Keuhkoputkentulehdus? Kuumeeton keuhkokuume? Kenties jotain muuta? Palstatohtoreita paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Viikko sitten iski tauti päälle, alkoi flunssalla ja kurkkukivulla. Nyt ollut viisi päivää aivan kamala yskä. Yskin vaan koko ajan. Tuntuu kuin jotain olisi tuolla keuhkoissa, roskia..? Viimeisenä kolmena päivän yskä mennyt pahimmillaan siihen pisteeseen, että kaikki oksennettu kaaressa pihalle. Jonka seurauksena koko vatsalaukku tyhjenee.
Alkuun rasituin liikunnasta, tottakai.
Nyt hengittäminen on raskasta jo vain istuessa ja ponnistus postilaatikolle on hurja.
Minulla on hyvä kunto, liikun päivittäin reippaan kävelylenkin. (kesto 1,5h) ja työmatkat 5päivää viikossa liikun kävelleen, matkaa 12km yht. Eli siis rapakuntoinen en ole.

Yskiessä alkanut maistua myös veri suussa, no tottakai kun niin paljon vaan yskinyt.

Ja tuntuu kuin tuolla jossain keskellä rintalastan alla (suurinpiirtein) olisi iso kivi joka vaan painaa ja puristaa.
Olo on todella väsynyt ja heikko.
Ja tosiaan ihan normi kotiaskareet aiheuttaa hengästymisen. Kun tuossa aijemmin leivitin pyykit, vaihdoin neljään sänkyyn lakanat tuntui ettei happi kulje kunnolla. Oli pakko käydä lepäämään, nyt olo ihan ok - toki hengittäminen yhä sellaista raskaan kuuloista.

Ja joo lääkäriin pitäisi vissiin mennä, mutten tänä iltana ainakaan enää mihinkään kehtaa lähteä.
 
"vieras"
Meillä oli koko perhe todella sitkeässä räkä ja yskätaudissa (kuumeton) peräti 6 viikkoa putkeen syksyllä. Räkää tuli nenästä ja kurkusta päivittäin, sellaista keltaista. Yskä oli välillä kuivaa, välillä kröhää. Todella sitkeä pirulainen. Ei tiedetä mikä oli, ei käyty lääkärissä ja parannuttiin täysin. Ei siis missään välissä kuumetta. Eikä lämpöä.
 
"aloittaja"
joo ja nyt näköjään pientä lämpöä..
tähän saakka kun mittari pysytellyt "pakkasella".. eilen illalla hurjat 35,2.
Nyt mittari 37,1 ja siis normi lämpö on 36.
 
"Vieras"
Keuhkokuume voi olla myös kuumeeton. Kävisin tarkistuttamassa tulehdusarvot. Meillä oli yhdellä lapsella kaksi viikkoa kestävä hirmuinen flunssa, joka vei tosi huonoon ja heikkoon kuntoon hänet.
 
"vieras"
[QUOTE="hoitaja";27702822]Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin, sulla on keuhkokuume.[/QUOTE]

Näillä perusteillako?
Eiköhän ap:lla ole vain sitkeä flunssa. Nyt rauhassa vain parantelet. :)
Lepoa.
 
Aet
Juuri noilla oireilla mulla oli molemminpuoleinen keuhkokuume. Mene ajoissa tarkistuttamaan niin pääset ehkä kotihoidolla eikä tarvi maata päiviä sairaalassa. Mulla oli kanssa eka alilämpöä ja sitten pientä lämpöilyä. Meni jakso tosiaan noin huonoksi. Se jo kertoo, että keuhkoihin on pesinyt jos hengittäminen on raskasta ja hengästyy ja väsyy pienestäkin.
 
"aloittaja"
Juuri noilla oireilla mulla oli molemminpuoleinen keuhkokuume. Mene ajoissa tarkistuttamaan niin pääset ehkä kotihoidolla eikä tarvi maata päiviä sairaalassa. Mulla oli kanssa eka alilämpöä ja sitten pientä lämpöilyä. Meni jakso tosiaan noin huonoksi. Se jo kertoo, että keuhkoihin on pesinyt jos hengittäminen on raskasta ja hengästyy ja väsyy pienestäkin.
Mut eikös keuhkokuumeessa, kuume huitele jossain neljässäkymmenessä asteessa?
Oliko tai muuttuiko olosi jossain vaiheessa oudoksi? Sellaiseksi kuin sumussa olisit ja kävellessä jalat tuntu oudoilta, veteliltä tai muuteen ihan oudot..

Kauanko sinulla oli erillaisa oireita, ennen kuin menit lääkäriin? Mikä oli se viimeinen tikki minkä vuoksi hoksasit mennä lekurille?
 
Aet
[QUOTE="aloittaja";27702946]Mut eikös keuhkokuumeessa, kuume huitele jossain neljässäkymmenessä asteessa?
Oliko tai muuttuiko olosi jossain vaiheessa oudoksi? Sellaiseksi kuin sumussa olisit ja kävellessä jalat tuntu oudoilta, veteliltä tai muuteen ihan oudot..

Kauanko sinulla oli erillaisa oireita, ennen kuin menit lääkäriin? Mikä oli se viimeinen tikki minkä vuoksi hoksasit mennä lekurille?[/QUOTE]

Ei, vaan mulla ei ollut kuumetta ensin alilämpöä ja sitten vain pientä lämpöä kokoajan, ehkä noin pari päivää, eikä se kuumeeksi siitä noussut. Olin koulussa silloin ja ihan sumua on muutama päivä. Pari koettakin tein, mutta palautuksessa olin kuin en olisi niitä ikinä nähnytkään, ei mitään muistikuvaa.

Viimeinen pisara oli juuri tuo, ettei jaksanut mitään, ei kerrassaan mitään ylimääräistä. Rappusten kiikkuminen vastasi maratonin juoksemista, ei puhettakaan siivouksista tai edes ruoan laitosta. Hengästyin heti ja ihan kuin olis ollu kivi rinnan päällä. En odottanut ku varmaan kaks päivää lääkäriin menoa, itse tuntee kyllä, kun ei kaikki ole kohallaan. Tulehdusarvot huiteli lähellä 3 sataa. IOli kehittynyt kuumeeton keuhkokuume. Meinattiin jo ottaa osastolle, mutta kun lupasin maata kotona niin pääsin onneks sinne sitten melko pian.
 
"aloittaja"
Ei, vaan mulla ei ollut kuumetta ensin alilämpöä ja sitten vain pientä lämpöä kokoajan, ehkä noin pari päivää, eikä se kuumeeksi siitä noussut. Olin koulussa silloin ja ihan sumua on muutama päivä. Pari koettakin tein, mutta palautuksessa olin kuin en olisi niitä ikinä nähnytkään, ei mitään muistikuvaa.

Viimeinen pisara oli juuri tuo, ettei jaksanut mitään, ei kerrassaan mitään ylimääräistä. Rappusten kiikkuminen vastasi maratonin juoksemista, ei puhettakaan siivouksista tai edes ruoan laitosta. Hengästyin heti ja ihan kuin olis ollu kivi rinnan päällä. En odottanut ku varmaan kaks päivää lääkäriin menoa, itse tuntee kyllä, kun ei kaikki ole kohallaan. Tulehdusarvot huiteli lähellä 3 sataa. IOli kehittynyt kuumeeton keuhkokuume. Meinattiin jo ottaa osastolle, mutta kun lupasin maata kotona niin pääsin onneks sinne sitten melko pian.
Okei.. Nyt saatto ruveta vähän jännittämään.
Oon täällä lasten kanssa keskenäni kotona. Mihinhän sitä vaikkapa keskellä yötä soittaisi jos olo olisi todella kurja ettei ihan yksinään selviäisi vaikkapa taksiin kera lasten ja lekuriin?
 
Aet
[QUOTE="aloittaja";27703014]Okei.. Nyt saatto ruveta vähän jännittämään.
Oon täällä lasten kanssa keskenäni kotona. Mihinhän sitä vaikkapa keskellä yötä soittaisi jos olo olisi todella kurja ettei ihan yksinään selviäisi vaikkapa taksiin kera lasten ja lekuriin?[/QUOTE]

No soitat vaikka taksin, mutta uskon kyllä että pärjäät hyvin aamuun kuitenkin. Tietenkin jos menee hengittäminen todella vaikeaksi niin heti lähdet, vaikka lasten kanssa, jos et saa ketään sinne. Mutta mene ihmeessä heti aamulla älä jää enää odottamaan. Parempi katsoa kuin katua!

Voimia ja pikaista paranemista! Vaikka itsellä meni melkein kuukausi ennen kuin tunsi kaikkien voimien olevan takaisin. Muistat nyt, ettet kuntoile, vaan lepäät niin kauan kuin tunnet itsesi terveeksi.
 
Täällä aloittajan oireilla, ei kohonneita tulehdusarvoja, ei kuumetta, mutta röntgenissä varjostumat keuhkoissa, eli pneumonia viralis, kuumeeton keuhkokuume, viruksen aiheuttama. Reilu kaks viikkoa ollu tässä melko huonolla hapella...että mars mars lääkäriin. Saat ainakin avaavat lääkkeet ja sairauslomaa, yleiskunto voi olla parikin kuukautta tosi huono. Yskiskellessä tässä mennään..:(.
 
@@@@
Mykoplasma ei välttämättä nosta kuumetta eikä tulehdusarvoa(kaikki lääkärit eivät näitä faktoja tiedä!) mutta kunto voi silti olla kuin olisi kovassa kuumeessa, rappuset vaikeutuu jne....

Mikäli eivät julkisella suostu testauttamaan mykoplasman vasta-aineita niin syytä mennä yksityiselle, se on niin viddumainen tauti kroonistuessaan, että satanen on mitätön summa jos lääkityksen saa ajoissa.
 
[QUOTE="vieras";27702607]aivan kamala yskä. Yskin vaan koko ajan.

Yskiessä alkanut maistua myös veri suussa

Ja tuntuu kuin tuolla jossain keskellä rintalastan alla (suurinpiirtein) olisi iso kivi joka vaan painaa ja puristaa.

Olo on todella väsynyt ja heikko.[/QUOTE]

Näillä oireilla + virtsankarkailulla mulla todettiin pari vuotta sitten kuumeeton keuhkokuume. Oikeasta keuhkosta löytyi nuppineulan pään kokoinen löydös. Osastolle olisivat ottaneet, jos olisin suostunut jäämään. Kolmet tujut antibiootit sain.
 
vierailija
Täällä aloittajan oireilla, ei kohonneita tulehdusarvoja, ei kuumetta, mutta röntgenissä varjostumat keuhkoissa, eli pneumonia viralis, kuumeeton keuhkokuume, viruksen aiheuttama. Reilu kaks viikkoa ollu tässä melko huonolla hapella...että mars mars lääkäriin. Saat ainakin avaavat lääkkeet ja sairauslomaa, yleiskunto voi olla parikin kuukautta tosi huono. Yskiskellessä tässä mennään..:(.
 
vierailija
Mulla on kuumeeton keuhkokuume..ja olo on silleen huono että (mulla on perus sairautenakin astma..),niin maha on kipeä ja kädet ja vatsa sekä selkä kuin tulessa...tuntuu että kuumetta ois joku40..mutta ei vaan oo kun 37.2..ja happisat.oli 95..ja nytkään en saa kunnolla happea..sitten olen juonut tosi paljon ..mutta tosi harvoin on pissahätä..en tiedä jaksanko kauaa olla kotona..keuhkokuvissa kävin ja sieltä löytyi keuhkokuume..olo on tosi raskas ..mutta crp kuitenkin laskenut..en tiedä mitä tehdä..??osaako joku neuvoa...?nm.kuumeeton keuhkokuume potilas
 
vierailija
Kuumeeton keuhkokuume, kuumemittari näytti 36.0. Happiarvot kunnossa. Verenpaine hyvä. Ei ollut hengenahdistusta, vaan normaalia astmaa. Oli voimakasta väsymystä. Väsymystä on muutoinkin koska sairastaa Parkinsonia. Hieman sekava, mutta vastaa sujuvasti kysymyksiin. Nousee välillä istumaan, mutta haluaa ruveta uudelleen nukkumaan. Tästä pitäisi tunnistaa keuhkokuume? Ei ihan helppoa ollut.
 
vierailija
Kuumeeton keuhkokuume, kuumemittari näytti 36.0. Happiarvot kunnossa. Verenpaine hyvä. Ei ollut hengenahdistusta, vaan normaalia astmaa. Oli voimakasta väsymystä. Väsymystä on muutoinkin koska sairastaa Parkinsonia. Hieman sekava, mutta vastaa sujuvasti kysymyksiin. Nousee välillä istumaan, mutta haluaa ruveta uudelleen nukkumaan. Tästä pitäisi tunnistaa keuhkokuume? Ei ihan helppoa ollut.
Se väsymys yksin on oire siitä.
 

Yhteistyössä