Kieltäydytkö esim työnantajan antamasta joululahjasta?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Luin tuota "opettaja saa palkkaa, ei sille mitään lahjoja anneta"-ketjua...

Jos saat palkkaa työstäsi, ja työnantaja törkeästi lykkää sinulle suklaarasian joulumuistamiseksi, haistatatko vitut pomolle törkeästä käytöksestä? Tai palveluammatissa asiakas kiittelee kuluneesta vuodesta, jolloin ilmoitat, että sinulle maksetaan palkka - ole hyvä ja vie lahja pois?

Onneksi mun siivoojani nieli ylpeytensä, eikä kieltäytynyt joulusuklaasta vaikka sellaisen hänen pakotin ottamaan. Härregyyd, tosiaan - mähän saan aina joka kuussa laskun heidän yritykseltään...

Miksi joululahja opettajalle, päiväkodintädille, jne on noin kamala asia? Tuossa ketjussa kerätyn summan määrä (10e) veti monelta herneet nenään, mutta itse ostaen helposti tuo summa menee (mukillinen joulusuklaata, amaryllis 6,90e, alkon glögipullo, jne). Miksi lahjoja ei saisi antaa ihmiselle, joka on ollut ilmeisen tiiviisti perheen elämässä mukana, jos hän saa työstään myös palkan? Miten se palkka liittyy siihen, jos haluaa kertoa positiivisia kokemuksia?

• Tykkää
Reactions: miauh
Samaa välillä ihmettelen että palkansaantiin vedoten ei lahjaa saisi ostaa. Mulle se mahdollinen pieni joulumuistaminen ei ole korvaus tehdystä työstä vaan kiitos HYVIN tehdystä työstä. Jos nyt palkkaan haluaa väkisin verrata niin voihan tuon mieltää joulubonukseksi ;)

no mulla ei ole kuin yksi työnantaja ja en kyllä kieltäydy joululahjasta. Tänä vuonna saatiin iiiiso valkonen karvatorkkupeitto <3

kieltäytyä... noh jaaaa sanotaan näin etten harmittelisi jos 10:nennen konvehtirasian ja joulukukan jälkeen en saisikaan joltain mitään..

En kieltäydy. Juustoja saatiin tänä vuonna.
Mutta olenkin niitä joiden mielestä opettajien muistaminen on kaunis ele.
Itse vein kampaajallenikin kiitokseksi viinipullon vaikka ihan maksoinkin käynneistä joka kerta.

Näistä nyt viimestään pitää päätellä se, että on kiittämätön paska, jos et jokaiselle perheesi kanssa työtä tehneelle osta jouluna lahjaa. Vähimmäis hinta 10 €. Miettikää tälläkin palstalla on ihmisiä joilla ei ole varaa laittaa lapsilleen joulua. Nyt pitäisi lahjoa vielä kaikki muutkin.

Lahjan saa ostaa, mutta miksi siitä pitää tehdä tällainen kehän kiillotus jolla nostetaan itseään?

Mä olen ainakin vaivautunut, jos joku mulle jotain kiikuttaa. Ihan niinkuin niiden lahjojen takia jotakuta palvelisin paremmin, siis oikeasti tunnen melkein syyllisyyttä.

Minä tykkään muistaa ihmisiä näin joulun aikaan.
Eihän niiden isoja/kalliita tarvitse olla, mutta pieniä kiitoksia hyvin tehdystä työstä.
En TODELLAKAAN odota sen takia joltakin parempaa palvelua, vaan se on tapani kiittää siitä JO hyvintehdystä työstä.
Itse muistan lasten opettajia ja hoitajia, lasten harrastusten vetäjiä, kotisiivoojaamme jne

Tietenkään kenenkään ei ole PAKKO lahjoja opettajille sun muille ostaa. Mutta miksi minä en saisi, KUN KERRAN HALUAN

Näistä nyt viimestään pitää päätellä se, että on kiittämätön paska, jos et jokaiselle perheesi kanssa työtä tehneelle osta jouluna lahjaa. Vähimmäis hinta 10 €. Miettikää tälläkin palstalla on ihmisiä joilla ei ole varaa laittaa lapsilleen joulua. Nyt pitäisi lahjoa vielä kaikki muutkin.

Lahjan saa ostaa, mutta miksi siitä pitää tehdä tällainen kehän kiillotus jolla nostetaan itseään?

Miten se on kehän kiillotusta? En minä kaikille lahjoja osta ja missä sanotaan että lahjan osto on pakollista? En esim vie päiväkotiin sitten lahjaa keväällä, vaikka monet vievät. Jos ei halua lahjaa ostaa, niin miksi sitten pitää haukkua ne, jotka lahjaa suunnittelevat esim juuri perustellen, että "se saa palkan"? Tai miksi se, että jollain ei ole rahaa tai halua ostaa mitään, niin tekee muista paskoja ihmisiä? Minä olen aina kuvitellut, että ihminen on vastuussa päätöksestään, olivat ne mitä tahansa. Miksi kaksplussalla aina muiden tekemiset ovat väärin, jos ne ovat erilaisia kuin omat?

Viimeksi muokattu:
Näistä nyt viimestään pitää päätellä se, että on kiittämätön paska, jos et jokaiselle perheesi kanssa työtä tehneelle osta jouluna lahjaa.

Mistähän rivien välistä tällaisen luit? Ei kukaan pakota ketään viemään yhtään mitään. Kyse oli ymmärtääkseni enemmän siitä miksi toiset vetää palkokasvin sieraimeen jos joku muu opeja muistaa. En itsekään tänä jouluna muistanut lasten hoitajia mitenkään, panostetaan sitten keväällä kun isompi siirtyy kouluun ja pienempi vaihtaa ryhmää. Ja silti musta oli vaan ihan kiva nähdä kun joulujuhlissa muut vanhemmat hoitajille lahjoja veivät.

Minusta tuo on kaksipiippuinen juttu. Ihan tosi hyvin ymmärrän joulumuistamiset, ja pidän niitä kivana tapana, mutta tuollainen keräys on ongelmallinen. Jollekin perheelle se 10 euroa voi olla oikeasti iso raha, ja pois jostain muusta, toisille se taas on pikkuseteli, joita joutaa useammallekin perheen kanssa työskennelleelle. Jos vaikkapa kuuden lapsen yksinhuoltajan pitäisi antaa jokaisen opettajalle/useammalle päiväkotiryhmän aikuiselle kympin arvoinen lahja tai kymppi keräykseen, se nielaisee äkkiä satasen, jolla saisi jo aika paljon jouluruokaa.

Toisaalta tietysti parempi koko luokan/ryhmän ostaa jotain oikeasti kivaa kuin ne kaksikymmentä suklaarasiaa tai pikkukippoa. Mutta keräys pitäisi toteuttaa niin, että jokainen pistää anonyymisti sen mitä pistää, jos pistää, ja sitten katsotaan, paljonko saatiin kokoon. Varsinkin lahjakorttia ostettaessa tuo on helppoa, kun sellaisen saa mille summalle vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25270939:
En kieltäydy työnantajan lahjoista. Mutta ihmettelen opettaja-vertausta, eiväthän oppilaiden vanhemmat ole opettajan työnantaja.

Käytin sitä, koska perusteltiin, että lahjontaa ei tarvita, koska tehtävistä maksetaan palkkaa. Työnantaja maksaa palkkaa, joten eihän hänenkään tarvitse lahjoja antaa.

Mutta voihan sitä myös ajatella niin, että veroistahan ne opettajien palkat maksetaan, joten hyvin kiinteästi me osallistumme tähän palkanmaksuun. Suomalaiset ovat suomen valtio, ei siellä mitään taikakirstua ole, mistä ne rahat sairaanhoitajille ja opettajielle vain taikasauvaa heilauttamalla pomppivat. Vaikka aika moni tuntuu niin ajattelevan...

Käytin sitä, koska perusteltiin, että lahjontaa ei tarvita, koska tehtävistä maksetaan palkkaa. Työnantaja maksaa palkkaa, joten eihän hänenkään tarvitse lahjoja antaa.

Mutta voihan sitä myös ajatella niin, että veroistahan ne opettajien palkat maksetaan, joten hyvin kiinteästi me osallistumme tähän palkanmaksuun. Suomalaiset ovat suomen valtio, ei siellä mitään taikakirstua ole, mistä ne rahat sairaanhoitajille ja opettajielle vain taikasauvaa heilauttamalla pomppivat. Vaikka aika moni tuntuu niin ajattelevan...

Juu, kyllä minun ja monen muunkin palkka tulee veroista, että kiitos vaan sinullekin. :)

En ole opettajien lahjoja vastaan, mutta mielestäni sitä ei voi eikä saa verrata työnantajan antamiin lahjoihin. Opettajalle lahjan antaminen ei saisi olle "velvoite" eikä etenkään taloudellinen rasite.

En kieltäydy työnantajan antamasta lahjasta.
Enkä kietäydy erilaisten yhteistyökumppaneiden tuomista lahjoista.
Taas on konvehtirasiaa ja viinipulloa vaikka muille jakaa...
Näillä pärjätään taas juhannukseen asti :-)

Täällä kerätään kimppalahjoja ja osallistua voi vaikka 10 sentillä, nimi tulee lahjaan, kukin kykyjensä mukaan.

[QUOTE="jep";25270938]...mutta tuollainen keräys on ongelmallinen. Jollekin perheelle se 10 euroa voi olla oikeasti iso raha...[/QUOTE]
Juuri näin. Jollain voi yksinkertaisesti olla niin tiukka tilanne että jo kymppikin horjuttaa taloutta mutta tuollaisen keräyksen paine voi olla kova ja siksi on "pakko" osallistua ettei saa persaukisen kitupiikin leimaa.

Itse osallistun ja en osallistu, riippuu tilanteesta.
Jos joku päsmäri mielessään keksii että nyt hommataa se ja se kimppalahja, ja jyrää kaikki muut ehdotukset niin varmalla en osallistu vaan hommaan valitsemani lahjan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25270966:
En ole opettajien lahjoja vastaan, mutta mielestäni sitä ei voi eikä saa verrata työnantajan antamiin lahjoihin. Opettajalle lahjan antaminen ei saisi olle "velvoite" eikä etenkään taloudellinen rasite.
Mutta tuo on ihan eri peruste, mitä useimmiten näissä ketjuissa käytetään. Ei sitä opettajia voi lahjoa kuin kauniilla sanoilla, jos kukkarossa on vain matti. En minäkään hyväksy sitä, että joku päättää mun puolesta, miten mun rahat käytetään (noh, poislukien se valtionbudjetti). Mutta minä avaan suuni ja teen niin kuin parhaimmaksi näen siinä tilanteessa... Muut kuitenkin voivat tehdä niinkuin haluavat.

Jos kerääjä lähtee liian korkealla summalla liikenteeseen, kuten 10e sanon kyllä että en noin kalliiseen ota osaa ja ostan ihan itse sen parin euron joulupukkipatukkapussin ja lapsi tekee kortin. JOs taas kerääjä on fiksu, summa on korkeintaan 3e jolloin lähes jokainen lähtee mukaan.

Yhteistyössä