kierukan narut. apuja!!!

  • Viestiketjun aloittaja jännäelo
  • Ensimmäinen viesti
jännäelo
Eli mullon ollu mirena nyt 3 kk. Viikko sitten vuodin kovin runsaasti. Vuoto on nyt loppunut mutta aloin sitten kokeilla tuntuuhan kierukan narut ettei vuoto saanu mitään aikaan. No, narut tuntuu. Mut mun mielestä ne on selkeesti pidemmät kuin ennen. Eli neuvoja tarviin. Onkse tulossa ulos? Voiko narujen mitta vaihdella? Tiistaina on kierukkakontrolli, voinko mä oottaa sinne asti tän kanssa? Neuvokaa tyhmää.
 
Voit odottaa, mutta tietty jos haluat varman päälle ottaa niin käytä kumia jos touhuilet, koska jos se sieltä ulos tulee (mikä varmaan epätodennäköistä jos sitä ei nykäise) niin ehkäisyteho loppuu tietysti. Ei mikään akuuttia hoitoa vaativa homma kuitenkaan :)
 
-75
Ens viikkoon voit odottaa ihan hyvin. Eikös se lääkäri tee kuitenkin sisätutkimuksen ja katsoo että on ok, jos kerran kierukkakontrolli on. Mut jos pelkäät että se on tullut ulos niin sit muu ehkäisy (kumi) lisäksi siihen asti.
 
jännäelo
Siis en pelkää et se ois tullu kokonaan ulos vaan et se ei ois kunnolla paikallaan. Se kontrolli on terveydenhoitajalle et en tiedä mitä se tekee. Voi tympeys. Kai se jotqin merkkejä antaa jos alkaa ulos pyrkiä?
 
"Jep"
Kyllä voi tulla ulos osittai tai kokonaan ihan ittekseen, kokemusta on. Juuri runsaampi vuoto ja kivut on siitä merkkejä.

Jos et tunne kohdunsuulla mitään kovaa eli kierukan runkoa, niin voit odottaa mielestäni sinne tiistaihin. Itse kävin turhaan päivystyksessä, otettiin sitten pois parin päivän päästä.
 
Ulostyöntyminen

Kohdun lihasten supistelu kuukautisten aikana voi joskus työntää hormonikierukan pois paikaltaan tai kokonaan ulos kohdusta. Mahdollisia oireita ovat kipu ja epätavallinen verenvuoto. Jos hormonikierukka joutuu pois paikaltaan, sen teho saattaa heiketä. Jos hormonikierukka on tullut ulos kohdusta, se ei enää ehkäise raskautta. Jos sinulla on oireita, jotka viittaavat hormonikierukan poistumiseen, sinun pitäisi välttää yhdyntää tai käyttää muuta ehkäisyä sekä ottaa yhteyttä lääkäriin. Koska Mirena vähentää kuukautisvuotoa, kuukautisvuodon lisääntyminen voi olla merkki hormonikierukan poistumisesta.

Soitappa varuilta omalle lääkärille maanantaina, voi olla että TH ei osaa katsoa onko paikoillaan - tarvitaan lääkäri&ultra(mahdollisesti)
 
Viimeksi muokattu:
Googlettelepa vähän aiheesta. Yhdysvalloissa on nostettu joukkokanteita Mirenan valmistajaa vastaan kun naisia on kuollutkin siihen. Jos jotain outoa ilmenee sen käytössä mene lääkäriin. Mirena IUD Lawsuit Center Offers Information, Support to Women Mirena and Death - Suspected Cause - Reports of Side Effects
Noista 4 näyttäisi olevan ilmoituksia samasta tapauksesta...joka onkin noista se, joka todennäköisimmin on voinutkin aiheutua kierukasta yhdistettynä puutteisiin hygieniassa.

Oma mielipiteeni on, että hormoonikierukan haitoista ei kerrota tai kerrotaan hyvin vähän/vähätellen. Itse sain sen myötä riesakseni helvetilliset munasarjakystat, jotka pahimmillaan voivat johtaa munasarjojen tuhoutumiseen.
 
Tempasin laiskuuttani ekat google linkit maitoa pumppaillessani :) Kuulun FB ryhmään Essure Problems, ja siellä nuo naiset on valistaneet mua Mirenasta myös. Karmeita juttuja! :/ Naisille ei oikein oo turvallisia ehkäsykeinoja, ärsyttää.
 
jännäelo
Kiåuja mulla ei oo. Välillä vähän nivusissa jotain tunnetta mut niin on ollu jo kauan ja siihen ei gynepuolelta syytä oo löytyny. Ja tosiaan se vuotokin on loppunut. Vuotasko se koko ajan jos ois ulos tulossa? Ku varmaan se runsas vuoto oli vaan menkat? Ja nyt ei ees tuhruta... Äh.
 

Yhteistyössä