keväthaalari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokoinen

Vieras
Hei,
minkähän kokoisia vajaan vuoden ikäiset suunnilleen on..? Tai siis muotoilempa uudelleen.. Voikohan 74 kokoinen haalari mahtua keväällä, kesällä ja syksyllä tytölle, joka siis täyttää vuoden heinäkuussa. 6 kk neuvolassa oli 63 ja risat pitkä ja painoi 7,54 kg eli ei mikään jättiläinen.. Tällä hetkellä 74 vaatteet on reiluja (tosin riipuu merkistä) , ostin lassien 74 haalarin ajatuksella et kokeillaan viel kotona miltä näyttää. 80 senttinen näytti kaupassa niin hurjan isolta..
Mutta ajatuksia ja kommentteja kiitos! :)

meillä 10kk poika, jonka tuoreet mitat tältä päivältä 71,3cm ja 8570g.
hyvinkin näyttää siis siltä, että vuoden ikäisenä mahtuu vielä 74cm-vaatteisiin (riippuen tietysti merkistä). ja paree olisi mahtuakin, sillä 1-vuotiskuvaan ostetut vaatteet on just 74-senttiset ;o)
lassien koon paikkansapitävyydestä en osaa sanoa, mutta mä menen varmaan haalariostoksille pojan kanssa, niin saadaan heti sopivat. toivottavasti löytyisi vielä jotkut kivannäköisetkin...

ostin pojalle 1v 80cm reiman haalarin ja oli kyllä iso.menee nyt keväälläkin kun poika 1v6kk ja luulen että ensi syksynäkin:) poika oli 1v neuvolassa 74cm.

Mun poika 1-v. nlassa n. 83 cm. Talvihaalari ollut 86 cm aivan sopiva (reimatec). Nyt ostin Jonathanin välikausihaalarin 92 cm, ei olis mennyt 86cm:n ensi syksynä enää... Haalari ei ole iso kuin lahkeen pituudesta. Kannattaa kokeilla päälle tosiaan jo liikkeessä!

Meidän tyttö täytti 1v syksyllä ja oli silloin 74 cm. Talvihaalari oli 80 cm ja oli passelin kokoinen koko talven, ei liian suuri alussakaan mutta ei myöskään jää liian pieneksi lopputalvena. En uskaltaisi ostaa vuosikkaalle 74cm pukua, kasvupyrähdys kun iskee niin puku voi jäädä parissa viikossa pieneksi - näin ainakin esikoispojan kanssa tuli huomattua.

Itse olen käyttänyt lähinnä Reiman pukuja lapsillani ja mielestäni heidän kokomerkinnät pitävät hyvin paikkaansa. En ostaisi yksivuotiaalle 80 cm kokoista pukua, vaan nimenomana 74 senttisen, sillä sehän on yksivuotiaan koko. Erityisesti kävelemään opetteleva ja konttaava lapsi voi tuskastua, jos hihat liukuvat käsien eteen jne. Kannattaa myös huomata, että kesäaikaanhan alla ei myöskään ole paljon vaatteita, joten väljyysvaraa ei tarvitse siten kuin talvella.

Jos loppukesästä haalari tuntuu niukalta, niin sitten kannattaa käyttää vaikka farkkuja ja hupparia tms.

Olen itse kyllä käyttänyt lapsillani aina kahta ulkopukua, jolloin toinen on varapukuna. Jos esimerkiksi pissa tai kakka tulee vaipasta läpi, niin heti voi ottaa toisen puvun käyttöön. Kesällä myös saattaa käydä niin, että hiekkaleikeissä tai vaikka jätskin syönnissä tulee sotkua, jolloin puku olisi hyvä saada heti pesuun.

Olen itse ratkaissut ongelman siten, että olen ostanut yhden uuden puvun lapselle (yleensä Reimatec) ja sitten varapuvun käytettynä kirppikseltä, jolloin hieman kuluneempikin puku kestää hyvin varapukuna. Varapuku voi myös olla sitä rinnakkaista kokoa esim. siten, että ykköspuku on 74 cm ja kakkospuku 80 cm.

Meillä lapset ovat syntyneet eri vuodenaikoina, joten aina joku puku on sitten päässyt uusiokäyttöön seuraavalla lapsella. Kirppikselle sitten kiikutan niitä nuorimmalta pieneksi käyneitä vaatteita.

Meillä ostettiin viime syksynä 1v 2kk ikäiselle pojalle Lassien toppapuku kokoa 80cm. Oli todelle reilun kokoinen, mutta edellinen koko liian sopiva. Poikamme on pitkähkö, mutta hoikka. Puku sopikin tänne asti, nyt alkaa olla "liian sopiva", eli mitään paksumpaa vaatetta ei alle enää kunnolla mahdu. Onneksi olimme saaneet lahjaksi hieman ohuemman toppapuvun kokoa 86cm, joten voimme käyttää sitä lopputalven.

80cm on todellakin 1-vuotiaan koko, esim. kauppojen vaatekokotaulukkojen mukaan.

Meidän tyttö täytti 1v. viime vuoden kesäkuussa. Meillä mahtui 74 kokonen haalari ihan hyvin kevään, kesän ja syksyn. 80 olis ollu auttamattomasti liian iso. Nyt käytetään lassien 80cm talvihaalaria ja tyttö jo 1v 9kk.
Tytön mitat 6kk neuvolassa oli 7kg ja 65cm, eli pitempi kun teillä. Uskon, että ostamasi haalari mahtuu ihan hyvin vielä syksylläkin.

Muistakaa ostaessanne (jos ette sovita) että babymallit ovat pienemmän kokoisia pituudesta kuin lastenhaalarit. eli esim. reiman babymalli on leveämpi mutta hieman lyhyempi koossa 86 cm kuin saman koon kapeampi lastenhaalari!

Meillä oli viime syksynä elokuussa vuoden täyttäneelle 72cm pituiselle Reimatecin babymallin koko 80cm, joka oli vähän tilava, mutta ei niin iso että olisi haitannut liikkumista. Haalari menee mainiosti vielä tämän keväänkin. Mutta jos jo viime keväänä olisin ostanut haalarin niin olisin kyllä ottanut 74cm. Meillä oli viime keväänä ei vedenpitävä Ciraf-halpishaalari 68cm ja se meni vielä alkusyksystäkin.

Meillä taas on ollut koko talven tuo Reiman toppahaalari kokoa 74cm. Tyttö pian 8kk. Nyt tuntuu olevan juuri sopiva, viime neuvolassa tyttö oli 72cm pitkä. En usko että mahtuisi enää 1-vuotiaana.

Yhteistyössä