Ketään paikalla, jolla 5,6 tai enemmän lapsia?

  • Viestiketjun aloittaja suurperhe haaveena
  • Ensimmäinen viesti
suurperhe haaveena
Miten arjesta selviää? Lapset ihania ja mulla on krooninen vauvakuume. Pelkään vaan sitä, että jaksamisessa tulee raja. Miten te olette selviytyneet? Ja lisäksi, meillä ei tukiverkkoa suvussa, mutta ystäviä kyllä löytyy, kaikilla lapsia 2, joten eivät ymmärrä ihan haaveitani.
 
SUURPERHE HAAVEENA
millaset ikäerot? Ihanaa! se kertoo jo paljon, jos kuudennesta haaveilet, eli elämä sujuu, ymmärsin. Mua askarruttaa eniten se ihan arkinen rumba, kun neljässä jo niin työtä, että on välillä ihan näännyksissä. Mutta kun lapset on niiin ihania ja kun arki välillä sujuu, ei vois kuvitellakaan elämää yhtään vähemmillä lapsille, jos niin saa sanoa. Kolmannen jälkeen hieman tahti kiihtyi, eikö se jo ala olla vakio, vaikka tulisi vielä viides??tarkoitan kotitöiden ja huolehtimisien määrää. Isot meneekin sitten kouluun ja kai vähän helpottaa? Kerro jotain...haluan kuulla kaikkea, positiivista ja negatiivistakin. Tää maailma on niin isoja perheitä vastaan, että juurikaan vertaistukea ei saa, niin koen.
 
Mulla on lapsia viisi, joista yksi tosin enkelinä. Ja pari nyt jo täysi-ikäistä, pari teiniä. Mutta viisi lastani syntyi kahdeksan vuoden sisään. Ei ollut meilläkään mitään kummempia tukiverkkoja. En kokenut pikkulapsivaihetta raskaana. Ainoa vaikea vaihe oli, kun nuorin lapsi parikuisena kävi lähellä kuolemaa. Mutta kun siitä selvittiin, hyvin meni. Kaikki lapset perusterveitä, ei allergioita, ei erityislapsia tms. Lapsia olisin halunnut vielä lisääkin mutta nuorimman ollessa n. vuoden mies yks kaks yllättäin kertoi olevansa homo ja erohan siitä tuli.
 
päivää
vanhin jo opiskelee yliopistossa,sitten on nuorempaa murkkusarjaa.lukiossa ja yläasteella
2000 luvun poppoota 3 joista nuorin on kolme.nyt oottelen uutta tulokasta loppukesäksi.
en oo uskovainen jos sitä lapsilukua ihmettelet.tykkään muksuista ja mieheni kanssa.välillä on vähän tiukempaa taloudellisesti kun pitää ostaa lukionkirjoja ja bussikyydit tulee maksamaan maltaita.hengissä kuitenkin ollaan.
 
äiti
Juu, vertaistukea suurperheellisen on vaikea löytää, valitettavasti.
Viides ei meillä muuttanut muuta kuin pyykin ja tiskin määrää=)
Meillä vanhin täyttää tänä vuonna 8v ja nuorin 2v.
Kaikki mitä löydän suurperheestä on positiivista...mitään negatiivista ei tule mieleen...
paitsi ehkä se kun lapset aloittavat riehumisen..se melun määrä tai no nyt se kyllä hymyilyttää=)
Kyllä nauttivat sekä lapset että vanhemmat kun kaikille on seuraa toisistaan.
Suosittelen=)

 
Keisarinna
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Mulla on lapsia viisi, joista yksi tosin enkelinä. Ja pari nyt jo täysi-ikäistä, pari teiniä. Mutta viisi lastani syntyi kahdeksan vuoden sisään. Lapsia olisin halunnut vielä lisääkin mutta nuorimman ollessa n. vuoden mies yks kaks yllättäin kertoi olevansa homo ja erohan siitä tuli.
Mitä?? Kertoisitko miten olet tuusta selvinnyt... Kauheaa.
 
Mulla yhdeksäs lapsi pian syntymässä. Kaksi vanhinta eli 20v ja pian 18v ovat jo muuttaneet pois kotoa,muut lapset 4v-16v. En ole kokenut isoa perhettä raskaaksi vaan päinvastoin,on mahtavaa kun on eri ikävaiheissa olevia lapsia. Ja itse asiassa ensimmäinen lapsenlapsi syntyy minä päivänä tahansa,tosi mahtavaa. Tsemppiä sulle ap:)
 
Suurperheen äiti
Meillä syntyi aikanaan neljä lasta neljän ja puolen vuoden aikana ja sitten myöhemmin pari lisää. Tässä vaiheessa olen tyytyväinen siihen, että vanhimmat jo yli kymmenvuotiaita. Aika raskasta tuo aika on kaikenkaikkiaan ollut. Vanhempien työn ja lasten hoidon yhdistäminen on ollut aina suurin ongelma.
 
meillä 7 lasta ja kahdeksatta odottelen. Arki sujuu ihan hyvin aamulla heräillään pienten kanssa on koululaiset yleensä jo koulussa.
Välillä väsyttää ja haluis sitä omaa aikaa mutta sen aika on sitten kun lapset isoja ja omillaan. Illat on aikas vaudikkaita ja meluisia ollaan me kyllä =)
Jostain ihmeen syystä meillä taas lähipiirissä kovinkin paljon vertaistukea suurimmalla osalla tuttavaperheistä on 5-8 lasta.
Kyläily näissä paikoissa on ihanaa sillä elämä on niin samanlaista kuin vain voi olla. Ja se mekkala on samaa.
Lapsista on seuraa toisistaan ei siinä pahemmin virikkeitä kaipaa.
Tukiverkkoa meillä ei ole sillä suku asuu aikaskaukana mutta jatusten vaihtoa ja kuulumisia vaihdellaan muiden suurperheellisten kanssa netissä.
Niin meillä ikä haarukka on 9 kk- 17 v. Lapsia löytyy joka kehitys vaiheeseen.

Suosittelen lämmöllä kaikille jotka suurperheestä haaveilee. Kaikille tämä ei tietysti sovi mutta ei tarviikkaan.
 
suurperhe haaveena
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Juu, vertaistukea suurperheellisen on vaikea löytää, valitettavasti.
Viides ei meillä muuttanut muuta kuin pyykin ja tiskin määrää=)
Meillä vanhin täyttää tänä vuonna 8v ja nuorin 2v.
Kaikki mitä löydän suurperheestä on positiivista...mitään negatiivista ei tule mieleen...
paitsi ehkä se kun lapset aloittavat riehumisen..se melun määrä tai no nyt se kyllä hymyilyttää=)
Kyllä nauttivat sekä lapset että vanhemmat kun kaikille on seuraa toisistaan.
Suosittelen=)
KIITOS TUHANNESTI KAIKILLE VASTANNEILLE!! Juuri edellisen kaltaista kokemustietoa kaipasinkin. Se riehuminen meillä on jo niin tavallista, etten osaa kuvitella mitään kovempaa meteliä. Mutta kai sitä tulee aina yhden verran lisää :) ? Jo tällä hetkellä vauva ehti pulauttaa, kakkavaipat ja yksi peppupesulla ja ...ja ... eli sitten ei taida ehtiä enää tänne tai muutenkaan. Nyt jo hiki hatus :) ! Kiitos kaikille ja ihan hirmuisen paljon onnea kaikille, jotka ovat rohkeita suurperheen äitejä!!
 

Yhteistyössä