Kiertoliittymät, naiset ja vilkun käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Mikä on kiertoliittymä :o :xmas:

:laugh: D'oh.. Hyvä heitto :D

Eikun oikeesti, ei mikään heitto :D

Akka ratissa- päivää vaan :wave:

Mutta tuo liikenneympyrä selvitti :D puhukaa nyt perskuta oikeilla nimillä edes...
Ja mä olen muuten se, joka peruutti anopin pyörän littanaksi. Ja jouduin ajamaan vielä kerran yli, että sain sen auton alta pois. :kieh:

Ahaa..ne ehkä sen nimityksellä ei oo niin väliä kunhan luonnossa tunnistaa ja osaa käyttäytyä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:

Mä en halua osua sun kanssa samalle tielle, jos et tiedä mikä on kiertoliittymä. Mun mielestä ajokortteihin pitäisi tulla joku päivityspakko, että vaikka 5-vuoden välein käytäisiin vähän muistelemassa oppeja.

Ei paljon pelkoa, en mä tykkää ajella. Naapurikaupungissa on tuollainen, enkä mä vielä ole siellä törttöillyt sentäs sillä kohtaa.

Mä taas olen sitä mieltä että jokaisen täytyis ajaa korttinsa isossa kaupungissa eikä tämmöisissä maalaispitäjissä. Paremmin oppis.

Mä en halua osua sun kanssa samalle tielle, jos et tiedä mikä on kiertoliittymä. Mun mielestä ajokortteihin pitäisi tulla joku päivityspakko, että vaikka 5-vuoden välein käytäisiin vähän muistelemassa oppeja.

Ei paljon pelkoa, en mä tykkää ajella. Naapurikaupungissa on tuollainen, enkä mä vielä ole siellä törttöillyt sentäs sillä kohtaa.

Mä taas olen sitä mieltä että jokaisen täytyis ajaa korttinsa isossa kaupungissa eikä tämmöisissä maalaispitäjissä. Paremmin oppis.

Joo, toi on kanssa totta, että isommissa kaupungeissa pitäis ajaa. Aika pienessä paikassa asun minäkin, mutta ympyröitä on silti useampia.

Alkuperäinen kirjoittaja liikki:

Kiertoliittymä on sama kuin liikenneympyrä.

Tarkoittaako kiertoliittymä kaikkia liikenneympyröitä? Jos näin on, niin tutuissa ympyröissä näytän poistuttaessa tai kaistaa vaihtaessani, riippuen millainen ympyrä on. Mutta vieraassa ympyrässä näytän milloin oikealle, milloin vasemmalle, milloin mihinkin paniikissa, kun yritän ajaessa ymmärtää kuka menee milloinkin ja ketä mun pitää väistää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei koskaan saa olla niin tyhmä, että olettaa autoilijan/motoristin kääntyvän vaikka vilkku pällä. Jos käännyt eteen ja oletat, niin sinä olet syyllinen.

Niin paitsi jos silminnäkijät todistaa että toinen on vilkuttanut väärin. Sillon perään/kylkeen ajanut on todistetusti syyllinen, ei se joka oletti toisen toimivan kuten on antanut ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja liikki:

Kiertoliittymä on sama kuin liikenneympyrä.

Tarkoittaako kiertoliittymä kaikkia liikenneympyröitä? Jos näin on, niin tutuissa ympyröissä näytän poistuttaessa tai kaistaa vaihtaessani, riippuen millainen ympyrä on. Mutta vieraassa ympyrässä näytän milloin oikealle, milloin vasemmalle, milloin mihinkin paniikissa, kun yritän ajaessa ymmärtää kuka menee milloinkin ja ketä mun pitää väistää jne.

Mun mielestä ne ympyrät on jokseenkin samanlaisia, oli ne sitten jyväskylässä tai helsingissä! :D Toki jos kaistoja on monia, mutta suurimmalti osalta kaik on samoja! :D

Alkuperäinen kirjoittaja T:
Kiertoliittymässä jo olevalla etuajo-oikeus. Ei tarvi väistellä kolmion takaa tulevia. Tätä naiskuskien järjenjuoksua. Huh.

En lukenut ketjua, joten saatan toistaa jo jonkun toisen sanomisia. Mutta siis toisin kuin väität, liikenneympyrässä etuajo-oikeus on sinne sisään ajavilla. Ne ympyrät, joissa sisääntulevilla on kolmiot, on poikkeusympyröitä. Ja näin on, vaikkakin varmaan jokainen ympyrä on nykyään just tuollainen poikkeus.

Tätä tuskin kovin moni tietääkään :). Paitsi jos viime vuosina nimikkeet on muuttunut tai jotain. Itse olen viimeksi vääntänyt asiasta kättä n. 8 vuotta sitten ja olin tietty oikeassa :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei koskaan saa olla niin tyhmä, että olettaa autoilijan/motoristin kääntyvän vaikka vilkku pällä. Jos käännyt eteen ja oletat, niin sinä olet syyllinen.

Niin paitsi jos silminnäkijät todistaa että toinen on vilkuttanut väärin. Sillon perään/kylkeen ajanut on todistetusti syyllinen, ei se joka oletti toisen toimivan kuten on antanut ymmärtää.

Mä meinasin autokoulussa ajaa yhden emännän kylkeen ku tuli sieltä niin nätisti vilkuttaen oikealle eikä tietenkään siis kääntynyt.... Molemmat sit tyrkättiin jarrut pohjaan, sekä ope että minä.

Mutta tuo liikenneympyrä selvitti :D puhukaa nyt perskuta oikeilla nimillä edes...
Ja mä olen muuten se, joka peruutti anopin pyörän littanaksi. Ja jouduin ajamaan vielä kerran yli, että sain sen auton alta pois. :kieh:

kiertoliittymä ja liikenneympyrä eivät ole sama asia, suomessa nämä ympyrän malliset risteykset ovat lähes kaikki kiertoliittymiä. ja semmonen pointti keskusteluun, että ruotsissa säännöt vilkutuksesta on erit, eli vilkutetaan silloinkin ku tullaan ympyrään, tää aiheuttaa päänvaivaa varsinkin lähellä rajaa ajettaessa.

Mitä tuohon kiertoliittymään tulee, niin muistaakseni Porissa oli vielä autokouluaikoihin yksi kiertoliittymä ja monta liikenneympyrää. Ja ne oli siis eri asioita. Kiertoliittymä ei ollut puhtaasti ympyräinen ja siinä todella vilkutettiin vasemmalle jos kierrettiin ja poistuttiin vasemmalle. Eli eri tavalla vilkutettiin siinä kuin liikenneympyrässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kiertoliittymässä jo olevalla etuajo-oikeus. Ei tarvi väistellä kolmion takaa tulevia. Tätä naiskuskien järjenjuoksua. Huh.

En lukenut ketjua, joten saatan toistaa jo jonkun toisen sanomisia. Mutta siis toisin kuin väität, liikenneympyrässä etuajo-oikeus on sinne sisään ajavilla. Ne ympyrät, joissa sisääntulevilla on kolmiot, on poikkeusympyröitä. Ja näin on, vaikkakin varmaan jokainen ympyrä on nykyään just tuollainen poikkeus.

Tätä tuskin kovin moni tietääkään :). Paitsi jos viime vuosina nimikkeet on muuttunut tai jotain. Itse olen viimeksi vääntänyt asiasta kättä n. 8 vuotta sitten ja olin tietty oikeassa :saint:

Täällä päin en ole nähnyt yhtään ympyrää jossa ei tultais kolmion takaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nappe:
mitenkäs sellanen liikenne ympyrä jossa on kaksi kehää?Missä tilantteessa sinne sisäkehälle mennään ja kuka väistää ja ketä :xmas:

tälläisessä mä meinasin saada keski-ikäsen miehen kylkeeni, kun hän sieltä sisältä halusi tulla mun kaistalle ja kääntyä pois. vaikka siinä kohtaa kaistoja oli kolme ja kahdelta käännyttiin pois ja sisimmäinen jatkaa matkaa eteenpäin. sitten se seuraavissa valoissa jäi puimaan mun kohdalle nyrkkiä. mä näytin keskaria ja valot vaihtui. niiden kaistamerkintöjen mukaan siellä ajetaan. ja mieluusti toiset huomioon ottaen, mutta joskus siellä on niin paljon porukkaa, että ei voi paljoa väistellä.

Vitut ne mitään poikkeusympyröitä ole. Kaikissa liikenneympyröissä on sinne ajaville väisitämisvelvollisuuden määräävät merkit:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/risteysajoIII.php

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:

Täällä päin en ole nähnyt yhtään ympyrää jossa ei tultais kolmion takaa.

Eli ne on kaikki poikkeusympyröitä :). Kuten siis kaikki kai nykyään onkin. Kuitenkin liikennesääntöjen mukaan liikenneympyrässä olevat väistää sinne tulijoita, ellei kyseessä ole poikkeusympyrä :)

(ja jos tähän asiaan on tullut muutoksia, niin kertokaa ihmeessä että päivitän tietoni :) )

Kiitti "turvakka" linkistä :flower: . Eli näemmä se on nyt muuttunut. Ja noin se kyllä on järkevämpääkin kun kerran joka tapauksessa kaikki liikenneympyrät tehdään tuollaisiksi että ympyrään tuleva väistää.

Alkuperäinen kirjoittaja jipe:

kiertoliittymä ja liikenneympyrä eivät ole sama asia, suomessa nämä ympyrän malliset risteykset ovat lähes kaikki kiertoliittymiä. ja semmonen pointti keskusteluun, että ruotsissa säännöt vilkutuksesta on erit, eli vilkutetaan silloinkin ku tullaan ympyrään, tää aiheuttaa päänvaivaa varsinkin lähellä rajaa ajettaessa.

Mun mielestä taas Suomessa kaikki kiertoliittymät on muutettu liikenneympyröiksi :D

Juu, jotkut on tunareita ja semmosia ei tarttis päästää liikenteesee olleskaan. Sama pätee näihin 40km/h posottaviin mummoihin ja pappoihin, jotka menee samaa vauhtia vaikka rajotus ois 80km/h!! |O Semmosten pitäs mennä vaa taxilla jos ei osata ajaa!

Hohhoijaa, taasko alkaa naiskuskit-naiskuskit rallatus? Eihän täällä vain ole niitä naisia, jotka koettavat korottaa itseään polkemalla oman sukupuolensa edustajia? Heille on varattuna oma erityinen paikka helvetissä

Minä olen nainen. Olen myös erinomainen kuski, näin itserakkaasti sanottuna. Ajan todella paljon, viimeksi tänään piipahdin Kuopiosta Tampereelle ja takaisin ja kun noita maanteitä tulee ajettua, voin sanoa oman kokemukseni mukaan (jos lähdetään, yöksistä, yleistämään) että miehet ne on todellisia ongelmia. Mietin useamman kerran, että kuvitteleeko miehet munansa kutistuvan, jolleivat he aja 140 km/h. Ja joka ikinen kerta kun ohitan mieskuskin, tämän on pakko alkaa kisaamaan, kuinka rasittavaa... Varsinkin kun he huomaavat että ratin takana on nuorehko NAISKUSKI!!! :O Tässä viime viikolla myös kyllästyin miespuolisen ystäväni ''taskuparkkeeramiseen'', eli auton nitkuttelemiseen 15 min(!!) parkkiin, kysyin että saanko yrittää. Mies tietenkin nauroi, olenhan nainen, antoi yrittää ja suuttui sitten kun sain parkkiin yhdellä kädellä. Miehet..

Radion uutisissa oli muuten juttua että miehet ajavat naisia enemmän kolareita.

Veikkaan että osa esim. kaksplussan naisista ajaa huonosti, koska antavat miestensä ajaa koko ajan ja nakottavat vain kyydissä? Naiset rohkeasti vain ajamaan!

Yhteistyössä