Kielijänteen leikkaus Joensuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse asun vantaalla, mutta vastaampa kuitenkin. Meillä ei neuvolalääkir moista toimenpidettä tee, eli olisi mennyt kunnallisella puolella jonottamiseen pari kk..

Käytiin yksityisellä korva-nielu lääkärillä joka sen sitten pari viikkoiseslta pojalta leikkasi... Toimenpide oli pieni ja helppo, koska poika oli niin pieni. Maksoi joku 100? koko käynti. Olen ymmärtänyt että isommat lapset nukutetaan, vaikka toimenpide ei sinänsä sitä vaadi.. Minkä-ikäinen lapsi???

Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
Itse asun vantaalla, mutta vastaampa kuitenkin. Meillä ei neuvolalääkir moista toimenpidettä tee, eli olisi mennyt kunnallisella puolella jonottamiseen pari kk..

Käytiin yksityisellä korva-nielu lääkärillä joka sen sitten pari viikkoiseslta pojalta leikkasi... Toimenpide oli pieni ja helppo, koska poika oli niin pieni. Maksoi joku 100? koko käynti. Olen ymmärtänyt että isommat lapset nukutetaan, vaikka toimenpide ei sinänsä sitä vaadi.. Minkä-ikäinen lapsi???

Ei tod. nukuteta. Meillä pojalta nipsastiin aika paksu jänne 7 vuotiaana, ihan oli hereillä! puudutus sattuu enemmän kuin leikkaus!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei tod. nukuteta. Meillä pojalta nipsastiin aika paksu jänne 7 vuotiaana, ihan oli hereillä! puudutus sattuu enemmän kuin leikkaus!

No näin se lääkäri sanoi ja luin myös silloin kertomuksia, että jonkun lapsi oli nukutettu... vaihtelee varmasti paikoittain/millainen lapsi on kyseessä...

Joku väitti, että neuvolalääkäri sen tekee, noh koko vantaalla ei kuulemma ole yhtään neuvola-lääkäriä joka sen tekisi...

Todella pieni nipsaisu on kyseessä, eli voit huoletta varata ajan kenelle tahansa hammaskirurgille. (Turussa kielijänteen katkaisun ainakin suoritti hammaskirurgi.) Soittele ja kysele, varmasti löydät pian hyvän paikan.
Meidän poika oli katkaisuaikaan 5kk, ja operaatiossa meni ehkä 2 sekunttia. Just sen verran, että saatiin hämättyä poikaa pitämään suuta auki, ja nips. Suuta sattui n. vuorokauden, ja jonkin verran tuli verta. Kielijänteen kireys huomattiin jo laitoksella, ja sen leikkausta harkittiin heti. Koska poitsu kuitenkin sai imettyä, tuumasivat hoitajat että voidaan odotella ja katsoa, josko jänne venyisi käytössä. No, ei venynyt.

Minulta on leikattu kielijänne 6-vuotiaana ja nukutuksessa. Tyttäreltäni leikattiin heti laitoksella 2 päivän ikäisenä ja 3 päivän ikäisenä leikattiin vielä lisää. Enemmänhän tuota tuntui kiukuttavan päästä kiinni pitäminen.

Mäkin olen kuullut, että vanhemmiten sen jänteen poikkasu on vähän isompi toimenpide. Mulla esim. on tossa jänteessä kiinni isoja suonia. Ehkä se on tapauskohtaista isommilla lapsilla, nukutetaanko vai riittääkö puudutus.

Alkuperäinen kirjoittaja pömppis:
Eikö ne muka ole keksineet mitään suihkepuudutetta joka kävisi avuksi vaikka ennen paikallispuudutetta?

On semmonen suihkepuudutus, siskontytöllä käytettiin semmosta mansikan makuista. Muuta puudutusta ei sitten tarvittukaan.

poika on nyt 7.v mut sit lokakuussa ois jo 8.v

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

poika on nyt 7.v mut sit lokakuussa ois jo 8.v

Siinä tapauksessa riippuu varmaan kielijänteestä, riittääkö puudutus vai tarviiko jonkinlaisen humautuksen. Mutta hyvin se menee! :) (sanon tämän siksi että mä itse jännitin pojan kielijänteen katkaisua HIRVEESTI!)

Yhteistyössä