Kielsin lapsilta juuri leikkimisen olohuoneessa kokonaan.

  • Viestiketjun aloittaja kimppu
  • Ensimmäinen viesti
kimppu
Meni totaalisesti hermot, kun eivät ikinä kerää lelujaan pois. Pikkukrääsää olohuone täynnä. Puolet leluista on aina hukassa tai rikki, kun niiden päälle tallotaan. Keräsin joka ikisen lelun ja vein lastenhuoneeseen. Siellä on järkyttävä kaaos! Mutta jospa menisi perille.
 
Minun tekisi mieli kieltää lapsilta askartelu ja piirtäminen keittiön pöydällä kokonaan. Molemmissa lastenhuoneissa on kyllä kirjoituspöydät, mutta silti täällä raivataan keittiönpöytä monta kertaa päivässä piirustuksista ja askartelutarvikkeista, että mahtuu syömään. Tietysti tuohon keittiönpöydän ääreen mahtuu paremmin touhuamaan, nytkin siellä on kolme omaa ja kaksi vierasta leikkelemässä lumihiutaleita (enkä edes uskalla käydä katsomassa sitä silpun määrää, vaikka pitäisi juuri ryhtyä välipalalle).
 
"Piika-äiti"
Mulla varmaan sitten on hermot hävinneet kokonaan. Kaikissa huoneissa, jopa meidän työhuoneessa, saa leikkiä, nytkin on tuon pöytäfutiksen alla pienten maja. Jotenkin tuntuu, että onhan tämä noiden pientenkin ja heidän nallejensa, nukkejensa ja jopa nuken kiinankaalien koti ja en minä sitten henno kieltää.

Mutta meillä lelukierto takaa sen, että lelumäärä pysyy hallinnassa kun käytössä on kerrallaan noin neljännes leluista.
 
Meillä ei ole saanut tuoda kohta viikkoon olkkariin leluja. Paitsi yhen pehmonallen, kun se kulkee mukana kylpyynkin, odottelee pyykkikorin päällä aina. Meillä ei ollu syynä määrä vaan se, että leikki meni ihan sikailuksi ja alettiin heittelemään ensin palloa ja sit muita leluja... Siinä menee raja. Tytön huone nyt yleensä on "murtomiehen jäljiltä", mutta kaks kertaa viikossa raivataan se yhdessä. Ja kerran kuussa suunnilleen mä käyn sen läpi ja nakkelen menemään kaiken turhan...
 
kimppu
Meillä ei ole saanut tuoda kohta viikkoon olkkariin leluja. Paitsi yhen pehmonallen, kun se kulkee mukana kylpyynkin, odottelee pyykkikorin päällä aina. Meillä ei ollu syynä määrä vaan se, että leikki meni ihan sikailuksi ja alettiin heittelemään ensin palloa ja sit muita leluja... Siinä menee raja. Tytön huone nyt yleensä on "murtomiehen jäljiltä", mutta kaks kertaa viikossa raivataan se yhdessä. Ja kerran kuussa suunnilleen mä käyn sen läpi ja nakkelen menemään kaiken turhan...
Meillä meni kans ihan älyttömäksi. Ei viitsineet kerätä edellisiä leluja pois, kun jo uusia tuotiin. Sohvalta nakeltiin ja potkittiin lattialle yms.
 
"Juh"
Meillä lapset saa kyllä leikkiä olohuoneessakin, niillä on jopa askartelupöytä siellä. Legot ja junarata majailevat olohuoneessa pysyvästi, muita leluja tuodaan satunnaisesti, mutta ne pitää sitten siivota pois kun leikki loppuu. Olohuoneen pöydän alla on usein maja ja sohvatyynyt on milloin mitäkin. Tottakai lapset haluaa leikkiä siellä missä aikuiset ovat! Ja yhtälailla kai se OLOhuone on tarkoitettu lastenkin käyttöön.
 
kimppu
[QUOTE="Juh";24862101]Meillä lapset saa kyllä leikkiä olohuoneessakin, niillä on jopa askartelupöytä siellä. Legot ja junarata majailevat olohuoneessa pysyvästi, muita leluja tuodaan satunnaisesti, mutta ne pitää sitten siivota pois kun leikki loppuu. Olohuoneen pöydän alla on usein maja ja sohvatyynyt on milloin mitäkin. Tottakai lapset haluaa leikkiä siellä missä aikuiset ovat! Ja yhtälailla kai se OLOhuone on tarkoitettu lastenkin käyttöön.[/QUOTE]

Niin.Mutta kun meillä lapset eivät enää keränneet. Tämä on nyt rangaistus siitä. Katsotaan taas vaikka viikon päästä josko alkaisi sujumaan.
 
"joo"
Meillä kerätään aina lelut ensin, "ettei imuri syö niitä" ! Kyllä ne aika vilkkaasti häviää, kun sanon, että alan imuroimaan kohta.=) Lisäksi meillä vinttikomerossa on isot läjät pikkuautoja ja nallukoita, otetaan 5 käteen ja tullaan mukaan komeroon ja "vaihdetaan" yksinkertaisesti päittään 5-5 . Hienosti toimii! Ja leikkiä saa missä tahansa, kunhan kukaan ei ala kompuroimaan mihinkään.
 
minulla vain pieni kaksio ja jotta ei tarvis joka päivä siivota niin lelut on lastenhuoneessa ja siellä leikitään ja askarrellaan ja tehdään läksyt. Näin on aina ollut ja toimii. Nukkumaan ei mennä illalla jollei lattia ole tyhjä leluista, hermot menee jos pimeessä astuu jonkun pikkulegon päälle.
 
"vieras"
Meilläkään ei leluja olkkariin tuoda. Leluja on karsittu myös lastenhuoneesta hurjasti, kun ei siivota ollenkaan. Joulu tulee ja ollaan päätetty ettei osteta mm. legoja, vaikka 8v poika niitä kovasti toivoo. Ei siivoa huonetta, vaikka jatkuvasti jankutetaan, että kerran viikossa täytyy olla kaikkien lelujen kerättyinä omilla paikoilla. Valitettavaa, mutta yksinkertaisesti en jaksa alkaa huonetta siivoamaan leluista, jotta voisi imuroida ja pyyhkiä lattiat viikottain. Kuitenkin koiraperheessä on pakko imuroida ja pyyhkiä lattiat säännöllisesti.
 

Yhteistyössä