Ketään OIKEESTI vitamiineista(+raskaus) tietävää paikalla?

Nyt mulla meni kaali viimestään sekasin... mikä vitamiini/hivenaine estää samaan aikaan otettuna minkäkin imeytymistä? Sen oon kuullut, että KALKKI heikentää RAUDAN imeytymistä eli ei pitäis ottaa samaan aikaan. Tän päivän Aamulehdessä oli iso juttu vitamiineista ja mainittiin magnesiumista, että "muista tarkistaa, etä magnesiumvalmisteeseen ei sisälly muita ravintoaineita kuten B-vitamiinia."

No entäs kun Multitabs Raskaus monivitamiini-tableteissa on:
Sisältää: 1 tabl. 2 tabl.
D3-vitamiini 5 µg 10 µg
E-vitamiini 10 mg 20 mg
Foolihappo 200 µg 400 µg
B1-vitamiini 2,5 mg 5 mg
B2-vitamiini 2,5 mg 5 mg
Niasiini (B3) 10 mg 20 mg
B6-vitamiini 2 mg 4 mg
Pantoteenihappo (B5) 2,5 mg 5 mg
B12-vitamiini 1,5 µg 3 µg
Biotiini 30 µg 60 µg
C-vitamiini 100 mg 200 mg
Rauta 10 mg 20 mg
Magneisum 90 mg 180 mg
Sinkki 7,5 mg 15 mg
Mangaani 1 mg 2 mg
Kromi 15 µg 30 µg
Seleeni 25 µg 50 µg
Jodi 50 µg 100 µg
Kalsium 250 mg 500 mg

(sori rivit heittää, mutta saa kai selvää mitä tabletti sisältää) Eli iloisesti sekaisin samassa tabussa mainitut kalkit, raudat, magnesiumit ja beet??

Siis voiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että nuo tabletit on ihan turhia?
Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että mä haluan varmistaa raskausajan tarpeellisten vitamiinien+hivenaineiden saannin nimenomaan purkista (syystä tai toisesta :) ), niin mitähän mun kantsis hankkia? Foolihappoa, ceetä, deetä, kalkkia(en juo maitoa), omega-3 ainakin, kaikkiko omina valmisteinaan? Ja juu, voi kai apteekistakin kysyä, mutta kysyn nyt teiltä :)
 
vieras
en TIEDÄ mutta mun mutu-tuntuma on että ei kannata popsia pillereitä vaan koittaa saada ne tarvittavat ravintoaineet ruoasta. Ja usein saadaankin mutta ihmiset popsivat silti pillereitä. Mikään keinotekoinen ei voi olla pitemmän päälle terveellistä. d-vitamiinia ja rautaa toki kannattaa syödä raskaana koska niistä voi olla oikeasti puute.
 
Venla
Noista multitabseista saat hyvin kaikki muut paitsi magnesiumin ja raudan. Muut imeytyvät hyvin, mutta kuten itsekin kirjotit -kalkki heikentää raudan imeytymisen ja magnesium tarvii kaverikseen VAIN b-vitamiinin.
Itse raskausaikana olen syönyt monivitamiinin lisäksi rautaa (hb matala) c-vitamiinipitoisen mehun kera otettuna. Ja tabletit pitää muistaa ottaa eriaikoihin..
 
Eiks nyt joku vielä vois tulla sanomaan, et syö terveellisesti niin saat vitamiinit siitä :D Mut kun mä haluuuuun syödä tabuja :snotty:
Noi multitabs raskaudet mä jätän kyllä ihan suosiolla rauhaan... jotenkin ei vakuuta :/ Ehkä mä vielä apteekissa kysäsen niiden mielipidettä, jos siellä joku ehtis vaikka neuvomaan. Tänks :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristiina76:
Eiks nyt joku vielä vois tulla sanomaan, et syö terveellisesti niin saat vitamiinit siitä :D Mut kun mä haluuuuun syödä tabuja :snotty:
Noi multitabs raskaudet mä jätän kyllä ihan suosiolla rauhaan... jotenkin ei vakuuta :/ Ehkä mä vielä apteekissa kysäsen niiden mielipidettä, jos siellä joku ehtis vaikka neuvomaan. Tänks :flower:
mikäs niissä?
 
mie
multi-tabs raskaus monivitamiineissa kalsium on karbonaatteina, jolloin se ei häiritse raudan imeytymistä. Maitotuotteissa kalsium taas on fosfaatti-muodossa jolloin häiritsee raudan imeytymistä.
Multi-tabs raskaus on siis oiva tuote monipuoliseen vitamiinilisään raskausaikana :)
 

Yhteistyössä