K
kidney
Vieras
Mietin kun keitin kidneypapuja, ja kuulemma jos niitä keittää 80 asteessa niin niiden lektiinimäärä kasvaa ja saa kuulemma ruokamyrkytyksen. Lainaus papujen tuotekuvauksesta: "Kuivatut kidneypavut liotetaan yön yli, jonka jälkeen vesi vaihdetaan ja papuja keitetään noin 1 - 2 tunnin ajan kiehuvassa vedessä. Kidneypapujen riittävä keittäminen 100-asteisessa vedessä on tärkeää papujen sisältämän myrkyllisen lektiinin vuoksi. Papujen keittäminen liian alhaisessa lämpötilassa nostaa papujen lektiinipitoisuutta, ja tällaisten papujen nauttiminen johtaa tavallisesti hengenvaaralliseen sairaalahoitoa vaativaan ruokamyrkytykseen."
Mutta voiko jotain keittää 80 asteessa? Itse keitin noita siis 1 h 15min niin että levy oli kolmosella eli kiehui vain vähän, en voinut laittaa levyä isommalle kun mulla oli kansi päällä ja vesi alkoi vaahdota ja kuohua yli jos laitoin isommalle levyn. Aavistuksen ovat kovan tuntuisia osa, onkohan nyt oikein kypsennetty?
Mutta voiko jotain keittää 80 asteessa? Itse keitin noita siis 1 h 15min niin että levy oli kolmosella eli kiehui vain vähän, en voinut laittaa levyä isommalle kun mulla oli kansi päällä ja vesi alkoi vaahdota ja kuohua yli jos laitoin isommalle levyn. Aavistuksen ovat kovan tuntuisia osa, onkohan nyt oikein kypsennetty?