Ketään ADHD-lasten vanhempia joiden lapsilla lääkitys?

• Viestiketjun aloittaja "pelottaa"
  • Ensimmäinen viesti
"pelottaa"
Meillä on poika saamassa ADHD-diagnoosin, ja tietenkin lääkitystä tarjotaan. Luin lääkkeistä että sivuoireina on kasvun hidastumista, päänsärkyä, masennusta, agressiota, ruokahalun heikkenemistä... Olisiko jollain kertoa kokemuksia lääkkeiden käytöstä ja miten ovat toimineet, onko pitänyt vaihtaa /säätää monta kertaa. Mitä sivuoireita on ollut jne. En vaan mitenkään voi ymmärtää että lapsen kehittyville aivoille annetaan lääkitystä, vaikka toisaalta kyllä ymmärrän sen miten lääkkeet aivoissa toimii ja sen, että ne voivat oikeasti auttaa lasta ja helpottaa koulunkäyntiä jne. Siltikin pelottaa aloittaa lääkitys. En halua että poikani aivot "tottuu" lääkkeisiin ja vaatii niitä sitten lopunikäänsä...Huoh. :(

Meillä ainakin tuli heti ekalla kerralla sopivat lääkkeet. Ei ole ollut mitään sivuoireita, ruoka maistuu edelleen tosi hyvin (on kuulemma yleisin) ja kasvaa ihan kuten ikäisensä. Apua on lääkkeestä ollut. Koulu on helpottunut ja kaverisuhteet toimivat nyt paremmin. Samointen lapsesta on kasvanut ns. iso, ymmärtää nyt itsekin mistä kaikki ovat johtuneet ja sen ettei ollut omaa syytä. Lääke ollut käytössä kohta 2 vuotta ja pikkuhiljaa aletaan sitä jo lopettelemaan, koska nyt näyttää siltä että ilmankin aletaan pärjäillä.

Tämä on kuitenkin aina niin lapsikohtaista! aluksi en meinannut itsekään tähän lääkitykseen suostua, mutta onneksi kuitenkin kokeiltiin :)

Ymmärrän, että pelottaa. Mutta hienoa, että tiedostat sen, että lääkkeistä voi oikeasti olla apua lapsellesi. Onnekkaita ovat ne lapset, joiden vanhemmat lääkitystä(kin) kokeilemaan suostuvat, koska lääkitys saattaa olla ihan mieletön apua lapsen arkeen ja elämään.

VARO PIRISTEITÄ!!!
Itse olen vanha "huumeiden käyttäjä" ja tiedän ADHD-lääkkeet, sillä myös väärinkäyttäjät käyttävät metyylifenidaattia. Kyseessä on erittäin vahva piriste, joka aiheuttaa ties mitä sivuoireita. Itse en ikipäivänä voisi kuvitellakaan antavani lapselle mitään sellaista. En antaisi kehittyvälle lapselle moisia mykkyjä, kuten itsekin ihmettelit... Mieti muita vaihtoehtoja!!
Jos päätät kokeilla lapsellesi lääkkeitä, niin otapa ensiksi itse sama annos, joka on määrätty lapsellesi. Tiedät sitten itsekin minkälainen lääke on kyseessä ja saat perspektiiviä asiaan. Metyylifenidaatti on kuin amfetamiinia. Kuka antaa lapselleen amfetamiinia?!! (amfetamiinia käytetään myös lääkkeenä ADHD:ssa) Kyllä on maailmankirjat sekaisin, kun lapselle piriä syötetään!

"pelottaa"
No, sen verran minäkin tiedän, että normaalilla ihmisellä ADHD lääkkeet vaikuttavatkin just päinvastoin kun pitäisi, eli empä taida kokeilla. ADHD-potilailla taas juuri niinkuin pitääkin vaikuttaa, eli rauhottavasti. Mikäli lääkitystä ei aloita, voi sekin aiheuttaa masennusta ja päihteiden käyttöä myöhemmin kun tosiaan ei ole sitä elämän hallintaa ja on pää sekaisin. En siis todellakaan tiedä kumpi on nyt parempi vaihtoehto, lääkitä vai ei. Molemmissa tapauksissa tuntuu olevan haittavaikutuksia. :( Toisaalta haluaisin lasta kovasti auttaa niin että tuntisi olevansa "normaali", nyt tällähetkellä tiedostaa olevansa epänormaali ja haluaisi niin kovasti itsekin pystyä parempaan eikä aina saada negatiivista palautetta kaikesta. :( Sääliksi käy lapsiparka.

Jiiman
Siis omg tuota yhtä vastaajaa, aivan järkyttävää tekstiä. Ei taida hällä olla minkäänlaista kokemust adhd:sta. Siis jos joku tulisi mulle tollaista latelemaan päin naamaa en tiedä alkaisinko itkemään vai pamauttaisinko!

Mutta sitten asiaan. Tämä on aika huono paikka kesksutella asiasta, koska täällä on paljon *mielipiteitä* ja ennakkoluuloja sekä ihmisiä joiden kumminkaiman lapsella on adhd. Joten suosittelen liittymään facebookissa adhd lapset ryhmään, joka on suljettu ja sieltä löytyy paljon erilaisia ja asiaan oikeasti perehtyneiden mielipiteitä. Asiasta on paljon vanhoja keskusteluja ja paljon vinkkejä. Eli rohkeasti mukaan!

"Joo"
Olen samaa mieltä ku "varo piristeitä". Siinäpä sitten ihmetellään ku lapses alkaa myymään omia lääkkeitään pirin korvikkeeksi kavereille.

Harmi että nuille lääkkeillä on tuommonen vaikutus "normaaleihin" ku ne auttaa adhd:hen. Mutta jokanen tekee omat päätökset:)

Yhteistyössä