kiinnittymisvuodosta

Kylläpä kiinnitysvuodoista täällä kysellään. Itselläni ei ole koskaan mitään kiinnitysvuotoja ollut, ja aika harvinainen ilmiö taitaa olla. Antaa monesti myös turhaa toivoa. Ei kai se nyt varsinkaan mitään valkoista liimaa ole, ennemminkin punaista tai punaruskeaa tuhrua..
 
pikainfo
Alkion jakautuminen
Muutama tunti sen jälkeen, kun siittiön ja munasolun tumat ovat yhdistyneet, tapahtuu ensimmäinen jakautuminen. Nyt ei enää puhuta munasolusta vaan alkiosta. Jakautuminen toistuu 12-15 tunnin välein samalla, kun alkio alkaa liikkua kohti kohtua munajohtimen värekarvojen työntämänä.

Ennen kuin alkio pääsee kohtuun, on sen tunkeuduttava munajohtimen kapean lihasrenkaan läpi. Tämä lihasrengas rentoutuu ja mahdollistaa munasolun läpipääsyn keltarauhashormonin vaikutuksesta. Matka kohtuun kestää noin 5 vuorokautta ja alkio on jakautunut 16-soluiseksi. Nyt solut järjestäytyvät ja muodostavat sisäänsä rakkulan (blastokysti), ja se vapautuu suojaavasta kalvostaan. Nyt sen on löydettävä kohdusta kiinnittymispaikka.

Alkion kiinnittyminen
Munasarjan hormonit ovat valmistelleet kohdun limakalvon vastaanottamaan alkion. Joskus alkio etsii sopivaa paikkaa useita vuorokausia. Kun alkio on löytänyt hyvän paikan, se jää paikoilleen ja alkaa vilkas kemiallisten viestien vaihto kohdun ja alkion välillä. Nämä viestit muokkaavat mm. äidin immuunijärjestelmää niin, ettei alkiota hyljitä pois. Kiinnittymisalueen ympäri kohdun limakalvon verisuoniverkosto tihentyy. Alkion pintasolut kiinnittymiskohdassa erilaistuvat ja alkavat erittää istukkahormonia joka tukee keltarauhasen toimintaa ja estää kuukautisvuodon alkamisen. Raskaus on alkanut.
 
Hei,

luulenpa että olet saanut hieman kapeaa informaatiota, nimittäin vaikka kiinnittyminen tapahtuukin n. 6-11 päivää ovulaatiosta voi kiinnittymisvuoto useimmiten tulla hieman myöhemmin (alkio kiinnittyy usein kohdun yläosaan ja veri "matkustaa" muutaman päivän uloskäynnille).

Elävästä elämästä: Mulla alkoi ruskea tiputteluvuoto 11-12 päivää ovulaation jälkeen ja seuraavana päivänä pamahti vahva plussa tikkuun! En olisi muuten testannut noin aikaisin mutta oire oli niin poikkeuksellinen.

Eli varovaisen optimistinen voisit olla =)
 
tämäpä olikin mielenkiintoinen aihe.

Mulla on ollut kaksi raskautta (=2xkm) kummallakin kerralla muutama päivä oviksen jäljeen on tullut pienen pieni tippa tuhrua. Siis yksi tippa. Muistaakseni vajaa viikko oviksesta tapahtuivat. Tuhrua ei tosiaan tule paljoa, joten sitä ei välttämättä edes huomaa, varsinkaan värillisestä paprusta.

Nyt olin huomaavinani taas saman oireen, joka tod.näk, oli pelkkää kuvittelua (toivottavasti ei)... ensi viikolla selviää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 00:05 hanna kirjoitti:
tämäpä olikin mielenkiintoinen aihe.

Mulla on ollut kaksi raskautta (=2xkm) kummallakin kerralla muutama päivä oviksen jäljeen on tullut pienen pieni tippa tuhrua. Siis yksi tippa. Muistaakseni vajaa viikko oviksesta tapahtuivat. Tuhrua ei tosiaan tule paljoa, joten sitä ei välttämättä edes huomaa, varsinkaan värillisestä paprusta.

Anteeksi, mutta minkä väristä tuhrua?.. :ashamed: :hug:
 

Yhteistyössä