Kevät. Lumet melkein sulaneet ja sormet syyhyä jo kovasti.

20.04.2012
97
0
6
Odottaakoo muut innolla jo joka keväisiä pihan laitto hommia?
Toki joissakin kaupungeissa ne on saanutkin jo aloittaa. Mutta täällä meillä alkaa nyt vasta lumet olla melkolailla poissa ja maa kuivumaan joten voisi jo ajatella pihahommien aloitusta.
Odotan innolla että saan alkaa taas laittaa pihaa ja ostaa uusia kukkia ja pensaita.
Uudet terassikalusteetkin pitäisi hankkia ja terassia vähän fiksailla. Parvekkeellekin pitäisi joku "puulattia" rakennella.
Pääsisipä jo pian aloittamaan! :)

Meille tulee nurmikkomulta huomenna! Ja terassipuut viikon kuluttua.

Tänään piti mennä katselemaan taimistolle omena-, kirsikka- ja luumupuita mutta eihän ne perhanat avaa oviaan kuin vasta toukokuun 1. päivä |O

En todellakaan odota innolla kun mä en vaan osaa: En tajua mistään kasveista mitään eikä huvittais laittaa tuohon pihaan yhtään rahaa kun yhtä kamalalta se aina vaan näyttää vaikka mä näpertäisin siellä mitä. Ja mihinkään pihasuunnitelijaan ja tekijöihin ei budjetti nyt hoitovapaalaisena riitä.
Eilen just puuhasteltiin pihalla koko päivä ja itseasiassa ikävöin kerrostaloon, vituttaa jo valmiiksi ruohonleikkuu yms.
Jos olis jotain viherpeukaloa ja puutarhasilmää suotu niin voisin tykätäkin.

Kun lähtötilanne on se että meillä ei ole edes kunnon nurmikkoa niin ei paljoa pelkät kukat pelasta. Enkä mä edes tajua mitkä on monivuotisia :D

Mä oon kyllä ehkä onnettomin puutarhuri ikinä.

Odotan niin kovin!! Eilen käänsin lehtikompostin ja viime viikolla jo haravoin sulaneet kohdat. <3 Otin eilen esiin myös saviruukut joihin meinaan kukkia laittaa. Keittiössä on itämässä sipulia ja elefanttiheinää, pelargoniaa, keijunmekkoa jaaa... laventelia ja rosmariinia. Kohta pitäisi laittaa loput itämään. Täytyy vain viedä nuo varmaan saunalle tuosta kun muuten ei mahdu. :)

Tuolla on kuvia, ja jos joku on parempi viherpeukalo niin saa antaa neuvoja!

albert-kaarina

Kun lähtötilanne on se että meillä ei ole edes kunnon nurmikkoa niin ei paljoa pelkät kukat pelasta. Enkä mä edes tajua mitkä on monivuotisia :D

:D No mitäs jos tekisit parhaasi ja pihasta sen näköisen miten se miellyttää omaa silmää? Eikös se ole pääasia että itselle kelpaa.

Meilläkin oli aikoinaan takapihalla paljon palanutta nurmea ja hitokseet sammalta.
Sitä olen tässä vuosien mittaan fiksaillut ja laitellut ja uskollisesti hoitanu.
Viimeisin urakka oli viime kesänä niillä kauheilla helteillä, kun pistin puolet paskasta ympäri ja pistin uudet siemenet. Sitä sitten uskollisesti kastelin monta kertaa päivässä ja monta monta litraa sinne kannoin. Naapurikin kävi välillä nauramassa että taidat tehdä turhaa hommaa, mutta kyllä se nurmi sieltä kasvoi ja sain näyttää naapurille pitkän nenän.
Melko toivottomalta vaikuttanut projekti onnistui!!! :) Sen eteen vuodatetut hikikarpalot eivät olleen ollenkaan turhia. Tuon projektin jälkeen tuntuu että pystyn mihin vaan :D:laugh:

• Tykkää
Reactions: as if
Niin... Mutta kun mulla ois niin kamalan vaativa maku :D
Mä tykkäisin sellaisesta japanilaistyyppisestä puutarhasta missä ois paljon kiviä yms mutta kun mä en vaan osaa. Ei oo silmää niin isolle kokonaisuudelle kuin piha (=pieni rivaripiha)
Ja rahaahan siihen menis itsetehdenkin ihan helkkaristi niin olkoon suht kamala niin kauan että mulla on budjettia palkata joku tekemään se kunnolla.

Niin... Mutta kun mulla ois niin kamalan vaativa maku :D
Mä tykkäisin sellaisesta japanilaistyyppisestä puutarhasta missä ois paljon kiviä yms mutta kun mä en vaan osaa. Ei oo silmää niin isolle kokonaisuudelle kuin piha (=pieni rivaripiha)
Ja rahaahan siihen menis itsetehdenkin ihan helkkaristi niin olkoon suht kamala niin kauan että mulla on budjettia palkata joku tekemään se kunnolla.

Mitäs jos sä teksiti pikkuhiljaa?
Me muutettiin tähän missä nyt asutaan noin 4-vuotta sitten ja mä olen pikkuhiljaa laitellut molempia pihoja, joka vuosi jotakin pientä.
Itsekkin olen siis ollut hoitovapaalla nää kaikki tässä asutut vuodet. Nyt ollut töissä puolisen vuotta jotenka nyt vasta oikeasti varallisuutta laittaa pihaan enempi. Tähän saakka vain pikku juttuja tehnyt ja laitellut, mutta on niistäkin hyvä mieli tullut. :)

• Tykkää
Reactions: as if
Esimerkiksi narsissit on monivuotisia.Syksyllä kun ne lakastuu niin seuraavana keväänä taas pukkaa kukkaa:
normal_Narsissit2.jpg

Me asutaan vuokralla eli mitään kovin suuria rakenteellisia muutoksia ei ole luvassa, mutta edellisten vuokralaisten (ja hunningolla kasvaneiden lasten) jäljiltä piha on karmeassa kunnossa. Puiset pihalaatat on palasina ja läpimätiä, haravoinnit tekemättä ties kuinka pitkältä ajalta ja epämääräistä roinaa ja lasten leluja paljastuu päivä päivältä lisää. Ruusupuskatkin ovat tietysti villiintyneet ja peittäneet polut alleen. Tekemistä siis riittää ja sormet tosiaankin syyhyävät. En malttaisi millään odottaa, että kaikki lumi on sulanut (ja siksi vähän lapiolla olen auttanut, hehee).

Ihanaa etten ole ainoa, joka odottaa innolla pihatöitä. Lähinnä miehen suku jo kauhistelee, että taas se akka on kohta vauhdissa :D

Meillä on lunta vielä ihan älyttömästi mutta en oota ollenkaan että se sulaa, inhoan piha/puutarhatöitä! Joka vuosi meidän istutukset vähenee ja muuttuvat helpompi hoitoisiksi... Alkuun meillä oli kukkapenkkejä, marjapensaita ja kasvimaa, nykyään on pari pensasta, pari omenapuuta ja mansikkamaa (joka muuten pitää laittaa uusiksi, jaiks!).

kasvihuoneen kohalla 1m lunta. kukkapenkki etupihalla 1.5m lunta. vuosis sitte olin harkannu j oosan pihasta. .vappuna oli koko piha kynsitty.. perhana sanon vain! eiku soittaa traktoria pukhaan sohjoa pihasta... |O

kesäkurpitaa.kurpitsa, paprika, maissi,avomaankurkku ruohosipuli, kirveli,sitruunamelissa, basillika. tänhänä laitan 2 chili hässäkkää ja yrttejä lissää :) avomallee porkkana,lanttu,sipuli,punajuuri hernettä , salattia yms tästä tullee hyvä kesä. kuhan nuo lumet sullaa pois :D

ja vinkkejä kehiin! nyt rakennetaan kasvihuone . 12-15 neliötä mikä ois kokeilemisen arvonen kasvattaa???

Mä en oota. En oo viherpeukalo eikä mua kiinnosta ja siksi asutaankin kerrostalossa. Musta on ihkua istua parvekkeella ja kattella kun talkkari leikkaa nurtsit ja hoitaa kukat ja istutukset (meillä on tosi ihana piha, voittanu joskus pihapalkinnonkin). Mulla on käytössäni 6 hehtaarin kaunis piha-alue eikä mun tarvii laittaa tikkua ristiin sen ylläpitämiseksi. :D

Heh, meillä naapurin mies kaupassa huokasi ja totesi, että alkaa nuo pihatyöt. Viitaten puolisonsa intohimoon :whistle:

Ja tokihan siinä jotutuu mies tekemään kaikenlaista, rakentamaan kaivamaan, kuskaamaan ja ennen kaikkea kasteluhommiin, joita kyllä riittää.

Minä kun käyn joskus "heittämässä" naapurin kukille ja kasveille vettä, siihen kuluu aikaa liki pari tuntia, enkä tee sitä kuin max 2 kertaa kesässä, heillä se on jokapäiväistä touhua.

Tässä kohtaa ei yhtään käy kateeksi niiden muutoin kovin ihanaa pihaa, kasveineen päivineen :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26129852:
Heh, meillä naapurin mies kaupassa huokasi ja totesi, että alkaa nuo pihatyöt. Viitaten puolisonsa intohimoon :whistle:

Ja tokihan siinä jotutuu mies tekemään kaikenlaista, rakentamaan kaivamaan, kuskaamaan ja ennen kaikkea kasteluhommiin, joita kyllä riittää.

Minä kun käyn joskus "heittämässä" naapurin kukille ja kasveille vettä, siihen kuluu aikaa liki pari tuntia, enkä tee sitä kuin max 2 kertaa kesässä, heillä se on jokapäiväistä touhua.

Tässä kohtaa ei yhtään käy kateeksi niiden muutoin kovin ihanaa pihaa, kasveineen päivineen :whistle:

Pihahommiakin voi varmaan tehdä ei kiinnostuksen ja hulluuden välissäkin olevalla tarmolla? :)

Mä joudun jättään mun kesäkukat muutossa penkkiin, kiitos tuon lumikinoksen joka tuskin perjantaihin mennässä kerkeää mihkää hävitä :(
Ei mitää hajua millanen piha saati missä kunnossa tulevassa asunnossa, mutta päätin että en taida enää istuttaa monivuotisia (ennen ku on oma piha), vaan ostan pari isoa ruukkua ja laitan niihin kesäkukkia.

Mä joudun jättään mun kesäkukat muutossa penkkiin, kiitos tuon lumikinoksen joka tuskin perjantaihin mennässä kerkeää mihkää hävitä :(
Ei mitää hajua millanen piha saati missä kunnossa tulevassa asunnossa, mutta päätin että en taida enää istuttaa monivuotisia (ennen ku on oma piha), vaan ostan pari isoa ruukkua ja laitan niihin kesäkukkia.

En ihan ymmärrä miksi? Monivuotiset on sulle itselle helpompia sen aikaa kuin siellä asut, eikä se nyt kai haittaa jos ne taakse jää?

Eilen harasin kukkapenkit ja ajettiin lasten kanssa pyörällä puutarhalle ostamaan orvokkeja ja narsisseja. Pistettiin ne portaalle ruukkuihin. Haravoimista olisi vielä paljon, ja kunhan takapihan lumikasakin on sulanut, pääsen käätämään hyötypuutarhapenkkiä! Jee. :)

Täällä päin näkyy nurmikkoa autotien vierestä ehkä noin reilun metrin kaistale ja muutenpa piha on lumen peitossa. :) Parhaissa kohti lunta on yli metrin kasa.. ei tarvitse pitkään pitkään aikaan suunnitella yhtään mitään :) Pyykkitelinekin on niin lumen saartamana,että sinnekään ei ole hetkeen asiaa.. :)

Meillä on sitten kesällä edessä uuden nurmikon laitto.. tai jotain. Entinen on huonossa hapessa. Huvimaja olisi tarkoitus laittaa myös. Kukkien perään en hingu,kun en niistä mitään ymmärrä. Ja terassin lähelle niitä ei voi laittaakaan kun meistä kaksi on ampiaisallergisia....

Luntahan täällä ei ole ollut juuri kohta kuukauteen..

Mutta toisaalta joo ootan innolla et toi maakin viimein sulaa ihan kunnolla, saan uuden nurmikon kun vanhaan kaivetaan salaojat.. :D Istutuksiakin olis kai ihan kiva laittaa mut oon niin laiska kitkemään tms. et tulisko siitä mitää..Pienestä porkkana ja herne palstasta haaveilin kyllä takapihalle mut saa nähä..

Yhteistyössä