kielitaitoiset (latinaa?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytönjapojanmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytönjapojanmamma

Vieras
Mulla on cd ssä yks joululaulu, sen nimi on Sanctus, tosi hieno laulu. Menee jotenkin näin Sanctus, sanctus donimus demus...... Pentti Hietanen laulaa. Tietääkö joku mitä kieltä tuo on(veikkaan siis latinaa) ja mitä mahtaa tarkoittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Sanctus, sanctus dominus deus

Pyhä, pyhä herra jumala. Latinaa on.

Kiitos kiitos! Ja nyt tuli tuo oikeinkirjoituskin selväksi, en siis latinaa osaa, eli oli ihan mutu tuntumalla kirjoitettu.

Mun pitäis osata, mut on taidot ruostunu. Opiskelin latinaa 2000-luvun alussa 3 vuotta.. enää en osaa kuin parit hassut sanat ja phraasit :| Cave canem puer parva... jne :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi;9297931:
Noli turbare circulos meos. Mitä tämä oikein tarkoittikaan? Tai siis mihin yhteyteen liittyi?

Muoks: Jaa näkyi olevan Arkhimedeen viimeiset sanat.

Noli on älä
turbera on sekoita
circulos on ympyrä
meos on minun

Lue kirja Arkhimedes Syrakusalainen. On hyvä!

Noli turbare circulos meos. Mitä tämä oikein tarkoittikaan? Tai siis mihin yhteyteen liittyi?

Muoks: Jaa näkyi olevan Arkhimedeen viimeiset sanat.

Mun pitäis osata, mut on taidot ruostunu. Opiskelin latinaa 2000-luvun alussa 3 vuotta.. enää en osaa kuin parit hassut sanat ja phraasit :| Cave canem puer parva... jne
Haa puer on poika. Itelkin jäännyt latinan opiskelu. Tos duolingos omat haastavuutensa kun sanat on enkuksi ja latinaksi. Sit omituista siin on et esim ne sanoo latinaksi jotain ja sit pitäis löytää oikee englannin kielinen vastine. Et kaipaisin sellasta alkuun et mitä yksi sana tarkoittaa ja sit pikkuhiljaa kun useempi sana on hallussa ni vois pidentää lausetta. Latina on kyl kaunis kieli ei sillä. Mut tätä saatan monesti aamulla kuunnella.
Crusaders chanting in winter frost.

"Paavi Franciscuksen arkku kuljetetaan autolla Santa Maria Maggioren basilikaan, missä hänet haudataan piilossa julkisuudelta.

Arkkua suitsutettiin ja vihkivettä pirskotettiin ennen matkaan lähtöä.

– Suitsutus on kunnioitusta vainajaa kohtaan, rukouksen kohoamista Pyhän hengen ja Jumalan luo , kertoi kirkkohistorian professori Tuomas Heikkilä Ylen erikoislähetyksessä.

Vihkiveden pirskottaminen on muistuma kasteesta, jonka paavi on pienenä vauvana saanut merkkinä ottamisesta osaksi kirkkoa."-yle-

Yhteistyössä