Kh-tuki kun vauva syntyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten se nyt menee, saako isommasta sisaruksesta kotihoidon tukea kun on ansiosidonnaisella vanhempainvapaalla?

Muistan että aiemmin ei ainakaan saanut (jouduin maksamaan takaisin), mutta nyt Kelan laskuri väittää että hoitorahan perusosan saisi tuosta vanhemmasta lapsesta...

Höh, onkohan tuo muuttunut sitten? Tai siis hyvähän se vaan.. Mutta vuosituhannen alkupuolella jouduin maksamaan takaisin äitiysloman aikana saamani kotihoidontuet, kun niitä ei kuulemma makseta samaan aikaan vanhempainrahan kanssa. Sain moitteet päälleni kun en ollut ilmoittanut olosuhdemuutoksesta.

Nyt kuitenkin sain Kelan sivuilta sen käsityksen, että siitä nuorimmasta ei (luonnollisestikaan) saa kotihoidon tukea, mutta vanhemmasta lapsesta saa ihan normaaliin tapaan eikä tarvitse peruuttaa tukia.

[QUOTE="vieras";24668355]Höh, onkohan tuo muuttunut sitten? Tai siis hyvähän se vaan.. Mutta vuosituhannen alkupuolella jouduin maksamaan takaisin äitiysloman aikana saamani kotihoidontuet, kun niitä ei kuulemma makseta samaan aikaan vanhempainrahan kanssa. Sain moitteet päälleni kun en ollut ilmoittanut olosuhdemuutoksesta.

Nyt kuitenkin sain Kelan sivuilta sen käsityksen, että siitä nuorimmasta ei (luonnollisestikaan) saa kotihoidon tukea, mutta vanhemmasta lapsesta saa ihan normaaliin tapaan eikä tarvitse peruuttaa tukia.[/QUOTE]

Ei saa kotihoidontukea, jos on vanhempainvapaalla. Hoitolisää voi saada, jos talouden tulot siihen oikeuttavat.

315,54 +
sisaruksista 94,47 alle 3-vuotiaasta ja 60,70 alle kouluikäisistä sisaruksesta

Noin menee siis kun vanhempainrahakausi loppuu. +(mahdolliset kuntalisät)

Tarkistin omista tiedoista, että olen saanut äitiyspäivärahan lisäksi 50euroa 2 vuotiaasta lapsesta kotihoidon hoitolisää, mikä on siis tulosidonnainen.

se menee siis niin että kotihoidontuesta(hoitoraha+hoitolisä+kuntalisä) vähennetään äitiyspäivärahan määrä ja jos jotain jää jäljelle niin se maksetaan. käytännssä siis jos on minimiäitiyspäiväraha niin jotain voi jäädä maksettavaksi, mutta yleensä ei.
ja mun ei tarvinnu erikseen peruuttaa kotihoidontukea vaan äitiyspäivärahapäätöksessä luki juurikin noin että kotioidontukea ei jää maksettavaksi

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24668494:
Siis täh? Saako muka kuntalisän, jos on vanhempainvapaalla vauvan kanssa ja kotona myös 2-vuotias?

en mä ainakaan ole saanut. olen saanut n 50 euroa hoitolisää, siksi siis kun perheen yhteenlasketut tulos on niin pienet.

[QUOTE="mami";24668459]Kuntalisän saa :)[/QUOTE]

Siis kuntalisän saa jos on äitiyslomalla. Olen siis nyt kotihoidontuella ja tammikuussa se muuttu äitiyslomaksi. Eli saanko 2-vuotiaasta hoitolisän + kuntalisän + vauvasta äitiysrahan?

Alkuperäinen kirjoittaja näinkö;24668533:
Siis kuntalisän saa jos on äitiyslomalla. Olen siis nyt kotihoidontuella ja tammikuussa se muuttu äitiyslomaksi. Eli saanko 2-vuotiaasta hoitolisän + kuntalisän + vauvasta äitiysrahan?

saat vauvasta äitiyspäivärahan ja 2 vuotiaasta lapsesta mahdollisen hoitolisän, jos tulonne on tarpeeksi pienet.

sitten kun vanheimpainrahakausi loppuu, saa 315,54 + kuntalisä +94,47 alle 3-vuotiaasta

Yhteistyössä