Ero tulossa ja lapsi vasta vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa!

Vieras
Vauvamme on 6kk ikäinen. Mies pettänyt minua lukuisia kertoja ja nyt viime viikonlopun törttöilyt riitti. Mies uhkailee minua, et haluaa viikko viikko järjestelmän tai hakee yksinhuoltajuutta. Miten näissä yleensä toimitaan. Lapsemme syö vielä rintaa eikä ole isänsä kanssa ollut koskaan 3 tuntia pitempään. En missään nimessä haluaisi tuollaista viikko viikko systeemiä. Haluisin hoitaa lastamme kotona 3 vuotiaaksi, mutta enhän mä sit voi jos on isällään joka toinen viikko. Mies on nyt aivan kamala, kun sanoin et muutetaan pois. Tuntuu et tekee kiusallaan kaikkea. Esim. sanoi etten saa muuttaa lapsen kirjoja pois hänen luotaan tai haastaa mut oikeuteen ja jne. Hän haluaa pitää lapsilisät ym. Tottakai haluan, että lapsi on isänsä kanssa säännöllisesti, mutta kuulostaa niin kamalalta etten näkisi vauvaani kokonaiseen viikkoon! :( Mietin jopa sitä et jos katsois vielä pari vuotta tota kusipäätä, mutta en taida siihenkään pystyä. Onko kokemusta tällaisista eroista ja miten niissä on sit käynyt? Tai mikä muu neuvoksi?

Mies varmaan käy kierroksilla ja tunteet aivan pinnassa kun eroa asian otitte esille. Varmasti ne siitä tasoittuu. Tietenkin vielä voitte koittaa yhteiselämää ja koittaa rakentaa luottamusta yms..

Minulla oli aikeissa myös erota lapsen ollessa noin vuoden ja soitin lastenvalvojalle kysyäkseni neuvoa.
Minulle sanottiin että ensimmäiseksi haet asuntoa ja muutat sinne (ei mies sitä voi estää millään lalla siis juridisesti), lisäksi sanottiin että jos vanhemmat ei pääse sopuun tapaamisista mies hakee oikeuden kautta tapaamiset, aika karua.. Imetyksessä olevaa lasta ei todellakaan tarvitse antaa isälleen vuoroviikoin saatika viikonlopuksi!
Eli nyt heti soittamaan paikkakuntasi lastenvalvojalle, ja kerrot kaikki huolesi. Minulle sanottiin että sosiaalitoimi auttaa myös asunnon haussa, mikäli tarvetta ja turvakoti on myös mahdollinen jos mies ahdistelee sinua, vaikka ei fyysisesti kävisikään käsiksi!
Nyt heti toimeen jos olet päätösesi tehnyt, ettei ahdistuksesi kasva, tsemppiä!

kunhan uhkailee. ja ei nuin pienen lapsen kohdalla viikko viikko systeemi toimi kun vielä rinnallakin on. varatkaa aika lastenvalvojalle ja turhaan riitelette nyt mistään asioista, se ei auta mihinkään, sopikaa asiat siellä.

Ei onnistu vielä noin pienellä viikko/viikko-systeemi! Varmasti se miehellesikin kerrotaan, kun otat yhtetyttä johonkin tahoon, josta saat apua ja neuvoja eroon ja huoltajuusasioihin. En valitettavasti osaa sanoa, mihin sun pitää ottaa yhtetyttä. Mutta siis vauva jää kyllä sulle ja isällä on tapaamisoikeus, jonka sitten sovitte siellä lastenvalvojan (?) luona. Sitä vuoroviikkosysteemiä voi harkita vasta parin vuoden päästä mun mielestä.

Käsittääkseni rinnalla olevaa lasta ei ihan helposti eroteta äidistä. Isä on osoittanut vastuuntunnottomuutensa jo moneen kertaan, älä siis ainakaan pelkää. Voit myös itse ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, jonka kanssa mahdolliset lapsen ja isän väliset tapaamiset myöhemmin sovitaan. Lapsen edun mukaista on rakentaa suhde molempiin vanhempiin, mutta se ei saa tarkoittaa pienen riepottamista osoitteesta toiseen ihan näin varhain. Pidä puolesi, mies vain uhoaa.

Juu, niin kauan, kun imetät, ei isä saa lasta kovin pitkäksi aikaa kerrallaan. Varaa aika heti lapsenvalvojalle, niihin on usein viikkojen jonot. Kun miehesi hiukan rauhoittuu, koittakaa saada asioista keskusteltua. Sano miehellesi, että jos oikeuteen tahtoo, niin se saattaa olla jopa 1,5v pitkä prosessi, jonka aikana hän ei välttämättä näe lastaan ollenkaan. Se ei ole lapsen etujen mukaista.

Yllä on tullut hyviä neuvoja, eli aloita lastensuojelusta.

Jos ja kun muutat lapsen kanssa pois, niin jos mies alkaa lähetellä törky- ja uhkausviestejä puhelimeesi, säästä joka ikinen ja näytä ne lastenvalvojalle. Äläkä haksahda vastaamaan samalla mitalla takaisin, vaan älä vastaa tai vastaa asiallisesti. Pääset osoittamaan lastenvalvojalle, millainen mies on ja mitä uhkaa, silloin etu on sinun puolellasi.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä