Kihomatorulianssista, siivouksesta, mielenterveydestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaana

Vieras
Siis minä en kerta kaikkiaan jaksa enää. Viime lauantaina huomattiin lapsella kihomatoja. Kaksi lasta ja mies lääkittiin, koska en itse raskauden takia saanut lupaa syödä kuuria(Pyrvin). Lääkäri sanoi et jos mulla ei ole oireita, niin älä ota.
Siivosin hullun lailla melkein joka paikan ja tiistaihin asti vaihdoin joka päivä lakanat ja kaikilta vaatteet vähintään kaks kertaa päivässä. Pyykkivuoret ja muu hässäkkä väsytti mut totaalisesti, into alkoi hiipua keskiviikkona. Raskausviikkoja siis 37.

Nyt sitten torstaina otin itsekin, samalla muu perhe, sillä minullahan kutitti alapäästä. Mietin koko ajan, että kuvittelen vain, mut esim kaupan kassajonossa saattoi olla tukala olo, ja parina viimeisenä yönä olin herännyt kutinaan, ei kuitenkaan ollut mitään sietämätöntä, että olis tehnyt mieli raapia tms, mutta kutitti kuitenkin. Tein johtopäätöksen, että minullakin on nyt matoja, ja lääkäri antoi nyt luvan lääkkeenottoon!

Nyt en kuitenkaan ole jaksanut enää siivota juuri lainkaan, kun oon niin totaalisen väsynyt, puhki, tuntuu että kohta menee järki.
WC:n yritän pitää puhtaana, samoin käsienpesusta muistutan lapsia ja pesen itsekin joka välissä. Kynnet lyhyet. Lakanat yritän jaksaa vaihtaa ja pestä vielä muutamana aamuna.

MUTTA; en ole imuroinut lattioita, en luutunnut, paitsi sen WC:n, lisäksi kylppärin lattiaa huuhdon vedellä joka suihkun jälkeen.
Lapset on 4- ja 2-vuotiaat, joten en kertakaikkiaan JAKSA kieltää niitä leikkimästä leluillaan, seassa nalleja, nukkeja yms yms. Nytkin olkkarin lattiaa tuskin näkee, kun on täynnä leluja, värikyniä, palapelin paloja..........
Tuntuu niin turhauttavalta, tiedän että pitäis hoitaa tää juttu loppuun kunnolla ja tarkkaan, mutta KUN VAAN TUNTUU ET OON IHAN POIKKI. ja en haluais synnyttämäänkään lähteä valmiiksi ihan väsyneenä. Toisaalta - pelkään et vauva-aikana tää juttu uusiutuu, ja syytän itseä et se uusiutuu mun väsymyksen takia, ja sit on taas edessä kaikki ja entistä väsyneempänä pitäis yrittää hoitaa madot ja munat pois!

Kertokaa millasella siivouksella te ootte päässy madoista eroon! Ja kommenttia tästä meidän tapauksesta, onko tyhmää jättää siivoamatta melkeinpä oman mielenterveyden kustannuksella.

Tiiätkö, lopeta nyt heti se stressaus, mutta älä kuitenkaan ala stressata sitä, että jos oletkin tehnyt kaiken turhaan. Tärkeintä matojen karkoituksessa on käsien mekaaninen pesu vessareissun jälkeen ja ennen syöntiä. Lue kunnolla seuraava linkki http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html , ja varsinkin seuraava kohta: "Kihomatojen häätämisessä keskeistä ei kuitenkaan ole ulkoilman kylmyys, vaan se, että vuodevaatteet ylipäätään viedään ulos tuulettumaan tai ne imuroidaan. Samana päivänä tehdään normaali viikkosiivous: imuroidaan lattiat ja pyyhitään pinnat. Vessan ja kylpyhuoneen ovenkahvat on syytä pyyhkiä usein. Muutoin omaksutuista siivousrutiineista ei tarvitse poiketa1."

Niin ja sitäkin mietin, että mitä jos sittenkin kuvittelinkin vain oman kutinani. Kutisi päivälläkin, ja etupäässä, siis ihan virtsaputken suulla ja välillä ihan takana. Ja aivan kuin olisi jotain luikertelun tunnettakin tuntunut. (lukenut netistä juttuja joten voi ihan hyvin kuvitellakin...:))
Ja nyt mietin, että mitä jos se luikertelun tunne onkin sitä, et vauva pyörittelee omaa päätään :D ja se vaikuttais tuonne alapäähän, tekis inhottavia tuntemuksia, kun kyllähän se tota alapäätä jo kivasti venyttää. On nimittäin neuvolan tätin mukaan tosi alhaalla, ja joskus oon tuntenu lapsen tönäisyjä inhottavasti tuonne peräaukon suuntaan.
JA jos se etualapään kutina onkin sitä, kun munlla on koko ajan valkovuotoa. Ota tässäkin sitten selvää!!!!!!!!!!!!!!!!

No mun on varmaan tyhmää vastata, koska ei ole mitään kokemusta asiasta. Mutta tuntuu vain hullulta, jos koko matoshown hävitys perustuisi pelkkään siivoamiseen. Eiköhän lääkitys ja normaali siivo tee asiansa..?

nimen omaan sen takia pitäis siivota, kun niitä munia voi olla missä vain. Minä ainakin näen niitä joka paikassa, ja hysteerisenä eka päivät jynssäsin joka paikkaa ja lapsia vahdin kuin haukka, mitä tekivät, ja kielsinkin koko ajan tekemästä melkein kaikkea mielikuvitukseni johdosta!

Mulle sanottiin äitipolilta että voi ottaa Pyrviniä reseptillä raskaana ollessa, sama lääke kuin ilman reseptiä. Itse otin tabletit kuten myös koko perhekin. Tehtiin perussiivous ja vanhempi lapsista halus pestä samalla myös kaikki legot. Aikaa meni 9 tuntia ja madot hävis.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:
nimen omaan sen takia pitäis siivota, kun niitä munia voi olla missä vain. Minä ainakin näen niitä joka paikassa, ja hysteerisenä eka päivät jynssäsin joka paikkaa ja lapsia vahdin kuin haukka, mitä tekivät, ja kielsinkin koko ajan tekemästä melkein kaikkea mielikuvitukseni johdosta!

Pääsääntönä on juuri tuo käsien pesu, ja toki pienillä lapsilla myös sen vahtiminen, etteivät laita käsiään suuhun. Mä keskittyisin sinuna nyt siivouksen sijaan vahtimaan lapsia, ettei käsi mene suuhun missään vaiheessa. Sillä senhän matojen kiertokulku vaatii, että munat joutuvat suuhun aina vain uudelleen ja kehittyvät uusiksi madoiksi. Meillä matoja oli pariin otteeseen, mutta kun sain tytyn (silloin 8v) ymmärtämään, ettei kynsiä saa pureskella, tai meillä on matoja jatkossakin, niin kutinat loppuivat siihen paikkaan. Enkä siivonnut sen kummemmin, kuin noissa Tartuntatautiliiton ohjeissa neuvottiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Inconspicuous:
http://www.tohtori.fi/?page=8944451&id=3130150 Tuokin auttaa sua, kun tiedät, että kutinaan voi olla muitakin syitä.

"Liiallinen vedellä peseminen toisaalta voi myös altistaa kutinalle."

Minähän olen pessyt sieltä lauantaista asti joka ikisen vessareissun jälkeen pitkään ja hartaasti, vielä joka aamu ja ilta. Jospa se oliskin ollut syy!!! Surkuhupaisia nää matojutut, en tiennyt edes sellasia tyyliin olevankaan ennen kuin lapset menivät elämässään eka kertaa hoitoon ja sieltä saivat tartunnan.

Pääsääntönä on juuri tuo käsien pesu, ja toki pienillä lapsilla myös sen vahtiminen, etteivät laita käsiään suuhun. Mä keskittyisin sinuna nyt siivouksen sijaan vahtimaan lapsia, ettei käsi mene suuhun missään vaiheessa. Sillä senhän matojen kiertokulku vaatii, että munat joutuvat suuhun aina vain uudelleen ja kehittyvät uusiksi madoiksi. Meillä matoja oli pariin otteeseen, mutta kun sain tytyn (silloin 8v) ymmärtämään, ettei kynsiä saa pureskella, tai meillä on matoja jatkossakin, niin kutinat loppuivat siihen paikkaan. Enkä siivonnut sen kummemmin, kuin noissa Tartuntatautiliiton ohjeissa neuvottiin.

Miten opetat tuon 4- ja 2-vuotiaille lapsille, jotka ei muutenkaan mitään tunnu tottelevan, toisella uhmaikä ja toisella joku 4-vuotiaan uhmakausi!

Pyrvinin ottamisen jälkeen siivous tehdään vasta vuorokauden kuluttua, eli normaali viikkosiivous, imurointi, lattioiden pesu+pölyt. Lakanat, pyyhkeet ja yöpuvut vaihdetaan, eikä tämän jälkeen tarvitse ryhtyä hysteerikoksi joka päivä! Paniikki menee kyllä ohi;)

Pääasia on, että muistat lääkityksen ja sen uusinnan ohjeen mukaisesti sekä vessahygienian. Synnytykseen ei ole kiva mennä matojen kanssa, joten hoidat ne huolella pois ennen sitä. Muilla perheessä lyhyet kynnet , lääkitys ja hygienia. Kyllä se siitä.

Miten opetat tuon 4- ja 2-vuotiaille lapsille, jotka ei muutenkaan mitään tunnu tottelevan, toisella uhmaikä ja toisella joku 4-vuotiaan uhmakausi!

Eihän sitä täydellisesti voi vahtiakaan. Mutta itse tosiaan keskittyisin pesemään kädet vessareissujen jälkeen ja ennen ruokailua. Olet nyt siivonnut, niin munat pitäisi olla pois. Imurointikin riitää poistamaan ne tuon sivun ohjeen mukaan. Älä nyt panikoi, jooko! Vielä tässä lainaus ko. sivulta:

"Mihin toimenpiteisiin on hyvä ryhtyä kotioloissa?
Lääkkeen ottamista seuraavana päivänä vaihdetaan lakanat. Patjat, peitot ja tyynyt imuroidaan tai tuuletetaan. Samana päivänä tehdään normaali viikkosiivous: imuroidaan lattiat ja pyyhitään pinnat (kostealla rievulla). Vessan ja kylpyhuoneen hanat ja ovenkahvat tulee pyyhkiä tavallista useammin ja vuoteiden ympäristö imuroida pari kertaa viikossa. Käsien pesun merkitystä ei voi riittävästi korostaa. Kädet pestään aamuin illoin, ennen ja jälkeen ruokailun sekä ennen kaikkea WC-käynnin yhteydessä. Kynnet on hyvä pitää lyhyinä. Kaikkia sormin syötäviä ruokia ja välipaloja tulee hoidon aikana välttää. Vaihdettaessa kihomatopotilaan lakanoita, niiden ravistelua ja leyhyttelyä tulee sisätiloissa välttää.
Ihmisten stressaantuminen ja ahdistuminen saavat helposti aikaan "siivousneuroosin" etenkin, jos infektio toistuu useita kertoja. Jatkuva koko huoneiston suursiivous ei kuitenkaan ole kihomatotaudin hoidossa olennaista."

Eihän sitä täydellisesti voi vahtiakaan. Mutta itse tosiaan keskittyisin pesemään kädet vessareissujen jälkeen ja ennen ruokailua. Olet nyt siivonnut, niin munat pitäisi olla pois. Imurointikin riitää poistamaan ne tuon sivun ohjeen mukaan. Älä nyt panikoi, jooko! Vielä tässä lainaus ko. sivulta:

"Mihin toimenpiteisiin on hyvä ryhtyä kotioloissa?
Lääkkeen ottamista seuraavana päivänä vaihdetaan lakanat. Patjat, peitot ja tyynyt imuroidaan tai tuuletetaan. Samana päivänä tehdään normaali viikkosiivous: imuroidaan lattiat ja pyyhitään pinnat (kostealla rievulla). Vessan ja kylpyhuoneen hanat ja ovenkahvat tulee pyyhkiä tavallista useammin ja vuoteiden ympäristö imuroida pari kertaa viikossa. Käsien pesun merkitystä ei voi riittävästi korostaa. Kädet pestään aamuin illoin, ennen ja jälkeen ruokailun sekä ennen kaikkea WC-käynnin yhteydessä. Kynnet on hyvä pitää lyhyinä. Kaikkia sormin syötäviä ruokia ja välipaloja tulee hoidon aikana välttää. Vaihdettaessa kihomatopotilaan lakanoita, niiden ravistelua ja leyhyttelyä tulee sisätiloissa välttää.
Ihmisten stressaantuminen ja ahdistuminen saavat helposti aikaan "siivousneuroosin" etenkin, jos infektio toistuu useita kertoja. Jatkuva koko huoneiston suursiivous ei kuitenkaan ole kihomatotaudin hoidossa olennaista."

Kiitos! Lupaan yrittää olla panikoimatta _vaikkakin alitajunnassa pelkään koko ajan uusiutuvan, ja pelkään et tulee sit vauvalle jnejnejne... en haluais jatkaa lasten hoitoon viemistäkään, kun kyseessä ei ole pakko. Ovat hoidossa sen takia, että ehkäistään mun väsymistä, ja synnytyksen jälkeisen masennuksen tulemista. Pattitilanne, kun ei tiedä, jatkaako tota hoitohommaa, jos sieltä saa noita tartuntoja jatkossa lisää!

Täytyy yrittää toivoa parasta eikä pelätä pahinta...........

Kyllä ne madot tulee jos ovat tullakseen ja tulevat myös uudelleen, joten älä ota stressiä, tämä on tämä elämänvaihe( helpottaa kun pakkaset alkaa). Ehkä joudutte uusimaan kuurin muutamaan kertaan. Mitä sitten (no kallistahan se on). Elä normaalia elämää ja yritä opettaa lapsille päivittäistä hygieniaa. Meillä lapset jo sanoo, että täytyy pestä kädet, ettei tule matoja pyllyyn :)

Miten pystyy elämään normaalia elämäöä, jos kaikki voimat menee siihen, et pyykkäät koko ajan, tuuletat vuodevaatteita, vahdit lasten tekemisiä jnejnejne. EN MINÄ AINAKAAN pysty nauttimaan yhtään tällä hetkellä omasta elämästäni.

Sanoisin tähän anoppini viisaat sanat: Aika aikaansa kutakin. Eli elosta nauttiminen tulee varmaan kuvioihin jossain vaiheessa vielä, kunhan nyt selviätte tuosta matoprobleemasta. Ja siitähän selviää ennemmin tai myöhemmin, se on mun kokemukseni.

Nyt lähden nukkumaan, hyvät yöt :wave:

mä kyllä panostaisin tehokkaaseen siivoamiseen tolulla.Saa se munat lähtemään.Munathan siinä jatkavat kiertokulkuaan joten on tärkeä saada ne jokapaikasta pois.Myös vessareissun jälkeen pestä alapää sekä desinfioida pönttö ja kahvat.
Jaksele!!

en tiiä mistä nää nyt uudestaan tuli, ilmeisesti lasten hoitopaikalta..jos siellä joku ei hoida asiaa kunnolla loppuun. on niin katkera olo kun nyt saa ite kärsiä, ei jaksais...... ja kun tuosta ekasta kerrasta on 2 kk aikaa, niin eikö se tarkota et me kuitenki päästiin niistä tuolla eka kerral eroo, mut nyt ne tuli jostai muualta taas?