Kielihermon vaurio puudutteesta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minulla ilmeisesti hammaslääkäri osunut kielihermoon johtopuudutusta tehdessä. Kieltä polttelee edelleen kaksi viikkoa hampaan poiston jälkeen. Aluksi kieltä pisteli ja kieli oli kipeä toiselta puolen. Nyt kielen kärkeä/kieltä polttaa koko ajan. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Missä ajassa on mennyt ohi? Mietityttää paraneeko tämä. On melko tuskainen ja häiritsevä vaiva.
 
vierailija
Minulla ilmeisesti hammaslääkäri osunut kielihermoon johtopuudutusta tehdessä. Kieltä polttelee edelleen kaksi viikkoa hampaan poiston jälkeen. Aluksi kieltä pisteli ja kieli oli kipeä toiselta puolen. Nyt kielen kärkeä/kieltä polttaa koko ajan. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Missä ajassa on mennyt ohi? Mietityttää paraneeko tämä. On melko tuskainen ja häiritsevä vaiva.
Nyt menet tietysti just päivystykseen!
 
vierailija
Olen käynyt. Mitään ei kuulemma voi tehdä kuin odottaa eikä mikään auta. Kaipailisin vain kokemuksia asiasta, että onko muilla ollut millaisia oireita ja missä ajassa parantunut jos käynyt vastaavaa.
 
vierailija
Mikä tilanne sulla AP?

Ootko ollu yhteydessä hammaslääkäriin? Kyllä noi yleensä pitäis tutkia. Supmessa on joku outo tyyli et ei tehdä mitään vaan odotellaan. Englannissa esim tutkitaan vaurion taso ja jos on paha niin voidaan tehdä mikrokirurginen hermon korjaus. Jossain tapauksissa kyllä odotetaan ja tarkkaillaan mutta sillonkin pitäs ola aktiivinen yhteys hoitaneen HL kanssa.
 
vierailija
Hei, olen käynyt uudestaan hammaslääkärissä ja saanut lähetteen eteenpäin tutkimuksiin! Sitä milloin sitten niin enpä tiedä. Totesi myös, että mulla ollut dry socket ja kuopan paraneminenkin kesken. Edelleen kieltä polttelee, mutta joskus saattaa pitää tauon. Kipujakin on, mutta nekin pitää onneksi jo hyvin pieniä taukoja. Silti yhtä kestämistä. Fyysinen rasitus pahentaa kipuja heti. Onko Englannissa mikrokirurginen hermon korjaus mahdollinen nimenomaan näissä suun alueen hermoissa?
 
vierailija
Hei, olen käynyt uudestaan hammaslääkärissä ja saanut lähetteen eteenpäin tutkimuksiin! Sitä milloin sitten niin enpä tiedä. Totesi myös, että mulla ollut dry socket ja kuopan paraneminenkin kesken. Edelleen kieltä polttelee, mutta joskus saattaa pitää tauon. Kipujakin on, mutta nekin pitää onneksi jo hyvin pieniä taukoja. Silti yhtä kestämistä. Fyysinen rasitus pahentaa kipuja heti. Onko Englannissa mikrokirurginen hermon korjaus mahdollinen nimenomaan näissä suun alueen hermoissa?
Mulle siis ei siellä tehty hampaanpoistoa niin en tiedä tarkalleen, mutta siellä kaveri opiskeli hammaslääkäriks ja siellä ihan opetettiin miten diilataan jos potilaalla ilmenee hermovauriota. Eli just ensin seurataan, sit arvioidaan vaurio, ja tarvittaessa kirurgia, mut se oli just niissä tapauksissa että vaurion aste on korkea. Toivotaan että sulla paranee ja saat apua!
 
vierailija
Mulle siis ei siellä tehty hampaanpoistoa niin en tiedä tarkalleen, mutta siellä kaveri opiskeli hammaslääkäriks ja siellä ihan opetettiin miten diilataan jos potilaalla ilmenee hermovauriota. Eli just ensin seurataan, sit arvioidaan vaurio, ja tarvittaessa kirurgia, mut se oli just niissä tapauksissa että vaurion aste on korkea. Toivotaan että sulla paranee ja saat apua!
Kiitos! Jännä kyllä että eritavalla hoidetaan. Mullehan sanotttiin ekaks että pitää vaan odottaa viikkoja tai kuukausia, että kyllä se paranee ajan kanssa. Toivon todellakin niin! Mutta en meinaa kestää kipuja niin hakeuduin hammaslääkäriin. Polttamiseen ei auta kuin kylmä ja sekin vaan hetkeksi. Elämä pyörii vaan kielen ympärillä niin hulluksi tulee.
 
vierailija
Edelleen on oireita. Nyt mennyt kuukausi. Aamut on parhaimpia, mutta rasitus selkeästi pahentaa ja illalla poltto on jo kovaa. Välillä kieli on puutunut ja välillä kipeä. Kävin suupolilla ja siellä otettiin leuan rtg kuva. Mitään kummosta siinä ei näkynyt muuta kuin että hammaskuopan paraneminen on edelleen vaiheessa ja se on kans myös edelleen toisinaan kipeä etenkin rasituksessa. Kielessä on siis tunto, ihan vähän alempi kielen reunassa kuin toisella puolen mut ei juuri eroa. Joku ylituntohan tämä kyllä on, kun on niin vaihtelevaa oiretta. En ymmärrä kyllä miten tää on tämmöstä. Sanoivat polilta, että aikaa vie, mutta pitäisi erittäin tod näk parantua. Mieli on kovilla asian kanssa ja huoli kuinka kauan kestää.
 
vierailija
AP jos yhtään lohduttaa, niin useimmiten nuo hermoon kohdistuneet vauriot on ohimeneviä. Uskoisin että neurologilta voisi saada kipuun jotain lääkettä. Toivon sulle paranemista ja jaksamista sen aikaa kun asia hissukseen paranee.
 
vierailija
Miten voit AP? Onko vielä oireita?

Itsellä poistettiin kielenalussylkirauhanen viikko sitten, jonka seurauksena minulla on juuri kuvailemiasi oireita kielessäni.
Voi ei. Onko tilanteesi mikä nyt? Minulla on edelleen oireita. Toki ovat lievittyneet paljonkin. Lähinnä puutuminen on jäänyt, mutta välillä pitää taukoa ettei ihan 24/7 ole, mutta päivittäin. Nyt alkoi uudestaan kuukauden tauon jälkeen kihelmöinti ja pistely. Kai siellä sitten jotain tapahtuu edelleen. Toivon edelleen parantumista ja ilmeisesti se onkin ihan mahdollista vaikka kauan kestää.
 

Yhteistyössä