Ketään, jolta aikuisena lähtenyt/poistettu etuhammas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian hampaaton?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pian hampaaton?

Vieras
Olisi kiva kuulla kokemuksia implanteista yms, hinnoista ja hoidosta yleensäkin. Jouduitteko olemaan pitkään ilman hammasta?

Mulla on lähtenyt toinen etuhammas ja haljennut toinen ala-asteella onnettomuudessa. Haljenneeseen hampaaseen on tehty juurihoitoa, ja se on aina tuntunut erikoiselta, kuulemma normaalia juurihoidetulle hampaalle. Irronnut hammas saatiin istutettua takaisin mutta nyt, yli kymmenen vuoden jälkeen, se on alkanut heilua. Molempia hampaita alkoi särkeä eilen ja sain maanantaiksi ajan hammaslääkärille. Reikiä ei näy, särky tuntuu ''syvemmällä'' ja molemmat hampaat heiluvat vähän. Puhelimessa hoitaja sanoi, ettei ole epätavallista että kerran takaisinistutettu hammas lähtee joskus omia aikojaan.

Kipua en niinkään pelkää, vaan sitä, että joudun olemaan (mahdollisesti pitkäänkin?!) ilman etuhampaita. Minulla on aika kookkaat hampaat ja todellakin niiden puuttumisen huomaa.

Kai sulla on vakuutus? Se korvaisi implantitkin. Hintaa yhdellä on n.2500e. Poiston jälkeen pitää antaa parantua muutaman kuukauden. Sen ajaksi voi tehdä väliaikaiseksi vaikka kahden hampaan "irtolätkän".

Muista ettet suostu korvaaviin hoitoihin, kuten sillan laittamiseen, jossa viereisetkin hampaat tuhotaan. Sen väliaikaisenkin jutun pitää olla sellainen, etteivät muuta hampaat vahingoitu. Syöt vaikka kaurapuuroa, jos tuntuu kalliilta. Julkisella puolella käsittääkseni implantteja ei laiteta.

Kyllä julkisellakin laitetaan, mutta ainakin ennenmuinoin raja julkiseen hoitoon tällä puolella taisi olla 5 puuttuvaa hammasta. Vai oliko se kela-korvauksen raja. En muista enää, siitä on niin kauan kuin itse olin.
Siltaan älä suostu, siitä on kokemusta, kevytsilta ei etuhampaissa vaan pysy. Implantti on hyvä vaikka kallis.

Implanttihoito oli joskus silloin ennen kaksiosainen, kaksi leikkausta, ensin laitettiin "juuri" ja annettiin parantua viikkoja, sitten vasta kruunu. Nykyään menee yhdellä kertaa molemmat. Väliaikaisia ratkaisuja löytyy kyllä, tosiaan jos poiston jälkeen pitää antaa parantua. Mutta kait joitain päiviä ainakin joudut olemaan hampaitta, kun se kestää sen väliaikaisenkin valmistaminen.

Yhteistyössä