Kierukoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Kumpaa kierukkaa suosittelette, kupari vai hormoni? Ja miksi? Voiko kierukan loppupeleissä asentaa mihin aikaan kuukaudesta vaan, vaikka tietyt suositukset ovatkin? Onko hormoni kierukka aiheuttanut paljon ylimääräistä vuotoa ja esim. painon nousua? Pitääkö kierukka käydä ostamassa apteekista itse, vaikka sen käy laitattamassa yksityisellä?

Voi kuule.. Jos olet samanlainen kuin minä niin en suosittele ainakaan hormonikierukkaa..
Tässä sitä on kuule 4 kk vuodettu joka päivä, ja loppua ei näy. Hyvä ehkäisy sinänsä kun ei paljoo tee mieli seksiä kun vuotaa. Uimassa en voi käydä, koska kierukan kanssa ei tampoonia saa käyttää, ja kun kokoajan vuotaa niin..
Olen saanut pari kiloa ainakin, vaikka nyt onkin vaikea sanoa, kun muukin lääkitys turvottaa.
Julkisella puolella ensimmäinen kierukka tulee usein kunnalta, joten se kannattaa kyllä ottaa. Säästät siinä lähemmäs 200 euroa.
Voi asentaa milloin vain, mutta suositus on pari päivää menkkojen alusta, sillä silloin kohdunsuu on auki sen verran enemmän, että laittaminen ei tunnu niin pahalta. ja sen kierukan kohtuun saaminen on helpompaa.
Suurimpaan vuotoaikaan ei laiteta, ettei kierukka heti tule ulos.

täällä meil påin saat lääkäriltä reseptin jolla käydään ite ostamassa apteekissa. hankalinta oli toi vuoto ajan kohtaan lääkäri ajan saaminen ainakin kunnalliselta puolelta ja mullakaan ei ollu viel vakiintunut synnytyksen älkeen kierto. vuosin reippaasti ekat pari viikkoo ja naama kukki kuin kesäinen keto. paino alkoi pikkuhiljaa olla hankalampi pitää samoissa lukemissa kuin ennen. menkat mul tuli koko ajan kun kierukka mulla oli ja yksi poisto syistä oli menkkojen vuojen pidenytyminen. eli lopussa mulla menkat kesti melkein kolme viikkoo ja sit viikon paussi ja uusiksi menkat.

TK:n lääkärikin sanoi että useat hänen potilaistaan ovat valittaneet jälkivuodoista kun kyselin, että kumpaa hän suosittelee. Kupari kierukan saisin ilmaiseksi TK:ssa, mutta ajat menisivät huhtikuun loppuun ja haluaisin aika pian laittaa, kunhan saan päätettyä kumman haluan. Mitä kokemuksia on kuparikierukasta? Onko vuoto ja kuukautiskivut pahentuneet?

kyllä mä sanon sen että jos saisin uudestaan päättää en tätä paska härveliä olisi ottanut. Minä olen tässä nyt kanssa pian 5kk VUOTANUT en tiputellut vaan vuotaa. Eli meillä ei ole seksiä harrastettu viiteen kuukauteen. Aknekin jyllää sen verran pahana että joudun varmaan jotain lääkettää siihen hakea. Ennen mun naama oli täysin virheetön ei finnejä ei mitään. 5kiloa on tullu lisää vaikka ruokahaluakaan ei ole koska on kokoajan ihan täysinäinen olo. Onneks ens viikolla saan tämän pois otettua. Ei tää ole mitään kunnon normaalia elämää kun kokoajan pitää olla side pöksyissä. Alapääkin ihan hajalla kun side hautoo paikkoja ja hiivatulehduksiakin ollut viimeaikoina useampi. Ikinä ennen ollu mitään tulehduksia alapäässä. Kyllä nyt pitää joku fiksumpi tapa löytää ehkäisyksi.

No.mulla on kokemusta molemmista..Laitatin jokunen vuosi sitten hormonikierukan ja odotin inolla että vuodot vähenis,mutta mitä vielä,mö vuodin ekaks viisi kuukautta yhtä soittoo ja uskoin "viisaampia" et kyllä se siitä tasottuu.9 kk se härveli mulla loppujen lopuksi oli ja sitte tuli mitta täyteen,kun se vuoto oli sitä et menkat kesti 2 viikkoa ja oli viikko-kaksi siinä väliä,mitkä nekin ajat kuitenkin tiputteli koko ajan..No,vaihdoin kuparikierukkaan ja aluks vuodot palautu normaaliksi,mutta nyt alkaa taas hermo menee,kun mä vuodan 10 päivää ja sitte on ruhtinaalliset 15 päivää ja taas sama rundi alusta.Paskat noita kierukoita,en tiiä mitä tekis seuraavaks.

Mul oli reilun vuoden kuparinen kunnes tuli mitta täyteen. Jatkuvia kipuja, runsas valkovuoto, vähänväliä vuotoja, menkat pitenivät+runsastuivat jne....Kaik loppu ko seinaan kiekuran lähdettyä. Mut joillekin se sopii hyvin. Ei vaan mulle.

Kokemukset molemmista.
Kuparikierukka oli Kamala!! 6kk vuosin kokoajan, 30pv/kk. Ja määrä vaan suureni kokoajan.
Kielloista huolimatta käytin suurinta tampoonia ja suurimpia siteitä yhtä aikaa että pääsin käymään ees kaupassa (niinä kovimpina vuotopäivinä).
Yöt nukuin vaipoissa, siis oli sekä niitä aikuisten vaippoja ja kun ne loppui, käytin vauvan vaippoja.
Suihkuu ei uskaltanu lasten kanssa mennä, se vuoto kun oli kaumalaa. Sama kuin ois pissiny seistessä, ihan lorinalla vuoti, lattia sen näkönen kuin joku ois siin just teurastettu.
Gynekii vaa sano "ootetaa nyt vielä kyl se siit tasottuu".
No sit 6kk päästä jo uskoi ettei se ehkä tasotukkaa, ja kirjotti reseptillä hormoonikierukan (maksokoha jotain 90e).

Hormonikierukka on ihana! Menkat tulee tai ei tuu, ja sillon kun tulee niin on niukat tai normaalit. Välillä oli kokonaan pois vuoden tai kaks.
Paino nous ja syytin kierukkaa, eihän miun ruokatavoissa ollu vikaa :saint:
Siis en usko et kierukka lihotti, koska se on edelleen ja paino putoo kun katon mitä syön!
Naama ehkä rasvottunu enemmi kuin ennen.

Tää on pian 5v ollut, ja pitäis uus vaihtaa!

Paljonko hormonikierukka nykyään maksaa?

Mulla ollut sellainen vuonna nakki ja papu ja nyt haluan uudestaan. On ihan huippuhyvä ja kätevä ehkäisy...mä olin täysin vuodoton 4 vuotta...ei vuotoja ja mikä tärkeintä, ei kuukautiskipuja!!!

Tiputteluksi lasken sen kun pystyin elämään pikkuhousunsuojan kanssa. Seksiä pystyi harrastamaan kondomin kanssa muutaman kuukauden kuluttua laitosta. Välillä oli muutaman päivän tauko. Minä siis se jolla tiputteli 5 kk.

Minä soitin neuvolaan ja kysyin vinkkiä ehkäisystä. Sanoivat, että saisin ilmaiseksi, kun olin muutama vuosi aiemmin synnyttänyt ja mietin jatkoehkäisyä. Eli halpakin oli minun kohdalla. :)

Yhteistyössä