Kevytmaitoa??

Heissan!
Ihan mielenkiinnosta kyselisin,että miten paljon teillä leikki-ikäiset juovat maitoa päivän aikana ja varsinkin,että mitä maitoa?? Meillä on aika hölmö neuvolantäti joka suhteessa.. Korvikkeen jäätyä ja asian tullessa ajankohtaiseksi hän kehotti juomaan kevytmaitoa lapsen rasvan saannin turvaamiseksi.. Asiaa pähkäiltyäni,en tiedä,että onko tosiaan noin ettei lapsi sitä rasvaa muuten normaali päiväruuista tarpeeksi saa??Miten teillä?? Kun muuten käytämme rasvatonta maitoa emmekä silti ole mitään "terveysintoilijoita"..Eli rasvaa luulisi muualtakin saavan?
 
yks vaan
meillä kanssa annettiin molemmille lapsille rasvatonta maitoa mutta sitten sanoivat samaa meille et pitäisi siirtyy kevyt maitoon mutta ei sitten kumminkaan siirretty ja ihan hyvin kaikki meni ja lisättiin joskus aina puuroon voisilmä tai perunan kanssa voita siis voipottuja jne.
 
AurinkoinenÄiti
Mun käsityksen mukaan lapsen ruokaan ei tarvitse mitään rasvoja lisäillä, eism öljyä eli lapsi saa tarvitsemansa rasvan ihan tavllisesta ruuasta eli kai tämä koskee myös maitoja. Faktaa mulla ei ole.
Meillä poika juo sekä rasvatonta- ja kevytmaitoa, riippuen sitä mitä kaapista sattuu löytämään.
Sama koske myös jugurtteihin, eli poika saa rasvatonta ja tavallista.
 
Siis olen lukenut ja kuullut niin monesta tuutista ett rasvatonta maitoo että todella ihmettelen kuinka kukaan alan ihminen voi vielä kehoittaa käyttämään kevyt maitoa! Tai sitten lapsi on pieni kokoinen ikäisekseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 22:00 hoitsu kirjoitti:
Siis olen lukenut ja kuullut niin monesta tuutista ett rasvatonta maitoo että todella ihmettelen kuinka kukaan alan ihminen voi vielä kehoittaa käyttämään kevyt maitoa! Tai sitten lapsi on pieni kokoinen ikäisekseen.
Meillä on ikäisekseen pitkä mutta hoikka lapsi ja neuvolassa todella kehotettiin käyttämään kevytmaitoa. Mielestäni ok, ei tämän päivän lapset RUOKAA syömällä liho, vaan napostelemalla, karkeilla jne.
 
keskustelin ravitsemusterapeutin kanssa juuri viime viikolla tästä aiheesta, koska minä olen saanut paljon "ihmettelyjä" kun en anna lapsilleni muuta kuin rasvatonta maitoa!! muut ihan normaaleja, sen kummenpaa rasvoihin katsomatta.

meinas ravitsemmusterapeutti, että nykyään suositukset sanovat että lapsille pelkkää rasvatonta maitoa ja muut maitotuotteet vähärasvaisia!! :)

Maidossa ja maitotuotteissa on sitä ns. pahaa rasvaa (eläin rasvaa) ja lapset saa tarpeeksi muualta kuin maidosta...(juusto, lihat....)

Meinas et vaikka onkin laiha lapsi niin maidolla ei sais lihottaa vaan juuri kasviöljyillä (rypsiöljy)

Mä ite kuitenkin sitä mieltä, että lapsi juo sitä maitoa mitä perheessä juodaan, eetei lasta varten erikseen maitoja tarvii ostaa..(paitsi tietty allergiat ym.)

taas tuli sekava sepostus.....koettakaa saaja selevää! :ashamed:

Hyvää kesää kaikille!!!!!!!!!! B)
 
Ups!
Olenkohan ottanut neuvolan ohjeet liian kirjaimellisesti. Meillä lapset 2 ja 5 vuotiaat juovat kevytmaitoa ja me vanhemmat rasvatonta. Nyt ette kyllä naura, mutta on pakko tunnustaa yks juttu: Jos kevytmaito on loppu ja jääkaapissa on vain rasvatonta maitoa, kipaisen äkkiä kioskilta ostamaan "lasten maitoa". :headwall:
No en ehkä kuitenkaan lähtisi mihkään pidemmälle kauppaan, tai eihän sitä koskaan tiedä...
 
Aapeli6
meillä pojat 2v ja 5v. Juovat punaista maitoa, ovat niin hentosia ja hoikkia. 5vuotis neuvolassa poika painoi 16kg ja on 108cm pitkä. 2vuotias painoi neuvolassa 11kg ja on 89cm pitkä. Nuorempi joutui käyttämään rasvalisää allevuodeniästä asti ja siitä lähtien ovat juoneet punaista maitoa. Muuten meillä on kevyt-rasvattomia tuotteita lähes kaikki muut. Kelpaa heille kyllä rasvatonkin maito.
 
Kiitos vastauksista!
Nyt ainakin sain mielenrauhan enkä enää erikseen kevytmaitoa pojille kaupasta kanna . Pojat (2 ½ v ja 1 v 2kk) eivät kyllä kevytmaitoa kokonsa puolesta tarvitse ja sitä rasvaa saavat kyllä kyllikseen muista ruuista. Ja sitä maitomäärää kyselin myös.. Tuttipulloaikana maitoa meni 1 litra päivässä/ poika ja mukiaikaan siirryttäessä määrä väheni huomattavasti!Eikö 6 dl silti ole riittävä määrä päivässä. Välillä annan juotavaksi myös Vital Kids mehua,johon lisätty kalsiumia. Eli nyt mietityttää enää että saavatko riittävästi kalsiumia,kun kumminkin ovat kasvavassa iässä....
 
meillä juotu rasvatonta aina ja myös neuvola suosittelee. Rasvoja lapset saavat kyllä normaali ruokailusta jne. Öljyn käyttö kokkaukssa mm takaa hyvien rasvojen saannin ja se mielestäni riittää lapsen kasvun ja kehtyksen tarvitsemiin vaatimuksiin. Ennen sitä juotiin ja syötiin rasvaisia maitoja ja voita;näkyy nykyään sydän ja verisuonitauteina, varsinaisia vitsauksia mm. pohjoismaissa. Etekin meillä suomessa.Kansantauti!! :'( .En kyllä kevytmaitoon siirtyisi hoikkudenvuoksi,paremmat perustelut tosiaan tulisi saada.Poika 3 v ja ja uskon ettei rasvan puutteesta kärsi vaikkakin rasvatonta maitoa,jugurtteja jne syödään.Kesän odotusta kaikille,lomat alkaa meillä =)
 
Rasvattomia maitotuotteita on syönyt aina. No, jugurtit taitaa olla ainoat mitkä on tavallisia. Tosin jugurttiakaan ei syö edes kerran viikossa että en pidä pahana.

Puuronsa syö "voin" kanssa eli laitan nokareen floraa puuron sekaan ja samaa leivälle. Muuten ei lisäillä voita tms. ruokiin ja kastikkeetkin tehdään ilman voita.

Pienikokoinen on ollut ikänsä, mutta en siltikään ole alkanut ostamaan erikseen tuotteita kun itse käytämme myös rasvattomia. Toinen mummo jaksaa nalkuttaa siitä ettei noin hoikalle lapselle juoteta kulutusmaitoa. Kas kun ei kermaa pitäis juottaa...
 
Liz81
Meille neuvola täti taas käski juoda rasvatonta maitoa. Kyllä tuo 1,5v saattaa juoda sen 6dl tai enemmän. Neljä kovaa maidon juojaa ni meillä menee parissa päivässä se 4l. Paljon käytän ruuan laittoon, myös rasvatonta, mut joskus kevyt maitoa.
 

Yhteistyössä