhamaan... Olen jo kymmeniä kertoja lukenut kuinka oma päivänsäteeni on heikompivastustuskykyisempi, kiukkuisempi, huonon kiintymyssuhteen omaava kuin rintamaitoa saavat kanssasisaruksensa. Puhumattakaan omasta itsekkyydestäni ja kykenemättömyydestä äidiksi.
Tässä oli kyse kiinteän ruuan antamisesta. Vaikka korvikekkkin on vaan huono ämmän kopio, se sentään käy 2kk vanhan lapsen elimistölle ravinnoksi. Joku perunasose esim on niin huonosti sulavaa ja ummetusta aiheuttavaa tärkkelysmössöä, etten ole antanut sitä edes alle 6kk lapselle.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Iita08:
kiitos kirjoituksestasi, olen niin samaa mieltä kanssasi. tuntuu aivan siltä kun tämä äitiys olisi yhtä suorittamista, imettävät äidit vastaan korvikeäidit, kumpi on pahempi parempi. olen yrittänyt pitää näppini poissa tästä aheesta, mutta nyt halusin sanoa sinulle Snoopy kiitos.
Juuri siksi imetys on niiiiin paljon hauskempaa ja helpompaa, suorittaminen kaukana :) !
 
Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Juuri siksi imetys on niiiiin paljon hauskempaa ja helpompaa, suorittaminen kaukana :) !
Hienoa ja onnittelut siitä!!!

Itse neljän lapsen äitinä joka on imettänyt osan lapsista ja osan kasvattanut korvikkeella voin sanoa, että sillä onko saaneet rintamaitoa vai korviketta ei ole ollut mitään käytännön merkitystä tunne-elämään, sairastavuuteen (kenelläkään lapsista ei ole ollut korvatulehduksia tai muitakaan infektioita alle 4 vuotiaana) tai yleensäkään mihinkään. Tällä hetkelläkin imetän nuorimmaista..mutta tiedän että ei se imettäminen ole mikään itsestäänselvyys kaikille ja syitä siihen on monia..Mutta pääasia on että nauttii äitiydestä ilman että kukaan syyllistää, koska mikään asia ei ole koskaan mustavalkoinen....

 
Ja sitten vastaus alkuperäiseen kysymykseen...On parempi, että kysyt ravitsemukseen liittyviä asioista neuvolasta. Heillä on oikeaa tietoa asioista, mutta näin äidin näkökulmasta sanoisin, että soseiden aloitus on hiukan aikaista tässä vaiheessa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Iita08:
kiitos kirjoituksestasi, olen niin samaa mieltä kanssasi. tuntuu aivan siltä kun tämä äitiys olisi yhtä suorittamista, imettävät äidit vastaan korvikeäidit, kumpi on pahempi parempi. olen yrittänyt pitää näppini poissa tästä aheesta, mutta nyt halusin sanoa sinulle Snoopy kiitos.
Juuri siksi imetys on niiiiin paljon hauskempaa ja helpompaa, suorittaminen kaukana :) !
Hei, ajattelin vain oikaista että huomasithan että ap ei enää imetä? Eli siis toki saat olla mitä mieltä tahansa imetyksestä mutta eipä tuo asia oikein ap:tä enää auta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Justjoo... Tämän takia näihin aiheisiin ei kannata meidän "huonojen äitien" kirjoitella, kun heti on joku fanaatikko teilaamassa. Toivottavasti tämä pönkitti ainakin jonkun itsetuntoa.

Sitähän on fanaatikko,kun puolustaa ihmistaimen oikeutta lajinmukaiseen murkinaan eli äidinmaitoon. Sitten olen sitä ja reilusti! Itse olen myös useamman kuin sen yhden tai kahden lapsen äiti, joten kokemusta löytyy monelaisesta.
Itsetunto ok ilmankin.
 

Yhteistyössä