Kielenkäyttö puolisoa kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jepsu

Vieras
Katselin tossa Martinaa ja Eskoa nauhalta ja aloin pohdiskella kielenkäyttöä. Helposti sitä kuvittelee yhtä ja toista muiden parisuhteista ja mun korvaan tuntuu kyllä ihan kamalan pahalta se kyseisen parin v****ilu toisiaan kohtaan. Rupesin miettimään että miten keskimäärin parit kohtelee toisiaan kommunikaation suhteen. Mites teillä? Kiroiletteko, huudatteko, mollaatteko toisianne?

Tarkoitukseni ei todellakaan ole kiillotella mitään sädekehää, mutta jotenkin oon kuvitellut että tosi harva pari puhuu toisilleen kuten esim. Martina ja Esko. Me ei IKINÄ kiroilla toisillemme (no okei, kiroillaan muutenkaan äärimmäisen harvoin) tai haukuta toisiamme tollaisin sanoin. Kyllä meillekin riitoja tulee, ja pahimmillaan keskustelu on sitä että "Mä en kyllä varmaan ikinä voi ymmärtää, miten sä olet tota mieltä tässä asiassa ja se tuntuu musta tosi pahalle, ettei me tulla löytämään tässä yhteistä näkemystä" tai että "Mun mielestä kyllä aivan älytön ajatus" tai "Sä taas vedät jotain ihan omia johtopäätöksiä". Pari kertaa meidän yhdeksän vuoden yhdessäolon aikana muistan, että jommalla kummalla on pinna palanut tyyliin "Ootko idiootti?"

Mutta siis, kuinka monen parisuhteessa oikeasti puhutaan Martinan ja Eskon tavoin kun pinna kiristyy?

Mie tiän pariskunnan jonka keskustelu on AINA tätä "Mitä sinäki hullu ämmä siinä pyörit sen läskipersees kans" "Ole mulkku hiljaa, hilaa ne rumat luus siitä muualle" "Etkö sinä s*atanan akka ole taaskaan käyny kaupassa" "Mene kusipää ite kauppaan" ja voih, tiättäkö, en oo ikkään tavannu kettään yhtä rakastunutta paria missään. Siis oikeasti. Ne on niin rakastuneita ja sopivat toisilleen ja niitten liitto on tosi hyvä. On ne jo kymmenisen vuotta ollu yhessä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
Katselin tossa Martinaa ja Eskoa nauhalta ja aloin pohdiskella kielenkäyttöä. Helposti sitä kuvittelee yhtä ja toista muiden parisuhteista ja mun korvaan tuntuu kyllä ihan kamalan pahalta se kyseisen parin v****ilu toisiaan kohtaan. Rupesin miettimään että miten keskimäärin parit kohtelee toisiaan kommunikaation suhteen. Mites teillä? Kiroiletteko, huudatteko, mollaatteko toisianne?

Tarkoitukseni ei todellakaan ole kiillotella mitään sädekehää, mutta jotenkin oon kuvitellut että tosi harva pari puhuu toisilleen kuten esim. Martina ja Esko. Me ei IKINÄ kiroilla toisillemme (no okei, kiroillaan muutenkaan äärimmäisen harvoin) tai haukuta toisiamme tollaisin sanoin. Kyllä meillekin riitoja tulee, ja pahimmillaan keskustelu on sitä että "Mä en kyllä varmaan ikinä voi ymmärtää, miten sä olet tota mieltä tässä asiassa ja se tuntuu musta tosi pahalle, ettei me tulla löytämään tässä yhteistä näkemystä" tai että "Mun mielestä kyllä aivan älytön ajatus" tai "Sä taas vedät jotain ihan omia johtopäätöksiä". Pari kertaa meidän yhdeksän vuoden yhdessäolon aikana muistan, että jommalla kummalla on pinna palanut tyyliin "Ootko idiootti?"

Mutta siis, kuinka monen parisuhteessa oikeasti puhutaan Martinan ja Eskon tavoin kun pinna kiristyy?

Ei todellakaan me puhuta kumppanin kanssa toisillemme noin. Mun siskoni puhuu todella törkeästi miehestään (muidenkin kuullen) ja itse en voi sitä ymmärtää. Jos pitää aina vittuilla ja mollata toista niin kannattaa miettiä, miksi sitä yhdessä edes on...

En tiedä kyllä miten siellä keskustellaan, mutta me ainakin v*ttuillaan toisille ihan huumorillakin koko ajan ja kyllä se kielenkäyttö vielä rikastuu jos pinna kiristyy :whistle: Haise perseelle ja niinhän sinä kyllä haisetkin :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Mie tiän pariskunnan jonka keskustelu on AINA tätä "Mitä sinäki hullu ämmä siinä pyörit sen läskipersees kans" "Ole mulkku hiljaa, hilaa ne rumat luus siitä muualle" "Etkö sinä s*atanan akka ole taaskaan käyny kaupassa" "Mene kusipää ite kauppaan" ja voih, tiättäkö, en oo ikkään tavannu kettään yhtä rakastunutta paria missään. Siis oikeasti. Ne on niin rakastuneita ja sopivat toisilleen ja niitten liitto on tosi hyvä. On ne jo kymmenisen vuotta ollu yhessä. :D

:o En voi uskoa. Vai minkälainen sävy niiden puheissa on, vihainen vai humoristinen? Missä on arvostus ja kunnioitus?

just huusin : "hei tuu antaa mulle pusuu!!" ja mitä siitä mieltä?

kyllä mä sanon jos jokin vi**taa. mut en kyllä aina puhu silleen. osaan puhua nätistikin. ei toiselle saa puhua liikaa tuhmasti.

Mut tuskin nyt niin kamalaa kuultavaa sitte kuitenkaan yleisesti, kun telkkariinkin on päässy. Ei ne mun mielestä nyt niin kovasti kiroile.. Ja kyllähän ne sitten aina nauraakin niille kiukunpurkauksille, mut kylhän se joittenkin korvaan voi tietenkin pahalta kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:

:o En voi uskoa. Vai minkälainen sävy niiden puheissa on, vihainen vai humoristinen? Missä on arvostus ja kunnioitus?

Tiuskivat ja ölisevät toisillensa aina. :D Muistan ko ne meni kihloihin ja ukkonsa oli ostanu sille naikkoselle sormuksen nii nainen sano ekana että "et sitte rumempaa rinkulaa löytäny" ja ukko vastas "on se kauniimpi mitä sinä" :laugh:

"Oi Herrani ja Valtiaani, suvaitsetteko saapua kahville?" :D Tuohon tyyliin minä äijälle puhun. Hän tituleeraa minua esim. tasakärsäiseksi talouseläimeksi, aavikkotapiiriksi ja kuravaksi, joka siis tarkoittaa kuihtunutta oravaa. Ja kaikki sydämellisesti kettuillen.

Oukei. Lähinnä se mikä mua E&M jutuissa vaivaa on se, että monessa tilanteessa niiltä tuntuu puuttuvan täysin kunnioitus toisiaan kohtaan. Siis että se on sellasta panettelua, halveksintaa ja aliarvostusta. Mua loukkais sellanen ihan törkeästi ja menisin täysin lukkoon. Ehkä se johtuu siitä että mut on kasvatettu niin, ettei toiselle voi sanoa mitään mitä ei oikeasti tarkota, edes riitatilanteessa. No tässä nyt tietty varmaan jokainen lipsuu alkaen lapsuuden "mä en oo enää ikinä sun kaa"-jutuista, mutta kuitenkin.

Vai onko se niin, että jos puhutte toisillenne rumasti niin kumpikin tietää ettei oikeasti tarkoita sitä? Vai että tarkotatte, mutta ku pää jäähtyy niin ei enää? Tää ei siis ole mitään kettuilua vaan tahdon oikeasti tietää, miten suhde sitten toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
"Oi Herrani ja Valtiaani, suvaitsetteko saapua kahville?" :D Tuohon tyyliin minä äijälle puhun. Hän tituleeraa minua esim. tasakärsäiseksi talouseläimeksi, aavikkotapiiriksi ja kuravaksi, joka siis tarkoittaa kuihtunutta oravaa. Ja kaikki sydämellisesti kettuillen.

:laugh: Juuri näin meilläkin, ei ne mitään loukkauksia ole vaan rakkaudella sanottuja, meidän koko suhde perustuu humoristiseen heittelyyn, kuolisin varmaan tylsyyteen jos mulla olis vain asiallisesti keskusteleva mies.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

Niin siis tää on just sitä elämän suolaa ja sitähän mekin harrastatetaan toki :