Kiinnostaako opiskelut vielä "tässä iässä"?

  • Viestiketjun aloittaja sisutar
  • Ensimmäinen viesti
sisutar
Minua kiinnostaisi kovastikin, mutta jotenkin oma ikä arveluttaa....että kannattaako enää esim. pyrkiä ammattikorkeaan neljäksi vuodeksi lukemaan. Lähestyisin neljääkymppiä, kun valmistuisin mikäli pitäisin hoitovapaan loppuun asti (nyt siis olen äitiyslomalla).

Ei ole vakituista työpaikkaa kodin ulkopuolella odottamassa, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä pääsisin takaisin sinne missä olinkin ennen äitiyslomaa. Se vaan ei ole mikään unelmien ammatti eikä työpaikka.

Entäs opiskelut sitten lasten kannalta....mies on yrittäjä ja paljon pois kotoa. Ja se rahakysymys!! Joskus ajattelin, että minun aika tulee sitten, kun lapset ovat menneet kouluun: ei tarvitse huolehtia päivähoitomaksuista ja silloin pärjääminen pienellä opintorahalla olisikin ehkä mahdollista....jos olisi, mitä isommat lapset sen enemmän ne kai kuluttaa.

Noh, katsotaan katsotaan, siten sitä on menty tähänkin asti. Ei sitä koskaan tiedä mitä edestään löytää =) =) :p

 
Periaatteessa kiinnostaa kyllä, mutta olen vähän kahden vaiheilla, että kannattaako.
Olen tähän mennessä opiskellut 8 vuotta tätä ammattia (valmistuin siis jo vuonna X :whistle: ), eikä lisäopiskelu muuttaisi työ- tai palkkatilannettani mihinkään suuntaan.
Alaa tuskin vaihtaisin, koska en yrityksistä huolimatta ole vieläkään keksinyt miksi haluaisin tulla isona B)
 
wihtori
Hei. Minulla on sellainen tilanne, että on melkeinpä pakko kiinnostaa, kun tässä kyläpahasessa ei töitä ole tarjolla. Opiskelen nyt ammattikorkeassa matkailun liiketaloutta, toinen vuosi alkamassa, tarkoitus olisi valmistua jouluna 06. Opiskelut tulevat kylläkin venähtämään vähän, koska meillä yritetään iltatähteä..(tietenkin jos nut luoja suo sellaisen) =)
 
Minua ei vielä kiinnosta jatko-opiskelu. Olin pari vuotta sitten täydennyskoulutuksessa ja oli tosi antoisaa. Oli vaan rankaa suorittaa oman työn ja perheen ohella ko. hallinnon koulutus. Olen ajatellut lähteä sitten jatkamaan kun se on mahdollista tai sitten perustan oman firman. Jatkot olisivat sitten yliopistossa ja riippuu monesta asiasta montako vuotta menisi. Silloin kun itse opiskelin parikymppisenä oli luokallani vanhin oppilas 50 vuotias kun valmistui ja hänkin sai töitä. Valmistuimme 1995. Eli riippuu alasta miten töitä saa opiskelun jälkeen. Tietysti opiskelu maksaa aina. Oletko selvittänyt onko sinulla mahdollista saada aikuisopintotukea? Kannattaa selvittää mitä tukia ja kuinka paljon on mahdollista saada.
 
Onhan noita opiskelu kanavia muitakin kuin koulun penkkiä kuluttamalla.
Avoin ja netti -yliopisto esim. Siihen suuntaan minä ajattelin :)

Pakko tosiaankin yrittää edes jotakin jos joskus aikoo työhön mennä.
Eikä ihminen koskaan ole liian vanha kouluttamaan itseään, vaikka vain oman itsensä vuoksi
 
Mä lähdin opiskelemaan yliopistoon 28-vuotiaana. Sitä ennen hoitsuna viitisen vuotta. Vakityöpaikka muuttui osa-aikaseksi. Kesken opintojen syntyi toivottu esikoinen, ja nyt tulossa toinen lapsi. Mies on työssä, niin se turvaa taloutta, vaikka meidän tulot onkin laskeneet ajasta jolloin oli kaksi palkansaajaa. Monilla ystävillä on omistusasunnot, mutta me vaan asutaan toistaiseksi vuokralla mun opintojen takia. Muuten on raha riittänyt kaikkeen tarpeelliseen, vaikkei voikaan enää ostella samaan tapaan vaatteita, sisustustavaraa, huvituksia kuin aikaisemmin. Opinnot yliopistolla joustaa, ja olemme pystyneet hoitamaan tytön kotona. Keikkatöitä teen enää harvakseltaan. Luentoja saattaa olla vain 1-2 kertaa viikossa. Tällä hetkellä opinnot yli puolivälin, tosin olin suorittanut opintoja etukäteen avoimessa yliopistossa.

En voi muuta kuin suositella.:heart: Vaikka ollaankin tingitty elintasosta, niin tilalle on tullut elämänlaatua; aikaa ja mahdollisuus tehdä sitä mitä haluaa oikeasti.Tietenkin kannattaa ottaa selvää muutamasta seikasta: Miten järjestää aikaa tenttiin lukuun ja kirjallisille töille? minkä verran rahaa tulisi opiskelijana, että pärjää? Mistä voi säästää? Onko mies sitoutunut auttamaan lasten hoidossa? Miten lasten hoito järjestyy ja mitä se maksaa? Onko opintoja mahdollisuus suorittaa iltaisin? tai pystytkö suorittamaan haaveilemaasi tutkintoon kuuluvia kursseja avoimessa amk:ssa etukäteen?

Eli musta ikä ei ole mikään este todellakaan. Kun opiskelin sairaanhoitajaksi, niin parhaat opiskelijat mun kurssilla oli 30-40 vuotiaita ja perheellisiä- olivat kai aika motivoituneita. Tee hyvä suunnitelma ja go for it!!


 
sisutar
=)

Vähän tuollaista ongelmaa minullakin on kuin muutamalla muulla, että ei oikein tiedä mikä tahtoisi olla isona ;) . Minulla on jo 2 ammattitutkintoa, mutta niissä ei ole oikein mitään etenemismahdollisuuksia. Täytyisi lisäkouluttaa itseään vielä pidemmälle.

Toisaalta minua kiinnostaa monikin asia ja tuntuu, että ovet ovat avoimena moneenkin suuntaan. Surina74 ottikin esiin monia minuakin mietityttäviä kysymyksia lastenhoidosta jne. Avoin yliopistokin kiinnostaisi....Lainaa meillä on talosta, mutta toisaalta olen ollut kotihoidontuellakin ennen töihin menoa ja silti olemme asuneet tässä. "Köyhistely" on siis tuttua eikä se työssä käyminenkään tuonut mitenkään merkittävästi lisää rahaa (matala palkka + suuret hoitomaksut + työmatkakulut jne).

Ja voisi kai sitä ihan omaksi ilokseenkin jotain kursseja käydä! Piristäisi varmasti mieltä =) :flower:
 
Kyllä kiinnostaisi kovasti, jos saisin järjestettyä sen jotenkin, että ei tarvitsisi viedä lapsia hoitoon. Kiinnostaisi toisaalta opiskella jotakin omalta alalta tai sitten vaihtaa kokonaan alaa....
 
Minusta tuo kaikki kuulostaa ihan järkevältä =) ...ei muuta kuin toteutat tuon "haaveen", ei ikä ole este, usko pois! Minäkin suunnittelen opiskelua vaikken olisi uskonut enää siihen ollenkaan :eek: ...olisin jo aloittanut mutta kun ei ole nyt mitään mikä olisi lähinnä meikäläisen alaa. Lähinnä olisin täydentänyt tätä nykyistä ammattiani...täytyy odotella ensi vuoteen että jos jotain ilmaantuisi niin saisin lisäkoulutusta itselleni ;)
 

Yhteistyössä