Kielikello

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lilyh

Jäsen
01.01.1970
82
0
6
Ai että kun ottaa nuppiin. Miehen siskon tyttö 8v aiheuttaa meille harmaita hiuksia. Poikani 7 v (edellisestä liitosta) oli leikkimässä tytön luona hetken, kun mekin olimme heillä käymässä. Poika oli sanonut jossain vaiheessa, että tietää sanan perkele, mutta ei ollut käyttänyt sitä kuulemma keskustelussa sen kummemmin. En tiedä vieläkään asiayhteyttä tarkemmin. Tyttö oli mennyt heti meidän lähdettyämme kertomaan tästä äidilleen, joka ripitti mieheni ja antoi selkeästi ymmärtää, ettei poika osaa ollenkaan käyttäytyä.

Mun oli pakko pistää poika pyytämään tytöltä anteeksi, koska tyttö ei äidin puheiden mukaan enää tahdo leikkiä meidän pojan kanssa. Joo, ok. Ei ole fiksua kiroilla, se on totta, mutta pojan piti suorittaa tämä anteeksi pyyntö käytännössä koko suvun edessä. Itku tuli pelkästä nöyryytyksestä. Samaten miehen sisko uhkaili poikaani, että pesee hänen suunsa saippualla, kuten oli pessyt 4 vuotiaan poikansa suun. Ensinnäkin. Tiedän sata varmaksi, että normaalisti lapseni ei kiroile. Tietää aivan takuulla kaikki tunnetut kirosanat, mutta ei käytä niitä puheessa koskaan. Toisekseen, poikani kertoi, että tämä tyttö oli itse aloittanut kiroilun. Sitähän minä raukka en silloin anteeksipyyntötilanteessa tiennyt.

Nyt hävettää ja kaduttaa, että menin muiden mukana vaatimaan julkista anteeksipyyntöä. Mä en usko lasten häijyyteen, mutta teidän olisi pitänyt nähdä tämän tytön ilme, kun itkevä poikani yritti saada anteeksipyyntöä ulos. Se oli jotenkin... itsetyytyväinen. Ihmettelin sitä jo silloin. Sen naamasta paistoi sellainen "sainpas sut itkemään" ilme.

Nyt sitten kuulin, että tytöllä ei ole koulussa kavereita ollenkaan, kun kukaan ei tahdo olla sen kanssa, sillä hän keksii ja värittää juttuja ja kertoo opettajalle ja äidilleen aivan kaiken syyttäen toisia, mutta unohtaen kertoa, että oli itsekin osallisena.

Äitinsä lähtee mieluusti näihin mukaan ja pahinta ovat nämä uhkailut siitä, ettei tyttö saa enää leikkiä pojan kanssa. Enkä myöskään pidä siitä, että uhataan pestä suu saippualla. Jos joku niin tekisi, se olisin minä, mutta mulla on muita keinoja hillitä kiroilua kyllä. Jos poikani ei kiroile naapurin 10 vuotiaan kanssa leikkiessä, epäilen vahvasti, että hän olisi mitään kovin roisia kiroilua tämän tytön kanssakaan harrastanut. Olenkin pojalle sanonut, että kirosanoille voi aikuisilla olla aikansa ja paikkansa, mutta ennen kun ei tiedä, miten kirosanoja tulee käyttää, niitä ei käytetä, eikä varsinkaan, jos ei tiedä, mitä sanat merkitsevät.

Mulla on niin paha mieli. Mikään ei ole kamalampaa, kun nöyryyttää lasta julkisesti. Mä en tiedä, miten pääsen itse tästä morkkiksesta... Mutta sen tiedän, että jos ikinä enää sanomista tulee, minä tulen kyllä tutkimaan asiaa tarkemmin, ennen kuin moitin vain omaa poikaani. Tämä kielikello tyttönen ei toista kertaa saa onnistua asiassaan. Samaten mietin, miksi ihmeessä iso tyttö nyt haluaisi kaiken äidilleen tai opettajalleen kertoa? Saakohan se jotain tyydytystä, kun näkee, kun muita torutaan ja muut saavat rangaistuksia?

Juttele pojan kanssa ja kerro hänelle, että sinulla on pahamieli. Kerro, että nyt tiedät enemmän asioita ja jos olisit silloin tiennyt ne, olisit toiminut toisin. Pyydä siis lapselta anteeksi sitä miten hoidit jutun. Uskon että poikasi arvostaisi sitä. Tietäisi sinun kuitenkin olevan samalla puolella.

Tee seväksi muille, että sinä olet lapsen huoltaja ja vanhempi. Sinulla on ja vain sinulla on oikeus rangaista poikaa, etkä siedä muita uhkailuja. Aikuisten pitäisi pystyä puhumaan noista asioista keskenään, eikä vanhemman seäntakan uhkailla lasta. Jos uhkailee suun pesua sinun kuultesi, voit sanoa, että se ei ole teidän tapanne, teillä ei pestä suuta saippualla, et sinä eikä kukaan muukaan. Puousta siis poikaasi muiden kuulen. Niin hän uskaltaa jatkossakin kertoa sinulle asioita ja luottaa sinun apuusi ja tukeesi.

Saippualla suun peseminen menee pahoinpitelyn puolelle. Tyttö hakee huomiota siitä, miten erinomainen hän on kun muut ovat häntä huonompia. Sellaisia löytyy työelämästäkin.

Mutta pitäiskö mun sanoa pojalle, ettei hänen kannata leikkiä moisen kanssa ollenkaan. Samoilla sanoillahan tyttö oli poikaa loukannut. Jotenkin tekis niin mieli opettaa sille pikkumimmille, ettei moinen kannata ollenkaan... Ottaiskohan opikseen?

...Nii ja käyttäähän tää perhe ihan avoimesti mm. Nippaamista ja tukistamista kasvatuskeinoina. Harmi, ettei mun käy sääliksi ollenkaan.

Viimeksi muokattu:
Tuota olen joskus itsekin miettinyt että kannattaako lapselle mennä sanomaan että "älä leiki sen-ja-sen kanssa", jos kyseessä on enemmänkin äidin kauna... Lapsille yleensä tekee hyvää oppia tulemaan vähän vaikeampienkin kavereiden kanssa juttuun. Ehkä annat nyt vähän aikaa kulua ennen kuin itse hakeudutte sukulaisperheeseen. Voihan olla, että kutsuvat taas kohta - tällaisilla ihmisillä ei usein ole tajua siitä, kuinka pahasti loukkaavat ihmisiä.

Sinuna myös pyytäisin reilusti anteeksi pojalta. Ja sanoisin, ettei suuta saa pestä saippualla, siitä on oikeuden päätös. Jos pesee, saa sakot, siinä se.

Minä pyysin anteeksi ja keskustelin asiasta pojan kanssa tänään. En sitten sanonut mitään siitä, ettei kannattaisi tytön kanssa leikkiä. Hän sanoi sen itse. Hän ei kuulemma enää tahdo leikkiä sen kanssa, koska siitä joutuu vaan pulaan. Hänellä on kuulemma monta muutakin kaveria, joiden kanssa olla. Hyvä niin. Katotaan sitten, miten tässä käy. Mutta pitää kyllä tunnustaa, että mulla kuitenkin on fiksu ja ajattelevainen poika, joka kyllä näköjään ymmärtää hyvin paljon vivahteita puheessa. Sanoi itse, että tyttö taisi olla vain huvikseen ilkeä häntä kohtaan. Hän on asiaa ajatellut paljon ja oli muuten kiitollinen, kun puhuin hänen kanssaan ja pyysin anteeksi. Aika kiva juttu. Toisaalta toivoisin, että saisin antaa itse tytölle vähän takaisin, mutta ehkä elämä tekee sen mun puolestani. Väittäisin, ettei ole kiva olla aina yksin koulussa vain siksi, että kielittelee kaiken eteenpäin. Ehkä se suu alkaa pysymään supussa ajan kanssa.

Yhteistyössä