ketkä imettäneet pitkään? kauanko? mitä sukulaiset tuumanneet?

• Viestiketjun aloittaja imetys on ihanaa
  • Ensimmäinen viesti
imetys on ihanaa
minusta tämä on ahdistavaa. varsinkin miehen suku hiillostaa
lopettamaan. kun käyvät kylässä niin ottavat syliin ja sanovat pojalle "vieläkö äiti imettää isoa poikaa"
no poika ei puhua osaa ja sanon sit vaan et juu juu niin siitähän se sit alkaa valitus ja nipotus

en vaan osaa lopettaa imettämistä ja tykkään siitä.
mihin asti olette imettäneet?
entä suku?

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja miepäs:
no minkäs ikäinen lapsi sulla on sitten kyseessä kerta et sukulaisten mielestä saisi imettää?
En ole ap, mutta ei hirveän kauaa pidä imettää, jotta aletaan ihmetellä. Esikoista ite imetin vain 10kk, mutta esim. neuvolassa ja suvussa sitä ihmeteltiin ja suunnilleen taputeltiin selkään kun "jaksoin imettää niin kauan". Mie en ymmärrä, ihan normaali, lyhyehkö imetysaika. Toista imetin 1v 2kk ja sitten esim. mummoni alkoi taivastella (positiivisella asenteella) että miten maito riittää niiiiiiiiin pitkään. Yhä mun mielestä ihan normaali imetysaika. Kaksosia ajattelin imettää ainakin vuoden, saas nähdä joko taas joku ihmettelee.

Nykyään vissiin aika normaalia, että imetys tyssää alle puolessa vuodessa, sen ohi menevä aika on sitten useiden mielestä mukamas pitkä imetysaika.

Vieras
Kolme lasta olen imettänyt vajaa 2-vuotiaaksi. Sukulaiset eivät sitä ole ihmetelleet, mutta neuvolalääkäri kylläkin. Eka lapsen kohdalla sairaalalääkäri kehotti lopettamaan imetyksen lapsen ollessa 1v 8 kk, vaikka mitään syytä lopettamiseen ei ollut. Jälkeenpäin harmittelin, kun uskoin lääkäriä ja aloitin vieroittamaan pikkuhiljaa. Olisin itse halunnut imettää pari kuukautta pitempään.

Yleensä jos joku on kysellyt imetyksestäni, en ole ottanut sitä ihmettelynä, vaan todennut, että imetän ja että aioin imettää vielä ... saakka. Siihen kyselijät ovat tyytyneet sen enempiä selittelemättä. Ainut poikkeus on ollut nuo lääkärit, jotka eivät ole pitkää imetystä ymmärtäneet.

ap
eli poika 1v5kk
1v asti on ollut että oho ootpas kauan,imettänyt viäkö imetät ym
mut nyt vaan et lopeta lopeta,kannattaa lopettaa.

välillä on tunne et mitä jos en ikinä raaski luopua voiko oikeesti joku imettää vielä 4-5v ei..eihän voikkaan sehän on jo hullua ja sairasta.

itse ajattelin että kun 1v asti pystyy imettään niin hyvä. mutta kun imetys tuntuu niin haikeelta. pystynkö ikinä lopettamaan tätä

Pisin imetysaika on ollut pikkasen yli vuoden.

Itseasiassa en ole kysellyt sukulaisilta mielipiteita lapseni imetykseen, ja jos he olisivat kommentoineet kysymatta, olisin natisti kehoittanut vaan huolehtimaan omista asioista.

Ma olen ihan omin avuin lapseni synnyttanyt, enka varmana ota vastaan huonoja neuvoja asioissa, joiden tiedan olevan hyvaksi lapsilleni.

=)

mollamamma
esikoista imetin 1v10kk, aloin odottaa toista ja lopetin silloin. Kakkosen kohdalla tyssäsi 3kk jälkeen, tätä kolmatta imetän vielä (kohta 1v8kk), mutta kait se pitäisi lopetella, nelonen kun ilmoitti tulostaan... Tiijä häntä, miten pitkään tämä seuraava rinnalla viihtyy, niin ja en nyt äkkiseltään muista että sukulaiset olisi erityisemmin kommentoineet imetyksiä, ihanhan tuo on meidän oma asia...

ap
en tiedä mutta anopille tuo näyttää olevan joku kamala valittamisen aihe oma äitini/sukuni ei ole kommentoinut mitenkään. miehen 80w mummo lysyy vieläkö tissimaitoa tulee =) mutta ei muuten sit kysele.
anoppi päivittelee ja jos ollaan kylässä niin muille suvun tädeille/äidillensä ym suureen ääneen että kun imettää viä ja plä plä

edellistä imetin 4 viikkoa eli olen enemmän kuin ylpeä kun maitoa on tullut. no jatkan imettämistä. mietityttää että osaako tätä ikinä lopettaa.

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja mollamamma:
esikoista imetin 1v10kk, aloin odottaa toista ja lopetin silloin. Kakkosen kohdalla tyssäsi 3kk jälkeen, tätä kolmatta imetän vielä (kohta 1v8kk), mutta kait se pitäisi lopetella, nelonen kun ilmoitti tulostaan... Tiijä häntä, miten pitkään tämä seuraava rinnalla viihtyy, niin ja en nyt äkkiseltään muista että sukulaiset olisi erityisemmin kommentoineet imetyksiä, ihanhan tuo on meidän oma asia...
Raskaus ei pakota lopettamaan imetystä, ellei sitten imetys aiheuta ennenaikaisia supistuksia. Ite lopetin kun olin kaksosia odotin rv 27 tjsp. Ja ihan siksi, että kolmen imetys olisi ollut vähän liikaa mulle. :D Muuten oisin jatkanut tytön imetystä pitempään kuin 1v 2kk. Halusin että tyttö ehtisi ns. unohtaa rinnan ajoissa.

äiti
Minä tiedän äidin, joka imetti poikaansa ainakin 4,5-vuotiaaksi. Siinä välissä sai tytön (kun poika oli 3,5 vuotta). Imetti koko raskausajan ja tytön tissittelyaikana imetti molempia. Kun tyttö reilusti alle vuoden ikäisenä omasta halustaan lopetti, jatkoi yhä pojan imetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja mollamamma:
Raskaus ei pakota lopettamaan imetystä, ellei sitten imetys aiheuta ennenaikaisia supistuksia. Ite lopetin kun olin kaksosia odotin rv 27 tjsp. Ja ihan siksi, että kolmen imetys olisi ollut vähän liikaa mulle. :D Muuten oisin jatkanut tytön imetystä pitempään kuin 1v 2kk. Halusin että tyttö ehtisi ns. unohtaa rinnan ajoissa.
Juups, no täällä on "tosi ihana" neuvolantäti, joka oli kauhuissaan jo siitä, kun vielä imetin esikoista niin vanhaksi... Mitähän tuo tuumaisi jos sanoisin, etten lopeta pojun imetystä, passittaisi varmaan hullujenhuoneelle...

Imetin n. 1v molempia. Kukaan tuttu tai sukulainen ei sanonut mitään, mutta yksi lääkäri ihmetteli kun kuopuksen ollessa 10 kk ilmoitin, että tarvitsen lääkkeet joiden kanssa voi imettää. Ja sitten kun kävin kuukauden päästä uudelleen kysyi vieläkö sinä edelleen imetät. :eek:

1v4kk oli tyttö kun imetyksen lopetin.oma äiti siitä mulle mussutti (että olisi pitänyt lopettaa siinä 6kk, sitten 1v kieppeillä että lapsi pääsisi sinne yöhoitoon ehkä kerran tai kaksi vuodessa. kiinteät olisi pitänyt aloittaa 2kk ikäisenä eikä "vasta" 6kk). muuten ei ole sukulaiset kauheasti kommentoineet ainakaan negatiivisesti vaikka ensimmäinen olin kummassakin suvussa joka imettää lasta "pitkän" eli yli kuukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Minä tiedän äidin, joka imetti poikaansa ainakin 4,5-vuotiaaksi. Siinä välissä sai tytön (kun poika oli 3,5 vuotta). Imetti koko raskausajan ja tytön tissittelyaikana imetti molempia. Kun tyttö reilusti alle vuoden ikäisenä omasta halustaan lopetti, jatkoi yhä pojan imetystä.
No toi on musta sairasta, eiköhän silloin ole jo kyse äidin riippuvuudesta imettämiseen. Itse imetin esikoista 1v 1kk ikään asti ja sitten se jäi ihan luonnostaan pois. Poika itse hylkäsi tissin 6kk ikäisenä ja se harmitti. Saas nähdä kauanko tämä tulokas huolii, tarkoitus ois sinne vuoden tietämille imettää.

Esikoista en oikeastaan imettänyt ollenkaan, koska mulla oli silloin sellainen lääkitys, jonka kanssa ei saanut imettää. Pumppasin maidot ja kaadoin lavuaarista alas. Kun lääkekuuri loppui, niin poika sai n. kuukauden omaa maitoani pullosta. (Huomaatteko, miten tuli kamala tarve selittää sitä, miksi en imettänyt :headwall: )

Keskimmäistä imetin n. 4kk.

Kuopus on nyt 2,5kk ja on täysimetyksellä. Pulloa ei huoli ollenkaan, joten imetän ainakin niin pitkään, kun oppii mukista juomaan.

Ups! Enpä taas huomannut, että kysymys kuuluikin: Ketkä imettäneet pitkään? No, vastasinpa silti :D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja piipaa:
Eikä teidän mielestä oo vaikeempi lopettaa imetys kun lapset jo isompia? Huutoa ja itkua?
on varmasti hankalaa itkua ja huutoa ja sekin voi olla syynä miksi vaan jatkan ja jatkan. voiko maitoa vaan yks kaks loppua kokonaan jolloin lapsi ei vaan sais maitoa ja voiis vaan sanoo että nyt loppu.

Imetän vielä 1,5-vuotiasta tyttöä. Sukulaisten taholta kommentit ovat olleet milloin positiivisia, milloin hämmästeleviä ja osa myös negatiivisia. Mummoni juuri tuumasi vähän paheksuvasti, että "eihän se rinta enää ole muuta kuin huvitus tuon ikäiselle, lopettaisit jo".
Tyttö syö tissiä enää vain kerran vuorokaudessa, illalla ennen nukkumaanmenoa. Tämä iltatissi on hänelle tosi tärkeä ja sydämistyy tosi kovasti jos ei sitä saa... Ja onhan se kätevä tapa rauhoittaa lapsi nukkumaan :) Itsellenikin se on ihana äidin ja tyllerön yhteinen hetki, joten luultavasti iltatissitystä jatketaan vielä ainakin muutama kuukausi, mikäli tyttö niin haluaa.

Vähän hassulta on tuntunut huomata, miten monelle yli 1-vuotiaan imetys on ihan käsittämätöntä ja utopistista. Mua itseäni on imetetty n. 3-vuotiaaksi, samoin kaikkia sisaruksiani enkä ehkä siksi osaa ajatella että yli 1-vuotiaan imetyksessä olisi mitään ihmeellistä ja poikkeuksellista.

Jellonainen
Lähinnä positiivisia kommentteja on tullut. Mieheni mummu alkaa nähdessään minun imettävän aina kertoa samaa tarinaa, kun 50-luvun lopulla heinäpellolla kolmevuotias poika pyysi äitiä sivummalle että sais vähän tissiä. Ja samana vuonna joulukussa syntyi tälle äidille uusi lapsi, eli raskaanakin oli vielä. Ja hymyillen mummu tätä muistelee :)

Kukaan ei ole sanonut pahasti, ja hyvä niin, sillä tietävät minun kyllä sanovan takaisin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miksi sitten sanotaan että ei lehmänmaitoa alle 1 v jos ei 1 v asti "saisi" imettää? Korvike kun on kuitenkin korvike eikä sitä "turhaan" silloin kun aitoa maitoa on tarjolla
Samaa minäkin olen ihmetellyt. Monet sellaiset ihmettelee "ison vauvan" imetystä, jotka on 60-70-luvulla synnyttäneet, silloin oli niin lyhyet äitiyslomat, lyhyet imetysajat ja muutenkin erilaista. Ei niinkään vanhemmat ihmiset ole kommentoineet 1-vuotiaan imetystä kuin hyvällä.

Yhteistyössä