Kiinnostaako ihmisiä oikeasti, mitä lasten kavereilla on päällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jestas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jestas

Vieras
Tulipa mieleen kysyä :). Kun täällä on jatkuvasti noita haalari- ja verkkarikeskusteluja, niin onko se äideillä jokin yleinen kiinnostuksen kohde, mitä muiden lapsilla on päällään?

Itselläni meinaan on tässä kohtaa joku aukko, ei vaan tartu kelalle, mitä sisä- tai ulkovaatteita muilla on :D. Toki rekisteröin ihan erityisen kivan näköiset, ja saatan kysyä, mistä sellainen on, tai jos jollakulla sattuu olemaan samanlainen vaate kuin omallani. Mutta jos ollaan oltu vaikkapa puistossa, ja pitäisi jälkeenpäin sanoa, kenellä niistä kymmenestä lapsesta oli kallis merkkihaalari, ja kenellä marketin halvin, en todellakaan pysty. Tai avoimessa päiväkodissa, kuka leikki viidenkympin merkkitrikoopaidassa, ja kuka temmelsi Tarjoustalon alelaarin verkkareissa. Toki varmaan jos olisi ihan liian pienet, säähän sopimattomat tai törkyisen likaiset vaatteet, sen hoksaisi, mutta tuollaisiin en vain kiinnitä huomiota.

Tosin teenkin usein kirppislöytöjä, ja ostelen myös sieltä Tarjoustalosta, joka on kävelymatkan päässä. Toki joskus ihastun johonkin oikein söpöön vaatteeseen, jonka sitten innostun nettikaupasta tilaamaan. En käsitä, minkä takia melkein taaperoikäinen pitäisi pukea jonkun tietyn "tyylin" mukaisesti, saati luokitella, millä logiikalla muiden pikkulapset on puettu.

Ihmttelen ihan samaa. Luulen, että oikeasti sellaiset äidit ovat vähemmistöä. Netissä tuollaiset hurahtaneet vain kerääntyvät ja löytävät toisensa ja ilmiö tuppaa korostumaan.

Olen myös samaa ihmetellyt. Joku tuttu juuri kommentoi lapseni vaatteita ja sitten luokitteli johonkin "tyyliin". Olin haavi auki että aijaa.. en oo kyllä koskaan miettinyt että puen lapseni jonkun "tyylisesti". Ja sitten aloin näin jälkeenpäin miettimään että mä en edes muista minkälaisia vaatteita hänen lapsellaan on ollut päällä... :O

Mä muistan, että kotiäitiaikoina, kun siellä puistossa tuli seisoskeltua pari tuntia päivässä ilman mitään tekemistä, niin tuli kyllä katseltua aikansa kuluksi muiden lasten vaatteita ;) Samoin siellä mammakahvilassa ja perhekerhossa kun vietti parikin tuntia putkeen niin ajankulukseen... :) Mitäpä siinä paljon muuta katsomista on kuin lapset ja niiden käytös ja vaatteet.

Nyt kun olen töissä, niin en kyllä todellakaan muista mitä päiväkotikaverilla oli päällään kun kiireessä haen lapseni sieltä! Joskus tosin, jos esim. olen itse juuri miettimässä millaista ulkoasua seuraavaksi lapsille ostaisin, niin silloin katselen sillä silmällä muiden lasten vaatteita ja esim. nyt kun esikoinen aloitti eskarin, niin alkusyksystä katselin että vieläkö on samaa tyyliä eskarivaatteet kuin mitä oli päiväkodin puolella.

Katselen lähinnä vain saadakseni vinkkiä omien lasteni pukemiseen + siis kotiäitiaikoina katselin ihan aikanikin kuluksi :) Nykyään suurin osa päivistä menee ihan laput silmillä noi muiden lasten vaatteet, en kyllä katsele.

Mulla on kaveri, joka melko häpeilemättömästi katsoo muiden lasten vaatteet päästä varpaisiin ja kyselee niistä paljon, nyrpistää nenäänsä jos joku vaate ei ole hänen mieleensä ja kylässä tahtoo kurkata perheen lasten vaatekaappeihin :DD Muut kaverit on ihan normaaleja.. :)

Ei. Kiinnitän kyllä huomiota söpöihin/kauniisiin vaatteisiin, mutten arvostele toisten pukeutumista tms.

Muoks, ei ole lapsia, mutta en kauhistele muiden lasten vaatteita.

Viimeksi muokattu:
Eipä oikeastaan, koululaisten kavereita tulee sillä silmällä vilkaistua, että millaisia he käyttävät. Silloin tulee lähinnä huomioitua, jos on ihan liian pienet tai suuret vaatteet tai tosi resuiset.

Moni juttu joilla lapset kiusaavat ja mollaavat kavereita koulussa on opittu kotona :( ja sen huomaa tällä palstalla ikävä kyllä.
Mulla ei ole tarvetta seurata mitä poikien kavereilla on päällä, ihan tarpeeksi on tekemistä oman perheen vaatehuollossa.
Joskus saatan huomata ja jopa mainita ääneen jos jollakulla on päällä jotain hyvännäköistä, -väristä tai käytännöllistä.

No kyllä sitä vähän tulee katsottua.

Itse pidän järkevimpänä vaatetuksena leikkipuistossa kurahousuja, kurahanskoja ja siellä alla sitten edullista vedenpitämätöntä vaatetta TAI kosteussuojavaatteista hyvällä hinta-laatusuhteella omattua eli esim. Lassietec, Jonathan, Ciraftec.

Etenkin mietityttää, jos lapsella on tuliterältä näyttävä Ticketin puku tms., mutta kengät ja hanskat saattaa olla hyvin halpiksen oloiset ja vettä hylkimättömät, vaikka olisi kosteakin sää. Ja sitten jos äiti on ihan rönttiksissä ja lapsella kallis merkkipuku...

Mietin vaan sitä, miten hölmöä on ostaa joku superkallis trendituote ja maksaa merkistä. Etenkin köyhähköiksi tietämieni perheiden kohdalla. Käy tavallaan sääri, kun joku on lähtenyt siihen rumbaan mukaan.

Mun havainnon mukaan kivoimpia äitejä ja lapsia on yleensä ne, joilla on ihan tavalliset "merkittömät" vaatteet päällään. Ne merkkihaalarimammat jotenkin pätee koko ajan, myös muuten kuin vaatteilla.

Myönnän, että lastenvaatefriikkinä katselen myös muiden lasten vaatteita "sillä silmällä", mutta en ala arvostelemaan, jos jollakin päällään jotain "vähemmän kaunista". Myös eri merkit bongaan, ja kaverini yleensä hämmästelevät miten tiesinkin minkä merkkinen vaate heidän lapsellaan on päällä. Mutta myönnän että osaan tulkita myös aikuisten vaatteista mistä ne on ostettu/minkä merkkiset. Tämä on ennemminkin aina ollut luonteeni "heikkous" enkä voi sille mitään. Toisilla toiset huvit, minulla tämä. Mutta omat lapseni olen kasvattanut niin että heille on aivan sama mitä käyttävät (ts. en opeta vaatemerkkejä jne) ja että toisten vaatteita ei arvostella.

Mä kyllä katson :) Kellään ei ole ollut meidän lasten kavereista mitään järkkyjä retkuja, vaan kaikilla on kivat, omantyylisensä vaatteet.

Lasten vaatteita katselen enemmän kuin aikuisten.

Niin, siis toki itsekin tosiaan huomaan kivannäköiset, usein silleen "lapsen näkökulmasta kivannäköiset". Eli jos tiedän jonkun lapsen olevan innoissaan vaikkapa dinosauruksista tai prinsessoista, ja sitten on joku sellainen paita päällä, saatan asiaa kommentoidakin positiivisesti.

Ehkä enemmän se, että onko oikeasti ihmisiä, jotka tekevät lasten (suht. sopivankokoisista, suht. puhtaista, suht. sään- ja tilanteenmukaisista) vaatteista pitkälle meneviä oletuksia hänen vanhemmistaan, esim. prioriteeteista, tulotasosta, masentuneisuudesta tai alkoholinkäytöstä. Siis onko ihmisillä oletus, että jos lapsella on Lassien tai Ticketin haalari, asiaan liittyy myös x muuta juttua, jotka eivät näy tai voikaan näkyä päällepäin?

Siis onko ihmisillä oletus, että jos lapsella on Lassien tai Ticketin haalari, asiaan liittyy myös x muuta juttua, jotka eivät näy tai voikaan näkyä päällepäin?

Toki! Mitä kalliimpi merkki, sen huonommin menee. Ja siis se pelkkä merkin näkyminen on pätemistä (kaikki mitä äidin suusta tulee on pätemistä, koska sen lapsella on T2H).

:laugh:

lisäys, kun en pysty muokkaamaan: siis esim. jossain ketjussa joku mainitsi "kirppikseltä ostetun Puuha-Pete -paidan ja kaljanhajuiset vanhemmat". Meillä ei kumpikaan juo kaljaa tai juuri muutakaan, mutta jos minulla olisi kovasti Puuha-Petestä tykkäävä pieni lapsi, saattaisin hyvinkin ostaa hänelle kirppikseltä vaikka vähän nyppyisenkin Puuha-Pete -paidan arkikäyttöön ihan vaan siksi, että lapsi luultavasti olisi innoissaan, varmasti enemmän innoissaan kuin jostain viidenkympin merkkipaidasta, jonka kuviot eivät sano hänelle mitään. Ja siis, toki sitten juhliin ja muutenkin ihmisten ilmoille siistimpää kuin se kirppispaita, mutta noin niin kuin kotipäiviin, peruspuistoiluihin ja lähipiirin kesken.

Siinä mielessä, että jos on jotain kivaa, nättiä tai muuten mun mieleistä, niin katson. Samoin, jos on esim. liian vähän vaatteita lapsella, niin katson, että raukka palelee tai jos on oikein likaiset vaatteet tms. silmiiin pistävää...

Mitä merkkeihin tulee, niin niitä en katso.

Yhteistyössä