Ketään kestovaippailijaa joka voisi vähän auttaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Millä systeemillä kannattaisi aloittaa? Olen ajatellut äp:ssä (2008) tullutta systeemiä, kommentteja siitä? Tarvitseeko se lisäksi jotain muuta ja pitääkö kuori pestä joka käytön jälkeen? Siinä taisi tulla 2 sisäjuttua mukana?

Onko taskuvaippa hyvä aloittelijalle? Ja mitä siihen pitäisi laittaa imuksi? En oikein ole vielä niistä kaikenmaailman termeistäkään perillä... Entä aio-vaippa, millaisia ne on käytössä?

Niin ja tarkoittaako tsi tee se itse vai mitä? Huutiksessa selailin kestovaippoja ja tuntuu että oon vaan enemmän pihalla!

Jokaisella toki oma mielipide vaipasta kuin vaipasta, mutta kerro omasi ;)

Mun mielestä pienelle vauvalle ois paras sisätäyttövaippa ja villahousut.

Sitä kuorta ei tarvi pestä joka kerta, jos ei tuu kakat kuorelle. Tuuletus riittää. Sama juttu villahousuissa.

Taskut voi olla pienelle vielä hankalat, meillä ei oikeen löytyny sopivaa mallia. Imuksi käy mikä vaan, harsoa, flanellia, froteeta. Mulla oli sellasia kuin bamboo fold-it.

Nyt meillä oli viimeksi käytössä sisätäyttöjä+villahousut ja päiväkotiin bumgenius-taskuja. Hyvin pelittivät.

aiosta ei kokemusta. Oon lukenu että saattavat olla tosi hitaita kuivumaan. Tuollanen sisätäyttö kuivuu aika nopsaan kun saa imut ja muut erilleen.

Mä en tiedä millainen vaippa 2008 äitiyspakkauksessa on, mutta ainakin 2007 pakkauksessa se oli tosi hyvä. Eli aloita ihmeessä sillä. Kuorta ei tarvi pestä joka kerta ja sitä voi huuhtaista myös käsin.

Mä liputan sideharsojen puolesta, mulla on ollut ne alusta asti käytössä ja edelleen tykkään kovin. Alkuvaiheessa riitti pelkkä sideharso ja siihen päälle kuori. Nyt tarvitaan jo vähän lisäimua ja muuta, mutta siis edelleen täytteenä sideharso. Niitähän tulee äitiyspakkauksessakin, mutta pese ne useampaan otteeseen ennen käyttöön ottoa (mitä enemmän peset, sitä imukykyisemmäksi ne tulee).

Taskuvaippakin on mainio. Täytteeksi just tuota sideharsoa. Meillä on poika ja siksi mä taittelen sideharsoa eteen paksummaksi (siis sinne taskun sisälle).

Aivan ehdoton juttu on villahousut. Mä en alkuun uskonut, enkä siksi suostunut kokeilla. Kunnes sitten otin käyttöön yhdet ja voi pojat!! Ne on kyllä aivan pomminvarmat, ei tuu läpi lainkaan ja mukavat päällä. Eli taskuvaippa (esim. fleece) ja päälle villikset.

Aio-vaippa on varmaan aika hidas kuivumaan. En tiedä kun en omista. Mutta siksikin tykkään sideharsoista kun ne kuivuu nopeasti (kuten myös taskuvaipat).

Tsi-vaippa on ehkä semmoinen kuorellinen taskuvaippa. En kyllä ole yhtään varma. Mutta siis oletettavasti semmoinen, että siinä taskuvaipassa on jo kuori (päälimmäinen kangas on samaa materiaalia kuin kuori).

Mäkin olin alkuun ihan pihalla noiden vaippojen kanssa, mutta nopeasti sitä oppi. Kokeilet vaan erilaisia yhdistelmiä ja kohta huomaat olevasi vanha tekijä :). Jos pissa tulee läpi, teet jotain väärin. Ja jos ei, niin olet ymmärtänyt idean :).

Ja sitä äitiyspakkauksen kuorta voin muuten käyttää myös sideharson kanssa. Taittelet (miten parhaimmaksi näet) sideharson ensin ja siihen kuori päälle. Mä en ikinä oppinut niitä hienoja taitoksia, joten tein ihan omat ja sekä vauva että äiti oli tyytyväinen :D

Kiva, kiitos :) Onko fuzzi bunz sisätäyttövaippa nimeltään? Vai olikohan se taskuvaippa? Tarvitseeko siihen päälle jonkun kuoren vielä? Vitsi että en tajua näistä mitään mutta haluaisin siltikin kokeilla :(

Voi kiitoksia avusta :) Kuulostaa ettei se aio-vaippa sovi meille, kun kuivausrumpua ei ole, kaikki pitää narulla kuivattaa.

Mistä niitä taitteluohjeita voi katsoa, netissä joku paikka?

Mistä niitä vaippoja sitten kannattaa hankkia? Huutiksessa katselin mutta aika kalliita näytti olevan (kai?) käytetytkin vaipat ja kun ei tiedä mikä olisi hyvä. Ei ole ketään keneltä lainaisin.

TSI vaippa on nimenomaan TeeSeItse-vaippa. Eli itse tehty vaippa.

FuzziBunz on pul-tasku. Eli siinä on kosteussuojattu kangas ulkopinnassa ja sisäpinta on sellasta pintakuivaa kangasta. Sisälle sitte imuja tarpeen mukaan.

Villa ei hiosta. Se lämmittää talvella ja pysyy viileänä kesällä. Fleeceä en oo ikinä käyttäny.

Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
Kiva, kiitos :) Onko fuzzi bunz sisätäyttövaippa nimeltään? Vai olikohan se taskuvaippa? Tarvitseeko siihen päälle jonkun kuoren vielä? Vitsi että en tajua näistä mitään mutta haluaisin siltikin kokeilla :(

Mä en tiedä noista merkeistä mitään kun mulla on kierrätettyjä itselläni enkä ole muutenkaan noihin perehtynyt.

Mutta siis taskuvaippoja on kahdenlaisia: niitä jotka tarvii kuoren ja niitä joissa on se kuoripinta jo valmiina. Näet sen kun avaat sen taskuvaipan (eli kurkkaat siitä täyttökohdasta sisälle). Jos kankaassa on jonkinlainen pinnoite, se ei tarvi erikseen kuorta. Jos taas taskuvaippa on esim. just fleeceä, vaatii se joko kuoret tai villahousut päälle.

Tai sitten tuo sisätäyttövaippa on termi jommalle kummalle noista mitä selitin :D. Joka tapauksessa: kokeile ihmeessä. Kestoilu on oikeesti tosi mukavaa, taloudellista ja ekologista :flower:

Mistä niitä vaippoja sitten kannattaa hankkia? Huutiksessa katselin mutta aika kalliita näytti olevan (kai?) käytetytkin vaipat ja kun ei tiedä mikä olisi hyvä. Ei ole ketään keneltä lainaisin.

No hinta riippuu ihan vaipan kunnosta ja materiaaleista. Käy katsomassa www.kestovaippainfo.fi/keskustelu siellä hyvä foorumi aiheesta. Ja vaippakirppari.

ja tän kaksplussan KESTOILU-kerhoakin kannattaa vilkaista. Salasana on kestovaippa.

Meillä käytetty syntymästä lähtien niitä äitiyspakkauksen kuoria, joihin taittelen harson sisään. Hyvin toimivat vielä 1v 4kk ikäisellä tytöllä. Mitään lisäimua en ole käyttänyt, pelkkä harso riittää. Kokeilin kerran lisäimua, mutta siitä tuli niin iso pakkaus, että hyvä kun housut mahtui jalkaan. Niitä ImseVimsen kuoriahan olen sitten ostanut itse lisää ja isompia, kun lapsi kasvanut. Tällä hetkellä meillä on 6 kuorta ja noin 30 harsoa, jotka pesen 2-3-krtaa viikossa. Huuhtelen käytetyt kuoret illalla, kakkaset menee pyykkiin.

Vielä siitä äitiyspakkauksen kestovaipasta; että minusta se ImseVimsen flanelli-imu ei ollut hyvä. Se imi kosteuden, niin että lapsi oli napaan asti märkä.

Voi kiitoksia avusta :) Kuulostaa ettei se aio-vaippa sovi meille, kun kuivausrumpua ei ole, kaikki pitää narulla kuivattaa.

Mistä niitä taitteluohjeita voi katsoa, netissä joku paikka?

Sideharsoja sitten vieläkin paremmalla syyllä :). Mä laitoin just tänään narulle kuivumaan ison kasan harsoja ja ne oli ihan hetkessä kuivia.

Mulla ainakin oli äitiyspakkauksessa semmoinen vihkonen missä näytettiin taittelua. Mä vaan en tosiaan ikinä oppinut tekemään sitä. Mä taitoin sitten harson suorakaiteeksi ja pistin vaippaan, vähän levitin etuosasta sivuille myös :D.

Mutta ehkä kestovaippainfon sivuilla olis ohjeita?

Itse olen saanut vaipat lainaksi ja kannattaa tutuilta kysellä josko joku käyttäis kestoja. Myis varmaan mielellään sulle tai lainais.

Ja sitten olen kahdesti käynyt semmoisilla kestovaippahulinoilla, jossa on ollut kirppis. Vaipoista olen maksanut 2-5 euroa/kpl.

Kiitoksia vinkeistä ja linkeistä! Tää tuntuu loputtomalta viidakolta, ei kai siinä auta muu kuin haalia jotain käsiinsä ja kokeilla ja jos ei ole hyvä niin myydä pois ja kokeilla taas jotain muuta.

Sitten vielä tyhmä kysymys, niin oliko ne PUL-kuorelliset taskuvaipat myös sellaisia että pestään joka kerran jälkeen myös se vaippa vai vaan imut? Onko ainoa jota ei tarvii pestä joka kerta villahousut ja kuorivaippa (esim. se äp:n)?

Niin ja kannattaa katsoa löytyykö lähiseudulta kestovaippalainaamoa. Sieltä saa vuokrata vaippapaketin missä on paljon erilaisia vaippoja. Voi niitä kokeilla ja miettiä mikä omalle vauvalle on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Joo sisätäyttövaippa on nimenomaan taskuvaippa joka tarvii erilliset kuoret vielä, pul-kuoren tai villahousut :) Pul-kuori on esim. se ImseVimsen kuori joka tuli ä-pakkauksessa.

Hyvä että tiesit tuon tsi-vaipan ja muutkin termit :D :flower:

Ei kannattais edes yrittää selittää kun ei noista mitään ymmärrä. Mä vaan käytän :D

Kiitoksia vinkeistä ja linkeistä! Tää tuntuu loputtomalta viidakolta, ei kai siinä auta muu kuin haalia jotain käsiinsä ja kokeilla ja jos ei ole hyvä niin myydä pois ja kokeilla taas jotain muuta.

Sitten vielä tyhmä kysymys, niin oliko ne PUL-kuorelliset taskuvaipat myös sellaisia että pestään joka kerran jälkeen myös se vaippa vai vaan imut? Onko ainoa jota ei tarvii pestä joka kerta villahousut ja kuorivaippa (esim. se äp:n)?

Aivan oikein. Pul-taskussa menee märäksi kaikki osat vaipasta joten koko paketti on pestävä joka käytön jälkeen. Jos taas on erillinen kuori, sen saa jätettyä tuulettumaan välillä vaikka muut osat meneekin pesuun.

Villahousut ja erillinen kuori taitaa olla ainoat joita voi käyttää monta kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja avomaankurkku:
Meillä käytetty syntymästä lähtien niitä äitiyspakkauksen kuoria, joihin taittelen harson sisään. Hyvin toimivat vielä 1v 4kk ikäisellä tytöllä. Mitään lisäimua en ole käyttänyt, pelkkä harso riittää. Kokeilin kerran lisäimua, mutta siitä tuli niin iso pakkaus, että hyvä kun housut mahtui jalkaan. Niitä ImseVimsen kuoriahan olen sitten ostanut itse lisää ja isompia, kun lapsi kasvanut. Tällä hetkellä meillä on 6 kuorta ja noin 30 harsoa, jotka pesen 2-3-krtaa viikossa. Huuhtelen käytetyt kuoret illalla, kakkaset menee pyykkiin.

Vielä siitä äitiyspakkauksen kestovaipasta; että minusta se ImseVimsen flanelli-imu ei ollut hyvä. Se imi kosteuden, niin että lapsi oli napaan asti märkä.

Mistä sä olet niitä kuoria ostanut isompina? Mä en ole vielä missään törmännyt niin hyviin kuoriin kuin se mikä äitiyspakkauksessa oli. Ihanan joustavaa ja imukykyistä materiaalia. Melkein itketti kun se kävi pieneksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Joo sisätäyttövaippa on nimenomaan taskuvaippa joka tarvii erilliset kuoret vielä, pul-kuoren tai villahousut :) Pul-kuori on esim. se ImseVimsen kuori joka tuli ä-pakkauksessa.

Hyvä että tiesin tuon tsi-vaipan ja muutkin termit :D :flower:

Ei kannattais edes yrittää selittää kun ei noista mitään ymmärrä. Mä vaan käytän :D

Sehän se onki pääasia että vaippailu luonnistaa, mitä sitte jos on termit vähän hakusessa.

Mun vaippailija vaan alkaa olla kuiva, yötä lukuunottamatta :/ En ois uskonu että tuntuu haikeelta lopettaa vaippojen käyttö :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja avomaankurkku:

Mistä sä olet niitä kuoria ostanut isompina? Mä en ole vielä missään törmännyt niin hyviin kuoriin kuin se mikä äitiyspakkauksessa oli. Ihanan joustavaa ja imukykyistä materiaalia. Melkein itketti kun se kävi pieneksi :)

ainakin ruohonjuuri taitaa myydä. Goolgaa ImseVimse soft kuori

Vielä sen verran kysyisin, että onko tämä http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=108058831 sellainen vaippa johon tarvitsee sen erillisen kuoren vielä päälle?

Uusimmat

Yhteistyössä