Kierukka alle vuodeksi?

• Viestiketjun aloittaja Tellu 35-v
  • Ensimmäinen viesti
Tellu 35-v
Hormonaaliset ehkäisykeinot (paria eri pillerimerkkiä kokeiltu) ei sovi minulle eikä myöskään oikein kumienkaan käyttö (aiheuttaa kirvelyä sekä minulle että kumppanille, kumiallergiaako kenties?). Molemmat toivoisimme lapsia, mutta koska vasta olemme muuttamassa yhteen ja niin sen ajankohta olisi vasta noin puolen vuoden - vuoden päästä.

Onkohan kierukan käyttöä järkevää edes ajatella näin lyhyeksi ajaksi? En tiedä pystyykö sitä edes minulle laittamaan, kun olen aiemmin kärsinyt kovista kuukautiskivuista enkä ole vielä synnyttänyt.

En laittaisi
En kyllä menisi niin lyhyeksi ajaksi kierukkaa ottamaan. Alussahan sekä hormoni-että kuparikierukan kanssa on usein kaikenlaisia vuoto-yms. ongelmia. Ja sitten kierukka jo otettaisiinkin pois, kun kaikki on tasaantunut. Itsellä oli ennen kovat kuukautiskivut ja kuparikierukka oli ihan helvetillinen kapine (tooooosi runsaat kuukautiset ja kivuliaat). Hormonikierukka taas maksaa aikas paljon alle vuodeksi otettuna.

Onhan noita pillerimerkkejä varmaan kymmeniä, ehkä joku kuitenkin sopisi.

HillaMari
Minä suosittelen hormonitonta kierukkaa! Minulla oli kuparikierukka vain vähän yli 1.5 vuotta (samoista syistä kuin Tellullakin:)), ja minulla ei ollut mitään ongelmia sen kanssa. Vuotopäivät lisääntyivät 1-2 päivää, mutta vuodon määrä ei oikeastaan lisääntynyt. Kuukautiskivutkaan eivät lisääntyneet oikeastaan lainkaan. En minäkään halunnut mitään hormonia kehooni, joten siksi päädyin ei-hormoni-kierukkaan. Olen synnyttämätön, ja hieman jännitin kierukan laittoa. Siksipä valitsinkin kierukan laittamiseen yksityiseltä kunnon spesilialistin, joka tajusi valita riittävän pienet instrumentit. Homma menikin hienosti. Asialla oli taitava ja empaattinen naisgynekologi ja mukava hoitaja. Poistaminen tosin oli hieman kivuliasta, koska sen poisti rutiinitarkastuksen ohessa paskamainen mieslekuri, joka oli tuuraamassa varsinaista lekuria. Puhui kiireisenä kännyynsä, eikä hänellä voinut vähempää kiinnostaa minun asiat. Lisäksi hoitsuparka juoksi sopivia välineitä toiselta puolen taloa kesken operaation.

Yhteistyössä