Ketään Venäjän kulttuuria tuntevaa? (Nimistä kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nunnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nunnu

Vieras
Vinkkejä olisin kysellyt pariin venäläiseen nimeen.

Mikä voisi olla miehen virallinen nimi, jos kutsumanimi on Sasha?

Entä mikä voisi olla naisen nimi, jos kutsumanimi on Pasha tai Masha? Sen tiedän, että nimi on jotakin tyyliä Pashvis tai Mashvis.

Mun kuulo kun on vähän hukassa ja noita tietoja tarttisin :)

Sasha on eräs muoto Alexanderista, Kaikkia Alexandereita voidaan kutsua, ja yleensä kutsutaan Sashaksi. Pashasta en tiedä, venäjäksi se tarkoittaa pääsiäistä, mutta Masha on taas kutsumanimi Marialle. Liittämäsi pääte vis, voisi kuitenkin ehkä viitata isännimeen, eli esim. Alexander Ivanovitsh Medved, jossa Ivanovitsh vapaasti käännettynä tarkoittaa Ivanin poikaa. Naisella tosin isännimi olisi muotoa Maria Ivanova Medved, eli Maria Ivanin tytär Medved. Tämä nyt ei ole mikään suuren asiantuntijan lasunto, mutta olen jonkin verran tuota kieltä opiskellut.

Okei, toi Alexander kuulostaa järkevältä.

Mut toi naisen nimi mua nyt kyllä hämää, että mikä ihme se voisi olla. Kun välillä kyseisestä naisesta käytettiin tota Masha/Pasha-nimeä ja välillä jotain, joka on tyyliä Mashvis tai Pashvis, kun en sitä kuullut tarkasti. Siis kun mä en tiedä, alkaako se nimi M:llä vai P:llä.

Kun toi on siis sellainen perhe, jossa kaikkia yleisesti ottaen kutsutaan tuolla -sha -päätteisellä kutsumanimellä. Ja ainoastaan noi kaksi mulla on epäselviä. Tai nyt siis enää vain toi naisen nimi.

Yhteistyössä